Decyzja 2006/145/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w Partnerstwie dla członkostwa zawartym z Chorwacją oraz uchylająca decyzję 2004/648/WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.55.30

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lutego 2006 r.

DECYZJA RADY
z dnia 20 lutego 2006 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w Partnerstwie dla członkostwa zawartym z Chorwacją oraz uchylająca decyzję 2004/648/WE

(2006/145/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 lutego 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 533/2004 w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego(1), w szczególności jego art. 1a i 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Salonikach w dniach 19 i 20 czerwca 2003 r. zatwierdziła wprowadzenie partnerstwa jako środka urzeczywistniania perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 533/2004 przewiduje, że Rada ma podejmować decyzje w sprawie zasad, priorytetów i warunków, które mają być zawarte w partnerstwach, oraz w sprawie wszelkich dalszych dostosowań.

(3) W dniu 13 września 2004 r. Rada przyjęła partnerstwo europejskie z Chorwacją(2).

(4) W dniu 3 października 2005 r. Państwa Członkowskie rozpoczęły negocjacje z Chorwacją w sprawie jej przystąpienia do Unii Europejskiej. Postęp negocjacji jest uzależniony od postępu Chorwacji w przygotowaniu do przystąpienia, którego wymiernym wskaźnikiem będzie między innymi wdrożenie systematycznie uaktualnianego partnerstwa.

(5) Właściwe jest zatem przyjęcie Partnerstwa dla członkostwa, uaktualniającego obecne partnerstwo, w celu określenia nowych priorytetów dalszych prac, na podstawie ustaleń zawartych w sprawozdaniu z 2005 r. w sprawie przygotowań Chorwacji do dalszej integracji z Unią Europejską.

(6) W rozporządzeniu (WE) nr 533/2004 stwierdzono, że dalsze działania wynikające z partnerstwa dla członkostwa będą zapewnione w ramach mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(7) W celu przygotowania do dalszej integracji z Unią Europejską od Chorwacji oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki na rzecz realizacji priorytetów niniejszego Partnerstwa dla członkostwa.

(8) Decyzja 2004/648/WE powinna zatem zostać uchylona,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zgodnie z art. 1a rozporządzenia Rady (WE) nr 533/2004 zasady, priorytety i warunki Partnerstwa dla członkostwa z Chorwacją są określone w Załączniku stanowiącym integralną część niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Analizę wdrażania Partnerstwa dla członkostwa przeprowadza się za pomocą mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności rocznych sprawozdań z postępów przedstawianych przez Komisję.

Artykuł  3

Uchyla się decyzję 2004/648/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2006 r.

W imieniu Rady
J. PRÖLL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 269/2006 (Dz.U. L 47 z 17.2.2006, str. 7).

(2) Decyzja Rady 2004/648/WE z dnia 13 września 2004 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków partnerstwa europejskiego z Chorwacją (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 19).

ZAŁĄCZNIK 

CHORWACJA: PARTNERSTWO DLA CZŁONKOSTWA 2005 R.

1. WPROWADZENIE

Rada Europejska w Salonikach zatwierdziła wprowadzenie instrumentu partnerstwa jako środka urzeczywistnienia perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

Dnia 13 września 2004 r. Rada przyjęła partnerstwo europejskie z Chorwacją. Dnia 3 października 2005 r. Państwa Członkowskie rozpoczęły negocjacje z Chorwacją w sprawie jej przystąpienia do Unii Europejskiej. Właściwe jest przyjęcie Partnerstwa dla członkostwa uaktualniającego poprzednie partnerstwo europejskie, na podstawie ustaleń przyjętych w przedstawionym przez Komisję sprawozdaniu z postępów Chorwacji z 2005 r. Nowe Partnerstwo dla członkostwa wyróżnia nowe priorytety działań. Priorytety te dostosowane są do konkretnych potrzeb oraz etapu przygotowań Chorwacji i w razie konieczności ulegać będą zmianom. Partnerstwo dla członkostwa ustanawia także wytyczne w sprawie pomocy finansowej dla Chorwacji.

Od Chorwacji oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji priorytetów zawartych w Partnerstwie dla członkostwa.

2. ZASADY

Ramy europejskiego kursu krajów Bałkanów Zachodnich, aż do przyszłego przystąpienia tych krajów do UE, nadal określa proces stabilizacji i stowarzyszenia.

Główne priorytety określone dla Chorwacji wiążą się ze zdolnością do osiągania postępów w przygotowaniach do przystąpienia, zwłaszcza zdolności do spełnienia kryteriów określonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz warunków ustanowionych dla procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności warunków określonych przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. oraz z dnia 21 i 22 czerwca 1999 r., treści deklaracji końcowej Szczytu w Zagrzebiu z dnia 24 listopada 2000 r., treścią Agendy z Salonik oraz wymogów ram negocjacyjnych przyjętych przez Radę dnia 3 października 2005 r.

3. PRIORYTETY

Priorytety wymienione w niniejszym Partnerstwie dla członkostwa wybrano na podstawie założenia, że realistyczne jest oczekiwanie od Chorwacji ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Priorytety zostały podzielone na krótkoterminowe, których realizacji oczekuje się w okresie od jednego do dwóch lat, oraz średnioterminowe, których realizacja powinna nastąpić w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno samego prawodawstwa, jak i jego wdrażania. Ze względu na znaczne koszty, których wymaga wdrożenie i egzekwowanie dorobku Wspólnoty, a także na złożoność wymogów UE w niektórych dziedzinach, w partnerstwie, o którym mowa, nie wymieniono na obecnym etapie wszystkich ważnych zadań. Przyszłe partnerstwa uwzględniać będą dalsze priorytety, w zależności od postępów czynionych przez Chorwację.

Wśród priorytetów krótkoterminowych wyróżniono priorytety kluczowe; priorytety te przedstawiono łącznie na początku sekcji 3.1. Kolejność priorytetów kluczowych na liście nie oznacza uporządkowania ich według ich wagi.

3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE

Priorytety kluczowe

– Wdrożenie strategii i planu działania w zakresie reformy sądownictwa, w tym przyjęcie niezbędnego nowego prawodawstwa, przy zapewnieniu konsultacji z zainteresowanymi podmiotami.

– Przyjęcie i rozpoczęcie wdrażania krajowej strategii zapobiegania korupcji i zwalczania jej oraz zapewnienie niezbędnej koordynacji między właściwymi resortami i organami administracji publicznej uczestniczącymi we wdrażaniu tej strategii, w tym w pełni funkcjonalnego Biura Zwalczania Korupcji i Przestępczości Zorganizowanej.

– Przyspieszenie wdrażania ustawy konstytucyjnej w sprawie mniejszości narodowych. W szczególności podjęcie pilnych kroków w celu zapewnienia proporcjonalnej reprezentacji mniejszości w lokalnych i regionalnych jednostkach samorządowych, w administracji państwowej i organach sądowych oraz w organach administracji publicznej.

– Zakończenie procesu powrotu uchodźców, w tym zamknięcie wszystkich spraw zwrotu mienia, odbudowy i pomocy mieszkaniowej dla byłych lokatorów/najemców posiadających uprzednio tytuł prawny do lokali, oraz dodatkowe wzmocnienie współpracy regionalnej w celu przyspieszenia procesu powrotu uchodźców i integracji lokalnej, w szczególności poprzez wkład w realizację Deklaracji sarajewskiej.

– Kontynuowanie wysiłków na rzecz pojednania obywateli zamieszkujących region.

– Utrzymanie pełnej współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla byłej Jugosławii.

– Działania na rzecz znalezienia ostatecznych rozwiązań dla nieuregulowanych spraw dwustronnych, w szczególności kwestii granicznych ze Słowenią, Serbią i Czarnogórą oraz Bośnią i Hercegowiną.

– Zapewnienie właściwego wdrażania wszystkich zobowiązań przyjętych w Układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu (zwanym dalej "Układem") w obszarach takich, jak polityka konkurencji; dotyczy to w szczególności potrzeby przyjęcia i wdrożenia planu restrukturyzacji sektora hutnictwa stali oraz zakupów nieruchomości. Zakończenie trwających i zaplanowanych negocjacji w sprawach handlowych związanych z Układem (takich jak protokół wprowadzający kontyngent taryfowy na cukier, protokół rozszerzenia oraz dalsze koncesje handlowe dotyczące produktów rolnych i produktów rybołówstwa) oraz zapewnienie właściwego wprowadzenia w życie ich wyników.

Kryteria polityczne

Demokracja i praworządność

– Podjęcie kroków w celu przyjęcia spójnego i trwałego prawodawstwa wyborczego, które reguluje kwestie takie jak listy wyborcze, głosowanie poza granicami kraju oraz przejrzyste finansowanie kampanii wyborczych.

Administracja publiczna

– Pełne wdrożenie działań na rzecz reformy administracji publicznej w dziedzinie zasad rekrutacji, awansu i szkoleń oraz lepsze zarządzanie kadrami we wszystkich organach administracji publicznej w celu zapewnienia odpowiedzialności, wydajności, otwartości, przejrzystości, odpolitycznienia oraz wysokiego szczebla profesjonalizmu służb publicznych.

– Zapewnienie skutecznych działań następczych po stwierdzonych brakach w dziedzinie cywilnej kontroli nad wszystkimi służbami bezpieczeństwa.

System sądownictwa

– Postęp w ograniczaniu liczby zaległych spraw sądowych.

– Postęp w dziedzinie bardziej racjonalnej organizacji sądów, w tym opracowanie nowoczesnych systemów informatycznych.

– Stworzenie otwartego, sprawiedliwego i przejrzystego systemu rekrutacji, oceny i awansu w celu poprawy profesjonalizmu organów sądowych, poprzez zapewnienie odpowiedniego finansowania przez państwo prowadzonego na wysokim poziomie kształcenia i szkolenia sędziów, prokuratorów i pracowników administracji.

– Podjęcie środków mających na celu zapewnienie właściwego i pełnego wykonywania orzeczeń sądów.

– Zapewnienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości i do pomocy prawnej oraz udostępnienie odpowiadających temu celowi środków budżetowych; poprawa kształcenia i szkolenia w zakresie prawodawstwa UE.

Polityka zwalczania korupcji

– Dalsze prace nad kodeksami postępowania/etycznymi urzędników oraz przedstawicieli wyłanianych w wyborach, a także nad planami działań w sprawie zapobiegania korupcji w odnośnych organach egzekwowania prawa (straż graniczna, policja, służba celna, sądownictwo).

– Podjęcie działań w celu zapewnienia dostosowania ram prawnych w zakresie zwalczania korupcji oraz ich jednolitego wdrażania i wykonywania, a także zapewnienie podjęcia większych wysiłków na rzecz aktywnego zapobiegania, wykrywania i skutecznego ścigania korupcji, w szczególności korupcji na wyższych szczeblach.

– Podjęcie konkretnych działań w celu lepszego uświadomienia społeczeństwu faktu, że korupcja jest poważnym przestępstwem.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

– Propagowanie poszanowania i ochrony mniejszości zgodnie z Europejską konwencją praw człowieka i zasadami określonymi w Konwencji ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych, oraz w zgodzie z najlepszymi praktykami w tym zakresie w Państwach Członkowskich UE.

– Zapewnienie przeprowadzenia właściwego dochodzenia oraz właściwego ścigania wszelkich przypadków przestępstw o podłożu etnicznym.

– Dalsze wdrażanie strategii i planu działania na rzecz ochrony i integracji Romów oraz zapewnienie dostępności wszelkich niezbędnych w tym zakresie środków.

– Opracowanie i rozpoczęcie wdrażania kompleksowej strategii przeciwdziałania dyskryminacji.

– Przegląd prawodawstwa w zakresie mediów audiowizualnych zgodnie z zaleceniami sformułowanymi w lutym 2004 r. w czasie wspólnej wizyty ekspertów z ramienia Rady Europy, Komisji i OBWE. W szczególności przegląd ustawy o elektronicznych środkach przekazu w celu stworzenia przejrzystych, przewidywalnych i skutecznych ram regulacyjnych oraz zapewnienia politycznej niezależności Rady Elektronicznych Środków Przekazu; zapewnienie niezależności i stabilności pracy Radia i Telewizji Chorwackiej oraz jej Rady Programowej, przy jednoczesnym przeglądzie ustawy o Radiu i Telewizji Chorwackiej. Podjęcie dalszych kroków na rzecz skutecznej dekryminalizacji zniesławienia i obrazy.

Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe

– Znaczna poprawa sądowego ścigania zbrodni wojennych, zwłaszcza poprzez wyeliminowanie zjawiska gorszego traktowania Serbów ze względów etnicznych oraz stosowanie jednolitego standardu w zakresie odpowiedzialności karnej bez względu na narodowość.

– W sprawie powrotu uchodźców, zakończenie w przewidzianych terminach rozpatrywania już złożonych wniosków o odbudowę budynków mieszkalnych, odbudowa do końca 2005 r. wszystkich budynków mieszkalnych, w sprawie których wydano decyzję pozytywną, oraz odbudowa do końca 2006 r. wszystkich pozostałych budynków mieszkalnych, w sprawie których wydana zostanie decyzja pozytywna. Zakończenie bez dalszych opóźnień zwrotu budynków mieszkalnych.

– Pilne rozpoczęcie i ukończenie wdrażania programu pomocy mieszkaniowej dla tych uchodźców, którzy utracili tytuł prawny jako lokatorzy/najemcy lokali poza terenami objętymi szczególną opieką państwa, oraz przyspieszenie wdrażania programu pomocy mieszkaniowej dla uchodźców powracających na tereny objęte szczególną opieką państwa. Zapewnienie przeprowadzenia odpowiedniej kampanii informacyjnej.

– Zapewnienie odpowiedniej koordynacji i współpracy między wszystkimi właściwymi organami centralnymi i lokalnymi w sprawach związanych z powrotem uchodźców.

– Stworzenie warunków społecznych i ekonomicznych, które poprawią atmosferę ponownej integracji powracających uchodźców i poziom akceptacji tych uchodźców przez miejscowe społeczności, także poprzez realizację programów rozwoju regionalnego w obszarach, których to dotyczy. Ponowne stworzenie możliwości zgłaszania roszczeń konwalidacyjnych oraz przegląd wszystkich wniosków złożonych po upływie poprzedniego terminu.

– Pełne wdrożenie umów z krajami sąsiednimi, szczególnie w dziedzinach wymiany handlowej, zwalczania przestępczości zorganizowanej, zarządzania granicami i readmisji, współpracy transgranicznej oraz współpracy sądowniczej i policyjnej, także w sprawie zbrodni wojennych, a również zawarcie takich umów tam, gdzie ich nadal brakuje.

Kryteria gospodarcze

– Realizacja racjonalnej, stabilizującej polityki makroekonomicznej, w tym rozwój rynkowych instrumentów pieniężnych w celu poprawy skuteczności polityki pieniężnej.

– Wzmocnienie konsolidacji fiskalnej w oparciu o trwałe działania strukturalne, zwłaszcza w dziedzinie subwencji i wydatków społecznych, a także rozwiązanie kwestii spłaty tzw. starego zadłużenia emerytalno-rentowego w sposób niezagrażający konsolidacji fiskalnej. Rozpoczęcie realizacji kolejnych działań na rzecz kompleksowej reformy służby zdrowia w celu poprawy jej sytuacji finansowej.

– Kontynuowanie reform strukturalnych w dziedzinie finansów publicznych, w szczególności zarządzania wydatkami. Ustanowienie przejrzystego i skutecznego systemu zarządzania zadłużeniem.

– Przyspieszenie prywatyzacji przedsiębiorstw z portfela Funduszu Prywatyzacyjnego. Przyspieszenie restrukturyzacji i prywatyzacji lub likwidacji dużych przedsiębiorstw państwowych, w szczególności w rolnictwie, hutnictwie i przemyśle stoczniowym. Dalsze działania na rzecz restrukturyzacji lub prywatyzacji przedsiębiorstw użyteczności publicznej (telekomunikacyjnych, energetycznych, naftowych itp.). Poprawa przejrzystości procesu prywatyzacji.

– Dalsza poprawa sytuacji w otoczeniu biznesu poprzez uproszczenie przepisów regulujących wejście na rynek i schodzenie z rynku. W szczególności przyspieszenie procedur rejestracji oraz lepsze wdrażanie przepisów upadłościowych, a także poprawa warunków rozwoju przedsiębiorstw prywatnych i bezpośrednich inwestycji zagranicznych, m.in. poprzez usprawnienia administracyjne.

– Przyspieszenie reformy gospodarki gruntami, w szczególności ewidencjonowanie i prywatyzacja gruntów rolnych poprzez stworzenie nowoczesnego i wydajnego katastru i rejestru ksiąg wieczystych w celu usunięcia obecnych przeszkód w rozwoju rynku obrotu gruntami i rynku mieszkaniowego.

– Opracowanie statystyk makroekonomicznych.

Zdolność do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa

Swobodny przepływ towarów

– Dokończenie przebudowy obecnych ram prawnych i instytucjonalnych w celu zapewnienia rozdziału funkcji regulacyjnych, akredytacyjnych, normalizacyjnych oraz funkcji certyfikacji produktów, a także stworzenia struktur nadzoru rynku zgodnych z dorobkiem Wspólnoty. Szybsze przyjmowanie norm europejskich. Dalsze prace nad przeniesieniem do prawa krajowego dyrektyw opartych na starym i nowym podejściu.

– Rozpoczęcie przeglądu prawodawstwa krajowego w celu określenia niezgodności z art. 28-30 Traktatu WE, zaplanowania ich eliminacji i zapobiegania wprowadzaniu nowych barier.

Prawo przedsiębiorczości i swoboda świadczenia usług

– Rozpoczęcie dostosowań prawa w dziedzinie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych do dorobku Wspólnoty, w tym zapewnienie niezbędnej zdolności administracyjnej.

– Rozpoczęcie przeglądu prawodawstwa krajowego w celu określenia istniejących ograniczeń prawa przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług, zaplanowania ich eliminacji i zapobiegania wprowadzaniu nowych barier.

– Poprawa zdolności instytucjonalnej krajowego organu regulacyjnego w zakresie usług pocztowych oraz zapewnienie niezależności tego organu.

Swobodny przepływ kapitału

– Udoskonalenie prawodawstwa w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i przystąpienie do zapewniania jego skutecznego wprowadzenia w życie. Poprawa zdolności administracyjnej jednostki wywiadu finansowego i skuteczności jej współpracy z innymi instytucjami uczestniczącymi w zwalczaniu praktyk prania pieniędzy.

– Uproszczenie procedur udzielania zezwoleń na zakup nieruchomości przez obywateli państw UE na niedyskryminacyjnych zasadach oraz znaczne zmniejszenie liczby zaległych wniosków do rozpatrzenia.

Zamówienia publiczne

– Dokończenie dostosowywania do dorobku obowiązującego w Chorwacji prawodawstwa w zakresie zamówień publicznych wraz z przepisami wykonawczymi, także w dziedzinie udzielania zamówień publicznych, przyznawania koncesji oraz procedur rewizyjnych.

– Poprawa zdolności administracyjnej Urzędu Zamówień Publicznych do wykonywania zadań powierzonych mu na mocy ustawy o zamówieniach publicznych.

Prawo własności intelektualnej

– Poprawa skuteczności egzekwowania praw własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej, zwłaszcza przez poprawę zdolności administracyjnej, w tym zdolności instytucjonalnej organów ścigania i sądownictwa.

Konkurencja

– Zapewnienie dalszego dostosowania do dorobku krajowego ustawodawstwa wraz z przepisami wykonawczymi, w celu umożliwienia skutecznej kontroli antymonopolowej i kontroli nad pomocą państwa z zastosowaniem wiążących decyzji stosowanych wobec wszystkich sektorów gospodarki; w przypadku pomocy państwa dotyczy to zarówno programów pomocy, jak i indywidualnych działań pomocowych.

– Poprawa zdolności administracyjnej i umocnienie niezależności Agencji ds. Konkurencji, zarówno w dziedzinie pomocy państwa, jak i w obszarze antymonopolowym. Zapewnienie doskonalenia i szkoleń pracowników sądownictwa w sprawach konkurencji.

– Poprawa wyników w zakresie egzekwowania przepisów antymonopolowych, zwłaszcza poprzez silniejsze skoncentrowanie się na poważnych zakłóceniach konkurencji, oraz wprowadzenie działającego odstraszająco systemu grzywien. Poprawa wyników w zakresie egzekwowania przepisów w sprawie pomocy państwa, zwłaszcza poprzez wypełnianie obowiązków powiadamiania, oraz prowadzenie aktywnej oceny wszystkich działań pomocowych.

– Zapewnienie dostosowania istniejących programów pomocy oraz prawodawstwa fiskalnego do dorobku Wspólnoty w zakresie pomocy państwa.

– Przyjęcie i rozpoczęcie wdrażania możliwych do realizacji programów restrukturyzacji w sektorach hutniczym i stoczniowym, zgodnie z wymogami UE w celu zapewnienia m.in. zgodności wszelkiej pomocy z dorobkiem wspólnotowym.

– Zapewnienie przejrzystości pomocy państwa poprzez stworzenie całościowej ewidencji i systemu zgłaszania wszystkich działań pomocowych na wszystkich szczeblach administracyjnych, a także podniesienie świadomości w zakresie zasad konkurencji.

Usługi finansowe

– Wzmocnienie ram regulacyjnych i administracyjnych nadzoru nad usługami finansowymi, w szczególności przygotowanie przejścia do planowanego rozwiązania w postaci zintegrowanego organu nadzoru nad niebankowymi usługami finansowymi.

– Przygotowanie wprowadzenia wymogów ramowych wobec nowego kapitału w odniesieniu do instytucji kredytowych i przedsiębiorstw inwestycyjnych.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Dalsze wzmocnienie zdolności instytucjonalnej krajowego organu regulacyjnego w zakresie usług telekomunikacyjnych oraz zapewnienie niezależności tego organu.

Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

– Zapewnienie pełnej funkcjonalności agencji SAPARD/IPARD.

– Przyspieszenie prac nad stworzeniem odpowiedniego systemu identyfikacji działek rolnych oraz systemu identyfikacji i rejestracji bydła.

– Usprawnienie systemu gromadzenia i przetwarzania danych statystycznych dotyczących rolnictwa, zgodnie z normami i metodami stosowanymi w UE.

– Opracowanie strategii rozwoju obszarów wiejskich i instrumentów polityki służących do opracowywania, wdrażania, zarządzania, monitorowania, kontroli i oceny programów rozwoju obszarów wiejskich.

Bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna

– Kontynuacja dostosowania sektora weterynaryjnego i fitosanitarnego, udoskonalenie zasad kontroli, modernizacja zakładów rolno-spożywczych w celu spełnienia norm sanitarnych UE.

– Opracowanie całościowej strategii w dziedzinach bezpieczeństwa żywności oraz polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej. Wzmocnienie niezbędnych struktur administracyjnych oraz poprawa koordynacji między tymi strukturami w celu zapewnienia realizacji kompleksowych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa żywności w całym łańcuchu żywnościowym.

Rybołówstwo

– Wzmocnienie struktur administracyjnych, szczególnie struktur kontrolnych, w zakresie polityki rybołówstwa.

– Rozpoczęcie tworzenia komputerowego rejestru statków rybackich.

– W odniesieniu do chronionej strefy ekologicznej i strefy połowów, ogłoszonych jednostronnie przez Chorwację,

dalsze wdrażanie umowy trójstronnej zawartej w czerwcu 2004 r.

Polityka transportowa

– Dalsze wdrażanie norm UE w dziedzinie prawodawstwa społecznego i technicznego dotyczącego transportu drogowego, a także w dziedzinie norm bezpieczeństwa w transporcie morskim.

– Wzmocnienie zdolności administracyjnej w sektorze kolejowym.

– Powołanie niezależnego organu ds. badania wypadków lotniczych oraz wzmocnienie krajowych organów regulacyjnych w sektorze lotniczym.

– Zawarcie umowy o Europejskiej Wspólnej Przestrzeni Lotniczej (ECAA) wraz z protokołem w sprawie środków przejściowych w celu wdrożenia prawodawstwa UE w dziedzinie lotnictwa.

Energia

– Dalsze wdrażanie dorobku UE w dziedzinie gazu i energii elektrycznej.

– Zapewnienie zdolności operacyjnej i niezależności funkcjonowania krajowego organu regulacyjnego.

– Rozpoczęcie realizacji zobowiązań podjętych w ramach Traktatu Wspólnoty Energetycznej.

– Wzmocnienie zdolności administracyjnej i lepsze dostosowanie prawa krajowego do dorobku Wspólnoty w dziedzinie efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii oraz energii jądrowej, jak również zapewnianie wysokiego poziomu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony przed promieniowaniem.

Podatki

– Przyspieszenie dostosowywania prawodawstwa podatkowego do dorobku wspólnotowego i zapewnienie skutecznego egzekwowania prawa, ze szczególnym naciskiem na włączenie wolnych obszarów celnych w terytorialny zakres stosowania VAT oraz na zniesienie obowiązujących obecnie zerowych stawek VAT.

– Rozpoczęcie dostosowań prawa do dorobku wspólnotowego w dziedzinie podatków bezpośrednich, w tym do przepisów w sprawie wymiany informacji między Państwami Członkowskimi, w celu ułatwienia egzekwowania środków służących przeciwdziałaniu unikania opodatkowania oraz uchylania się od zobowiązań podatkowych.

– Zobowiązanie się do przestrzegania zasad kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw i zapewnienie zgodności nowych środków podatkowych z tymi zasadami.

– Znaczne wzmocnienie zdolności instytucjonalnej organów podatkowych i celnych, szczególnie w odniesieniu do ich funkcji poboru i funkcji kontrolnych; dalsze prace nad stworzeniem poprawnie funkcjonującego organu zajmującego się podatkiem akcyzowym o odpowiedniej obsadzie kadrowej; uproszczenie procedur w celu skutecznego ścigania nadużyć podatkowych.

– Dalsze prace nad opracowaniem niezbędnych systemów informatycznych umożliwiających wymianę danych elektronicznych z UE i jej Państwami Członkowskimi.

Statystyka

– Wzmocnienie zdolności administracyjnej Chorwackiego Urzędu Statystycznego, reforma jego oddziałów regionalnych oraz poprawa koordynacji z innymi podmiotami opracowującymi urzędowe dane statystyczne.

– Opracowanie danych statystycznych dotyczących przedsiębiorczości oraz statystyk społecznych.

Polityka społeczna i zatrudnienie

– Dalsze dostosowanie do dorobku Wspólnoty krajowych przepisów w dziedzinie prawa pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, równości płci oraz przeciwdziałania dyskryminacji.

– Poprawa struktur administracyjnych i wykonawczych oraz koordynacji międzyresortowej.

Polityka w zakresie przemysłu i przedsiębiorstw

– Dalsze uproszczenie i przyspieszenie procedur rejestracji przedsiębiorstw; uruchomienie dostępu za pośrednictwem Internetu do wybranych programów rządowych dla MŚP; dalsze prace nad opracowywaniem ocen skutków regulacji.

– Dalsze wdrażanie zapisów Europejskiej karty małych przedsiębiorstw.

Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

– Opracowanie całościowej i spójnej strategii w dziedzinie rozwoju regionalnego.

– Wybór kluczowych organów i podmiotów zarządzających odpowiedzialnych za wdrażanie instrumentów strukturalnych oraz poprawa ich zdolności instytucjonalnej.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

– Udoskonalenie zarządzania granicami, zwłaszcza poprzez wzmocnienie ochrony granic morskich; wdrożenie zintegrowanej strategii zarządzania granicami (w tym w zakresie readmisji); zwiększenie inwestycji w wyposażenie i infrastrukturę techniczną; zatrudnienie dodatkowych pracowników i zapewnienie właściwej infrastruktury szkoleniowej.

– Poprawa stanu wyposażenia służącego do wykrywania dokumentów podrobionych i przerobionych, a także zorganizowanie szkoleń pracowników misji dyplomatycznych i konsulatów.

– Dalsze dostosowanie prawodawstwa w zakresie azylu do dorobku wspólnotowego. Stworzenie stałego krajowego ośrodka przyjęć osób ubiegających się o azyl.

– Poprawa koordynacji między organami ścigania a sądownictwem, zwłaszcza w odniesieniu do przestępstw gospodarczych, przestępczości zorganizowanej, nadużyć finansowych, prania pieniędzy i korupcji; należy wzmocnić walkę z handlem narkotykami i podjąć wysiłki mające na celu zapobieganie narkomanii oraz podejmować działania mające na celu zmniejszenie popytu na narkotyki; zapewnienie skutecznych środków walki z handlem ludźmi i ponadnarodowym przemytem osób, w szczególności z należytym uwzględnieniem zapobiegania, ochrony i reintegracji społecznej ofiar. Zapewnienie niezbędnych szkoleń specjalistycznych dla pracowników organów ścigania.

– Intensyfikacja współpracy międzynarodowej w dziedzinie zwalczania terroryzmu oraz pełne wdrożenie konwencji międzynarodowych; poprawa współpracy i wymiany informacji między policją a służbami wywiadowczymi, zarówno wewnętrznie, jak i z innymi państwami; skuteczniejsze zapobieganie praktykom finansowania i przygotowywania aktów terrorystycznych.

Ochrona środowiska naturalnego

– Dalsze prace nad prawodawstwem horyzontalnym, w tym dotyczącym oceny oddziaływania na środowisko oraz udziału publicznego.

– Jasne zdefiniowanie zakresu obowiązków oraz poprawa zdolności administracyjnej i operacyjnej na szczeblu krajowym i regionalnym w celu zapewnienia właściwego planowania, w tym przygotowania strategii finansowych.

– Dalsza poprawa zdolności instytucjonalnej inspektoratów krajowych i regionalnych oraz umożliwienie im skutecznego egzekwowania prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska.

– Pilne przyjęcie i rozpoczęcie wdrażania narodowego planu gospodarki odpadami.

Unia celna

– Dalsze prace nad poprawą zdolności operacyjnej i administracyjnej służb celnych, w szczególności w dziedzinie kontroli zasad preferencyjnego pochodzenia, oraz szybsze dostosowanie prawa krajowego do dorobku UE. Zapewnienie pełnej funkcjonalności Ośrodka Szkoleniowego Służby Celnej.

– Dalsze prace nad opracowaniem niezbędnych systemów informatycznych umożliwiających wymianę danych elektronicznych z UE i jej Państwami Członkowskimi.

– Przyjęcie i wdrożenie kodeksu etycznego służby celnej.

Stosunki zewnętrzne

– Kontynuacja polityki liberalizacji w wymianie handlowej poprzez wdrożenie Układu, zobowiązań podjętych w ramach WTO oraz dwustronnych umów o wolnym handlu. Działania na rzecz przyszłej regionalnej umowy o wolnym handlu w Europie Południowo-Wschodniej.

– Zapewnienie zgodności środków ochrony handlu z zobowiązaniami podjętymi w ramach Układu oraz WTO.

– Zakończenie negocjacji i pełne wprowadzenie w życie protokołu wprowadzającego kontyngent taryfowy na cukier do Układu w celu przygotowania chorwackiego sektora cukrowego na dostosowania konieczne do działania w realnym i zrównoważonym gospodarczo środowisku. Wyniki negocjacji w sprawie protokołu pozostają bez uszczerbku dla wyniku negocjacji w sprawie przystąpienia.

Kontrola finansowa

– Przyjęcie spójnych ram regulacyjnych w dziedzinie publicznej wewnętrznej kontroli finansowej na podstawie dokumentu strategicznego.

– Dalsza budowa i umacnianie funkcji publicznej kontroli wewnętrznej poprzez zapewnienie właściwej obsady kadrowej, szkoleń i wyposażenia.

– Opracowanie skutecznych procedur wykrywania i rozpatrywania nieprawidłowości i przypadków podejrzeń o nadużycie mających wpływ na interesy finansowe Wspólnot oraz procedur podejmowania działań następczych wobec takich nieprawidłowości i przypadków i procedur informowania o nich Komisji; stworzenie struktur administracyjnych niezbędnych do skutecznej i równoważnej ochrony wyżej wymienionych interesów oraz do współpracy z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych.

3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOTERMINOWE

Kryteria polityczne

Demokracja i praworządność

Administracja publiczna

– Kontynuacja procesu budowy instytucji bezpośrednio związanych ze stosowaniem dorobku wspólnotowego oraz przeprowadzenie reform służących ogólnej poprawie skuteczności działania administracji publicznej.

System sądownictwa

– Kontynuacja wdrażania reformy sądownictwa, w tym w zakresie szkoleń, oraz podjęcie działań w celu zmniejszenia liczby zaległych spraw sądowych w całym systemie sądownictwa.

– Dalsza racjonalizacja organizacji sądów, w tym opracowanie nowoczesnych systemów informatycznych.

– Zapewnienie systematycznego i skutecznego wykonywania orzeczeń sądowych.

Polityka zwalczania korupcji

– Działania sprzyjające dalszym postępom w walce z korupcją oraz wdrożenie związanego z tym celem prawodawstwa. W szczególności powołanie wyspecjalizowanych jednostek do walki z korupcją wewnątrz właściwych służb, a także zapewnienie im właściwego wyszkolenia oraz wyposażenia.

– Zapewnienie wypełnienia norm ustanowionych przez instrumenty międzynarodowe, poprzez podjęcie właściwych działań legislacyjnych i administracyjnych.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

– Zapewnienie pełnego wdrożenia ustawy konstytucyjnej o mniejszościach narodowych, zwłaszcza w odniesieniu do proporcjonalnej reprezentacji mniejszości.

– Dalsze wdrażanie kompleksowej strategii przeciwdziałania dyskryminacji.

– Podjęcie dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji Romów poprzez skuteczniejszą realizację właściwych strategii w tej sprawie, w tym niezbędne wsparcie finansowe na szczeblu krajowym i lokalnym, przeciwdziałanie dyskryminacji zmierzające do poprawy szans zatrudnienia, zwiększanie dostępu do kształcenia i poprawa warunków mieszkaniowych.

– Dalsza poprawa warunków społecznych i gospodarczych w celu stworzenia lepszej atmosfery ponownej integracji powracających uchodźców oraz akceptacji powracających ze strony miejscowych społeczności.

Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe

– Zapewnienie sprawnego wdrożenia ostatecznych porozumień w obecnie nierozwiązanych sprawach dwustronnych, zwłaszcza w kwestiach granicznych.

– Dalsze wdrażanie istniejących umów dwustronnych.

Kryteria gospodarcze

– Realizacja trwałego średniookresowego planu fiskalnego poprzez stałe obniżanie ogółu wydatków publicznych, a także deficytu budżetowego oraz długu publicznego mierzonych udziałem w PKB. W dziedzinie wydatków publicznych z puli wolnych środków nadanie priorytetu wydatkom związanym ze stosowaniem dorobku wspólnotowego. Wdrożenie kompleksowej reformy służby zdrowia i systemu emerytalno-rentowego. Dalsze ograniczanie subwencji dla dużych przedsiębiorstw ponoszących straty.

– Dokończenie sprzedaży udziałów mniejszościowych i większościowych skarbu państwa w spółkach, utrzymywanych w ramach Funduszu Prywatyzacji.

– Dalsza poprawa warunków tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw prywatnych oraz warunków dokonywania i rozwoju bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

– Znacząca poprawa dyscypliny finansowej dużych przedsiębiorstw, szczególnie w sektorach hutniczym, stoczniowym i kolejowym.

– Dokończenie reformy gruntów, ze szczególnym naciskiem na ewidencjonowanie i prywatyzację gruntów rolnych.

– Kontynuacja reformy rynku pracy oraz reformy oświaty w celu poprawy udziału w rynku pracy oraz stopy zatrudnienia.

Zdolność do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa

Swobodny przepływ towarów

– Znaczący postęp w przenoszeniu do prawa krajowego dyrektyw opartych na starym podejściu (takich jak dyrektywy w dziedzinie farmaceutyków i chemikaliów) i dyrektyw opartych na nowym podejściu oraz spełnienie kryteriów członkostwa w europejskich instytucjach normalizacyjnych, tj. Europejskim Komitecie Normalizacyjnym (CEN), Europejskim Komitecie Normalizacyjnym Elektrotechniki (Cenelec) i Europejskim Instytucie Norm Telekomunikacyjnych (ETSI).

Swobodny przepływ pracowników

– Zniesienie wszelkich środków dyskryminujących pracowników migrujących z UE oraz obywateli UE.

– Wzmocnienie struktur administracyjnych zajmujących się koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego.

Prawo przedsiębiorczości i swoboda świadczenia usług

– Zniesienie istniejących nadal w stosunku do osób fizycznych i prawnych z UE barier w korzystaniu z prawa przedsiębiorczości oraz w transgranicznym świadczeniu usług.

– Znaczący postęp w dostosowaniu do dorobku UE przepisów krajowych w dziedzinie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych, w tym przepisów dotyczących kształcenia, a także dalsza budowa wymaganych w tym zakresie struktur administracyjnych.

Swobodny przepływ kapitału

– Zasadniczy postęp w usuwaniu występujących nadal ograniczeń swobody przepływu kapitału, szczególnie w odniesieniu do zakupu nieruchomości, zgodnie ze zobowiązaniami zawartymi w Układzie.

– Dokończenie tworzenia skutecznego systemu zwalczania praktyk prania pieniędzy, zwłaszcza poprzez zapewnienie pełnej funkcjonalności właściwych agencji i wyposażenia ich w wystarczające zasoby oraz poprzez dobrą koordynację pracy tych agencji z ich partnerami krajowymi i zagranicznymi.

Zamówienia publiczne

– Wdrożenie systemu zamówień publicznych, w tym stworzenie wszelkich właściwych struktur administracyjnych i narzędzi operacyjnych; a także znaczny postęp w pracach nad całkowitym dostosowaniem obowiązującego w tym zakresie prawa do dorobku UE; zapewnienie skutecznej realizacji zasad zamówień publicznych przez wszystkie organy i podmioty udzielające zamówień na wszystkich szczeblach. Propagowanie realizacji procedur zamówień publicznych drogą elektroniczną.

Prawo własności intelektualnej

– Dokończenie prac dostosowawczych w dziedzinie praw własności intelektualnej i przemysłowej oraz lepsze egzekwowanie środków stosowanych w walce z piractwem i podrabianiem towarów.

– Dalsze prace nad skuteczniejszym egzekwowaniem praw własności intelektualnej oraz zmniejszenie poziomu piractwa i praktyk podrabiania towarów.

Konkurencja

– Dalsze wzmocnienie kompetencji urzędu antymonopolowego i zajmującego się pomocą państwa oraz poprawa wiarygodnie udokumentowanych osiągnięć w dziedzinie egzekwowania prawa. Znaczna poprawa przejrzystości w dziedzinie pomocy państwa.

– Stworzenie systemu szkoleń w zakresie prawa i polityki konkurencji na wszystkich szczeblach administracji i sądownictwa.

Usługi finansowe

– Dokończenie dostosowywania do obowiązujących w UE wymogów ostrożnościowych oraz dalsza poprawa skuteczności nadzoru.

– Dokończenie wdrażania nowych ramowych wymagań kapitałowych wobec instytucji kredytowych i przedsiębiorstw inwestycyjnych.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Przyjęcie niezbędnego ustawodawstwa i przepisów wykonawczych w celu dokończenia tworzenia ram regulacyjnych oraz umożliwienia konkurencji we wszystkich odnośnych dziedzinach.

Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

– Wzmocnienie struktur i zdolności administracyjnej niezbędnych do realizacji polityki w dziedzinie organizacji rynku i rozwoju obszarów wiejskich.

– Stworzenie rejestru winnic zgodnie z normami przyjętymi w UE.

– Dalsze przygotowania do powołania skutecznych, opartych na racjonalnych zasadach finansowych, agencji płatniczych w obszarze zarządzania funduszami rolnymi i kontroli nad nimi, zgodnie z wymogami obowiązującymi w UE i z międzynarodowymi standardami audytu.

Bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna

– Znaczna poprawa zgodności prawodawstwa w zakresie żywności z dorobkiem wspólnotowym oraz wzmocnienie niezbędnych struktur wykonawczych w tej dziedzinie.

– Znaczny postęp w pracach dostosowawczych w sektorach weterynaryjnym i fitosanitarnym, w tym odniesieniu do systemu identyfikacji zwierząt, przetwarzania odpadów zwierzęcych, modernizacji zakładów rolno-spożywczych, programów kontroli chorób zwierzęcych, ochrony roślin, jakości nasion i roślinnych materiałów rozmnożeniowych; znaczące udoskonalenie struktur kontroli.

Rybołówstwo

– Znaczne udoskonalenie struktur administracyjnych i wyposażenia służących skutecznemu wdrażaniu wspólnej polityki rybołówstwa, w tym gospodarki zasobami, inspekcji i kontroli działalności połowowej, polityki rynkowej, programów strukturalnych oraz planu zarządzania zdolnością połowową floty zgodnie z dostępnymi zasobami rybnymi.

– Dokończenie tworzenia skomputeryzowanego rejestru statków rybackich oraz satelitarnego systemu monitoringu statków.

Polityka transportowa

– Kontynuacja prac na rzecz pełnego dostosowania prawa krajowego do dorobku UE w dziedzinie transportu drogowego.

– Przyjęcie przepisów wykonawczych w dziedzinie transportu kolejowego, w szczególności przepisów w sprawie interoperacyjności oraz niezależnej alokacji zdolności przepustowej.

– Prace na rzecz dostosowania do dorobku UE w dziedzinie żeglugi śródlądowej, zwłaszcza w odniesieniu do bezpieczeństwa żeglugi oraz usług informacji rzecznej.

– Dalsze prace dostosowawcze w dziedzinie żeglugi morskiej i właściwa kontrola bander państwowych.

– Pełne dostosowanie do dorobku UE w dziedzinie lotnictwa.

– Dalsza realizacja postanowień Protokołu Ustaleń w sprawie rozwoju podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej.

Energia

– Dalsza poprawa zdolności administracyjnej oraz dostosowanie do dorobku UE w dziedzinie efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii, wewnętrznego rynku energii (elektrycznej i gazu) oraz energii jądrowej.

– Zapewnienie rezerw ropy naftowej na poziomie gwarantującym bezpieczeństwo dostaw.

– Należyte zajęcie się kwestią zarządzania odpadami promieniotwórczymi.

Podatki

– Znaczny postęp w pracach nad pełnym dostosowaniem do dorobku wspólnotowego w dziedzinie prawa podatkowego, w odniesieniu do VAT, podatków akcyzowych oraz opodatkowania bezpośredniego, w tym do kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw.

– Kontynuacja procesu wzmacniania administracji podatkowej, w tym sektora informatycznego, oraz zapewnienie jej właściwego funkcjonowania w celu osiągnięcia norm przyjętych w UE i umożliwienia łączności z innymi systemami informatycznymi. Opracowanie i wdrożenie kodeksu etycznego.

Polityka gospodarcza i pieniężna

– Poprawa polityki pieniężnej w celu rozszerzenia zakresu stosowania i skuteczności rynkowych instrumentów pieniężnych.

Statystyka

– Dalsze prace nad przygotowaniem makroekonomicznych danych statystycznych oraz statystyk dotyczących przedsiębiorstw i statystyk społecznych.

Polityka społeczna i zatrudnienie

– Dalsze dostosowanie do dorobku wspólnotowego oraz umocnienie związanych z tym celem struktur administracyjnych i struktur egzekwowania prawa, w tym inspektoratów pracy.

– Wsparcie wysiłków partnerów społecznych na rzecz poprawy ich możliwości działania, zwłaszcza na drodze autonomicznego dwustronnego dialogu społecznego.

– Opracowanie i wdrożenie kompleksowej strategii zatrudnienia z udziałem wszystkich istotnych podmiotów, z myślą o uczestnictwie w europejskiej strategii zatrudnienia. Zapewnienie właściwych możliwości analitycznych, wdrożeniowych i ewaluacyjnych.

– Opracowanie i wdrożenie narodowej strategii na rzecz integracji społecznej obejmującej m.in. zbieranie danych, zgodnie z praktyką UE, z myślą o przyszłym uczestnictwie w europejskiej strategii na rzecz integracji społecznej.

– Ustalenie potrzeb w dziedzinie doskonalenia kadr w celu przygotowania do uczestnictwa w Europejskim Funduszu Społecznym.

Polityka w zakresie przemysłu i przedsiębiorstw

– Uaktualnienie polityki w dziedzinie instrumentów finansowych na rzecz MŚP oraz skuteczniejsze informowanie o niej; polityka ta powinna umożliwić władzom publicznym przechodzenie od udzielania kredytów bezpośrednich w kierunku bardziej pośrednich ("miękkich") systemów wsparcia.

Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

– Zapewnienie jasnego podziału zakresu obowiązków oraz poprawa koordynacji, zarówno na szczeblu międzyresortowym, jak i między władzami centralnymi i regionalnymi.

– Dalsza poprawa zdolności instytucjonalnej podmiotów, w tym władz lokalnych, wyznaczonych do pełnienia funkcji organów zarządzających i płatniczych.

– Poprawa jakości opracowywania i wdrażania planów rozwoju regionalnego.

– Stworzenie właściwych systemów monitoringu i oceny oraz udoskonalenie procedur w dziedzinie zarządzania finansowego i kontroli finansowej.

– Zastosowanie regionalnych danych statystycznych o właściwej jakości.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

– Dostosowanie prawodawstwa krajowego do zasad i najlepszych praktyk stosowanych w UE oraz dalsze usprawnienie kontroli granicznych; opracowanie krajowych baz danych i rejestrów oraz zapewnienie koordynacji działań właściwych w tej dziedzinie służb.

– Opracowanie krajowej bazy danych służącej do kontroli danych osobowych osób ubiegających się o azyl, w tym odcisków palców, z myślą o przygotowaniach do uczestnictwa w EURODAC.

– Wzmożenie wysiłków na rzecz integracji uchodźców.

– Dalsza poprawa jakości wyposażenia i infrastruktury w policji, w tym stworzenie komputerowego systemu prowadzenia dochodzeń; lepsza współpraca między policją a innymi organami ścigania; zaostrzenie walki z handlem narkotykami, przestępczością zorganizowaną, przestępstwami gospodarczymi (w tym praniem pieniędzy i fałszerstwem walut) oraz nadużyciami finansowymi i korupcją; lepsze dostosowanie prawodawstwa krajowego w tych dziedzinach do dorobku wspólnotowego.

– Przygotowanie do stosowania różnych instrumentów prawnych w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach karnych i cywilnych poprzez zorganizowanie właściwych szkoleń w zakresie kontaktów między sądami i innych istotnych kwestii.

Nauka i badania naukowe

– Rozpoczęcie opracowywania i stosowania zintegrowanej polityki w dziedzinie badań naukowych.

Edukacja i kultura

– Wzmożenie wysiłków na rzecz stworzenia nowoczesnego systemu kształcenia zawodowego oraz zapewnienie wdrożenia kryteriów bolońskich w szkolnictwie wyższym.

Ochrona środowiska naturalnego

– Uwzględnienie wymogów ochrony środowiska przy określaniu i wdrażaniu polityki w innych sektorach. Opracowanie strategii inwestycyjnej w dziedzinie ochrony środowiska, opartej na szacunku kosztów dostosowania prawa. Dalsze wdrażanie prawodawstwa horyzontalnego.

– Dalsze prace nad transpozycją dorobku UE, ze szczególnym naciskiem na gospodarkę odpadami, jakość wody, jakość powietrza, ochronę przyrody oraz zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrolę. Zwiększenie nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem odprowadzania i oczyszczania ścieków, zaopatrzenia w wodę pitną oraz gospodarkę odpadami.

– Ratyfikacja protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu.

Ochrona konsumentów i zdrowia

– Dokończenie dostosowywania do dorobku UE w dziedzinie środków bezpieczeństwa oraz wzmocnienie zdolności administracyjnej niezbędnej do prowadzenia skutecznego nadzoru rynku.

– Dalsze dostosowywanie do dorobku UE środków niezwiązanych z bezpieczeństwem.

Unia celna

– Poprawa i konsolidacja zdolności administracyjnej i operacyjnej służby celnej. Zwiększenie zakresu szkolenia wszystkich pracowników oraz szersze zastosowanie rozwiązań informatycznych kompatybilnych z systemami stosowanymi w UE, a także dalsze przygotowania do stworzenia systemów zapewniających możliwości łączenia z systemami UE. Poprawa skuteczności audytu oraz stosowania oceny ryzyka i selektywności.

– Znaczny postęp prac dostosowujących do dorobku wspólnotowego, zwłaszcza w dziedzinie wolnych obszarów celnych, tranzytu, opłat, kontyngentów taryfowych oraz nadzoru nad przywozem i wywozem towarów.

Kontrola finansowa

– Poprawa zdolności instytucjonalnej systemu publicznej wewnętrznej kontroli finansowej oraz dostosowanie go do dorobku wspólnotowego, w tym wdrożenie zasad zdecentralizowanej odpowiedzialności kierowniczej, stworzenie niezależnego funkcjonalnie audytu wewnętrznego oraz zapewnienie koordynacji i harmonizacji na szczeblu centralnym.

– Reforma i wzmocnienie funkcji audytu zewnętrznego zgodnie z najlepszymi praktykami międzynarodowymi i najlepszymi praktykami UE.

4. PROGRAMOWANIE

– Pomoc Wspólnoty dla krajów Bałkanów Zachodnich udzielana w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia świadczona będzie w oparciu o istniejące instrumenty finansowe, w szczególności o rozporządzenie Rady (WE) nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (rozporządzenie CARDS)(1), a także instrumenty przedakcesyjne Phare(2), SAPARD(3) i ISPA(4). Zgodnie z powyższym, niniejsza decyzja nie będzie pociągała ze sobą skutków finansowych. Chorwacja może mieć dostęp do finansowania w ramach programów wielonarodowych i horyzontalnych.

5. WARUNKOWOŚĆ

– Pomoc Wspólnoty dla krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia uwarunkowana jest dalszymi postępami w wypełnianiu kryteriów kopenhaskich oraz w realizacji priorytetów szczegółowych zawartych w dokumencie Partnerstwa dla członkostwa. Niewypełnienie tych warunków może prowadzić do podjęcia przez Radę odpowiednich środków na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Pomoc Wspólnoty może również podlegać warunkom określonym przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i z dnia 21-22 czerwca 1999 r., zwłaszcza w odniesieniu do zobowiązania się przez beneficjentów pomocy do przeprowadzenia reform demokratycznych, gospodarczych i instytucjonalnych.

– Pomoc Wspólnoty w finansowaniu projektów za pośrednictwem trzech instrumentów przedakcesyjnych Phare, ISPA i SAPARD jest ponadto uwarunkowana przestrzeganiem przez Chorwację zobowiązań podjętych w ramach Układu oraz dalszymi działaniami na rzecz spełnienia kryteriów kopenhaskich, a w szczególności postępem w spełnianiu szczegółowych priorytetów określonych w niniejszym Partnerstwie dla członkostwa.

– Nieprzestrzeganie tych warunków ogólnych może prowadzić do podjęcia przez Radę decyzji o zawieszeniu pomocy finansowej na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla członkostwa(5).

6. MONITOROWANIE

– Wdrażanie Partnerstwa dla członkostwa jest analizowane z zastosowaniem mechanizmów ustanowionych na mocy Układu, w szczególności rocznych sprawozdań przedstawianych przez Komisję.

______

(1) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

(2) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3906/89 (Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2257/2004 (Dz.U. L 389 z 30.12.2004, str. 1).

(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/99 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1267/99 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005.

(5) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.