Rozporządzenie 1192/69 w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1969.156.8

Akt utracił moc
Wersja od: 12 stycznia 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1192/69
z dnia 26 czerwca 1969 r.
w sprawie wspólnych zasad normalizujących rachunkowość przedsiębiorstw kolejowych *

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 i 94,

uwzględniając decyzję Rady z dnia 13 maja 1965 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów wpływających na konkurencję w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej (1),

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

jednym z celów wspólnej polityki transportowej jest zniesienie różnic występujących na skutek nakładania na przedsiębiorstwa kolejowe, bądź to obciążeń finansowych, bądź przyznawania im korzyści, które w konsekwencji mogą powodować znaczne zniekształcenia warunków konkurencji;

aby osiągnąć ten cel, należy podjąć takie działania, które zapewnią zniesienie efektów tych obciążeń lub korzyści finansowych, uwzględniając osiągnięcie równowagi w traktowaniu wszystkich gałęzi transportu; dla określonych kategorii tych obciążeń i korzyści finansowych, takie działanie może polegać na ich wcześniejszym zniesieniu; ze względu na inne kategorie działanie takie musi być prowadzone jako część procesu normalizacji rachunkowości przedsiębiorstw kolejowych, cechą takiej normalizacji jest rekompensata finansowa efektów wywołanych przez te obciążenia lub korzyści finansowe;

ostateczne uzgodnienie stanowiska w odniesieniu do poszczególnych kategorii obciążeń lub korzyści finansowych mających podlegać normalizacji będzie musiało być dokonane w połączeniu ze stopniową harmonizacją zasad dotyczących finansowych stosunków między przedsiębiorstwami kolejowymi a państwami, stosownie do art. 8 decyzji Rady z dnia 13 maja 1965 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów wpływających na konkurencję w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej; dla tych kategorii obciążeń lub korzyści, właściwe jest, do czasu przyjęcia ostatecznego uzgodnienia, pozostawienie każdemu z państw prawa decydowania w każdym poszczególnym przypadku, czy normalizacja ma mieć miejsce; po podjęciu decyzji o normalizacji, powinno być ono prowadzone zgodnie ze wspólnymi regułami ustanowionymi w tym rozporządzeniu, w szczególności w zakresie metod dotyczących obliczania rekompensat finansowych;

przed podjęciem jakichkolwiek kroków zmierzających do normalizacji zasad rachunkowości aby wypłacić rekompensaty będące wynikiem tej normalizacji, konieczne jest określenie obciążeń lub korzyści finansowych występujących w przedsiębiorstwach kolejowych poprzez porównanie ich sytuacji z tą, jaka miałyby miejsce w przypadku, gdyby działały na takich samych warunkach jak inne przedsiębiorstwa transportowe;

w celu dokonania takiego określenia należy zdefiniować przypadki, w których normalizacja byłaby przeprowadzona; wszystkie takie przypadki w Państwach Członkowskich musiałyby być objęte, z wyłączeniem, z jednej strony, zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych, rozumianego zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania Państw Członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej (4), a z drugiej strony różnic w infrastrukturze i obciążeniach podatkowych zgodnych z zasadami regulującymi trzy gałęzie transportu, które będą zniesione na podstawie środków zaproponowanych z uwzględnieniem obciążenia infrastruktury i w połączeniu z dostosowaniem ogólnego i specjalnego systemu podatkowego stosowanego w transporcie;

każdy przypadek normalizacja ma swoje własne odróżniające go cechy, właściwe jest zdefiniowanie zasięgu każdego z tych przypadków i ustanowienie zasad obliczania do określenia bądź to obciążeń, bądź korzyści finansowych w przedsiębiorstwach kolejowych;

w celu określenia kwoty tych obciążeń czy korzyści konieczne jest porównanie systemu stosowanego w przedsiębiorstwach kolejowych ze stosowanym w przypadku prywatnych przedsiębiorstw transportowych świadczących usługi w innych sektorach transportu;

obciążenia finansowe ponoszone przez przedsiębiorstwa kolejowe są zazwyczaj większe niż ich korzyści oraz dodatkowo, takie przedsiębiorstwa mogą łatwo dostarczyć dane dotyczące rachunkowości potrzebne do określenia kwoty tych obciążeń i korzyści; dlatego należy pozostawić inicjatywę w tej kwestii tym przedsiębiorstwom, pozostawiając właściwym władzom Państw Członkowskich sprawdzenie, zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, i przed ustaleniem kwoty rekompensaty, danych liczbowych przedstawionych przez przedsiębiorstwo w jego wniosku; pożądane jest określenie terminu, w jakim władze te muszą wydać decyzję;

wypłata rekompensaty jest połączona ze sporządzaniem budżetów, zarówno państwa czy właściwych władz, jak i przedsiębiorstw kolejowych, należy ustanowić przepisy szczególne określające zasady płatności na podstawie szacunków i ustalenie salda należnego;

w celu osiągnięcia jasności i by szeroko rozpowszechnić zasady normalizacji rachunkowości, pożądane jest przedstawienie kwoty rekompensat udzielonych w wyniku normalizacji rachunkowości w tabeli załączanej do rocznego bilansu przedsiębiorstw kolejowych;

pożądane jest zapewnienie dostępności odpowiednich środków finansowych Państw Członkowskich dla przedsiębiorstw transportowych w celu umożliwienia tym drugim składania zażaleń dotyczących ich interesów w przypadku indywidualnych decyzji podejmowanych przez Państwa Członkowskie podczas wykonywania niniejszego rozporządzenia;

Komisja musi otrzymywać od Państw Członkowskich wszystkie istotne informacje dotyczące wykonywania niniejszego rozporządzenia;

ponieważ rekompensaty wypłacone stosownie do niniejszego rozporządzenia przyznawane są przez Państwa Członkowskie zgodnie ze wspólnymi regułami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, takie rekompensaty powinny być zwolnione od wstępnej procedury przygotowawczej ustanowionej w art. 93 ust. 3 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą;

realizacja wspólnej polityki transportowej wymaga natychmiastowego zastosowania przepisów niniejszego rozporządzenia w sześciu krajowych przedsiębiorstwach kolejowych; z powodu stanowiska zajmowanego przez inne przedsiębiorstwa kolejowe, uwzględniając w szczególności warunki konkurencji w sektorze transportu, oraz z powodu konieczności stopniowej realizacji wspomnianej wcześniej wspólnej polityki transportowej badanie warunków rozszerzenia stosowania niniejszego rozporządzenia na inne przedsiębiorstwa kolejowe może być odłożone na kilka lat;

proces normalizacji nie zwalnia Państw Członkowskich z odpowiedzialności za likwidowanie, tak daleko jak to możliwe, przyczyn istniejących różnic; ponadto nie wolno im poprzez takie działania powodować pogorszenia, w sensie prawnym lub faktycznym, sytuacji pracowników kolei lub hamować czy opóźniać poprawę ich warunków życia i pracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

SEKCJA  I

Artykuł  1 1

 

(uchylony)

Artykuł  2 2

 

(uchylony)

Artykuł  3 3

 

(uchylony)

Artykuł  4 4

 

(uchylony)

SEKCJA  II

Artykuł  5 5

 

(uchylony)

Artykuł  6 6

 

(uchylony)

Artykuł  7 7

 

(uchylony)

Artykuł  8 8

 

(uchylony)

Artykuł  9 9

 

(uchylony)

Artykuł  10 10

 

(uchylony)

Artykuł  11 11

 

(uchylony)

Artykuł  12 12

 

(uchylony)

SEKCJA  III

Artykuł  13 13

 

(uchylony)

Artykuł  14 14

 

(uchylony)

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1969 r.

W imieniu Rady

G. THORN

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  15  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  II

  16  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  III

  17  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  IV

 

Kategoria IV: Pokrywanie przez przedsiębiorstwa kolejowe kosztów związanych z przejazdami kolejowymi

A.
Zakres stosowania

Kategoria ta obejmuje przypadki, w których, zgodnie z niektórymi przepisami ustawowymi, wykonawczymi lub administracyjnymi, przedsiębiorstwa kolejowe mają nieproporcjonalnie duży udział w kosztach budowy i eksploatacji urządzeń używanych zarówno przez koleje, jak i inne gałęzie transportu.

Za taki nieproporcjonalnie duży udział w kosztach uważa się następujące przypadki:

a)
gdy nowa droga budowana jest na wniosek,

innego podmiotu niż przedsiębiorstwo kolejowe i gdy przedsiębiorstwo ponosi koszty urządzeń przejazdowych na tej nowej drodze;

b)
gdy przejście podziemne lub naziemne jest modernizowane lub gdy przejazd poziomy jest wymieniany na przejście podziemne lub naziemne

w inny sposób niż na prośbę przedsiębiorstwa kolejowego, i to przedsiębiorstwo ponosi koszty tej modernizacji, pomniejszone o dodatkowe koszty zmian dokonanych na żądanie przedsiębiorstwa kolejowego i wartość korzyści, jakie przyniesie modernizacja temu przedsiębiorstwu;

c)
gdy modernizowany jest przejazd poziomy

i przedsiębiorstwo kolejowe ponosi więcej niż połowę kosztów;

d)
gdy z powodu rekonstrukcji, remontów bieżących i eksploatacji:
przejść naziemnych i podziemnych,

przedsiębiorstwo kolejowe ponosi większą część zaangażowanych kosztów niż część kosztów budowy i modernizacji przejazdów, które powinno ponosić na podstawie lit. a) lub b),

skrzyżowania jednopoziomowego,

przedsiębiorstwo kolejowe ponosi więcej niż połowę zaangażowanych kosztów.

B.
Zasady obliczania

Rekompensatę określa się w następujący sposób:

dla przypadków określonych w lit. a): kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które nie wnosiło o daną nową drogę, pomniejszonych o dodatkowe koszty związane ze zmianami dokonywanymi na żądanie przedsiębiorstwa kolejowego;

dla przypadków określonych w lit. b): kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które nie wnosiło o modernizację danej struktury, pomniejszonych o dodatkowe koszty związane ze zmianami dokonywanymi na żądanie przedsiębiorstwa kolejowego i o wartość korzyści, jakie przyniesie ta modernizacja temu przedsiębiorstwu; korzyści te oszacowuje się, mając na uwadze, w przypadku zastępowania skrzyżowania jednopoziomowego przejściem podziemnym czy naziemnym, rekompensatę, jaką przedsiębiorstwo wcześniej otrzymało z tytułu budowy tego przejazdu;

dla przypadków określonych w lit. c): kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które przekraczają połowę przypadającą na to przedsiębiorstwo;

dla przypadków określonych w lit. d): lub w przypadku przejść podziemnych naziemnych kwota rekompensaty równa się części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które przekraczają część kosztów budowy czy modernizacji urządzeń przejazdowych, jaką to część przedsiębiorstwo musi ponieść zgodnie z zasadami obliczania, ustanowionymi dla przypadków objętych lit. a) i b);

- w przypadku skrzyżowań jednopoziomowych kwota rekompensaty równa się tej części kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo kolejowe, które przekraczają połowę, jaka przypada na przedsiębiorstwo.

ZAŁĄCZNIK  V

  18  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  VI

  19  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  VII

  20  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  VIII

  21  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  IX

  22  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  X

  23  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XI

  24  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XII

  25  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XIII

  26  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XIV

  27  

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  XV

  28  

(uchylony)

* Postanowienia zawarte w nin. rozporządzeniu mają zastosowanie na obszarze byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 1993 r., zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 3572/90 z dnia 4 grudnia 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.353.12).
1 Art. 1 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
2 Art. 2 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
3 Art. 3 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
4 Art. 4 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
5 Art. 5 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
6 Art. 6 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
7 Art. 7 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
8 Art. 8 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
9 Art. 9 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
10 Art. 10 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
11 Art. 11 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
12 Art. 12 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
13 Art. 13 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
14 Art. 14 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
15 Załącznik I uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
16 Załącznik II uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
17 Załącznik III uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
18 Załącznik V uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
19 Załącznik VI uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
20 Załącznik VII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
21 Załącznik VIII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
22 Załącznik IX uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
23 Załącznik X uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
24 Załącznik XI uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
25 Załącznik XII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
26 Załącznik XIII uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
27 Załącznik XIV uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.
28 Załącznik XV uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/2337 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.354.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 stycznia 2017 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.