Decyzja wykonawcza 2016/1327 w sprawie uznania przez UE Indyjskiego Rejestru Statków zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.209.15

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 sierpnia 2016 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/1327
z dnia 1 sierpnia 2016 r.
w sprawie uznania przez UE Indyjskiego Rejestru Statków zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach

(notyfikowana jako dokument nr C(2016) 4895)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 2016 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

uwzględniając pismo z dnia 17 grudnia 2012 r., w którym władze Bułgarii zwracają się do Komisji o uznanie przez UE Indyjskiego Rejestru Statków (zwanego dalej IRS),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 391/2009 państwa członkowskie, które chcą przyznać upoważnienie organizacji, która nie została jeszcze uznana, składają do Komisji wniosek o uznanie.

(2) W dniu 17 grudnia 2012 r. Republika Bułgarii przedstawiła Komisji wniosek o uznanie IRS łącznie z kompletnymi informacjami i dowodami na spełnianie przez IRS minimalnych kryteriów określonych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 391/2009 i jego zobowiązanie do przestrzegania przepisów art. 8 ust. 4 i art. 9, 10 i 11 tego rozporządzenia.

(3) Komisja, z pomocą Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, upewniła się, że IRS spełnia wszystkie minimalne kryteria określone w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 391/2009.

(4) Komisja sprawdziła również, że IRS zobowiązał się przestrzegać przepisów art. 8 ust. 4 oraz art. 9, 10 i 11 rozporządzenia (WE) nr 391/2009.

(5) Ocenę oparto na analizie dokumentacji przedłożonej przez bułgarską administrację morską, która przeprowadziła audyt IRS w maju 2011 r., jak również na wynikach trzech kontroli przeprowadzonych w 2013 r. przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego w imieniu Komisji w siedzibie głównej IRS i dwóch oddziałach IRS, jednym w Indiach i jednym w Chinach. Komisja zakończyła swoją ocenę w lutym 2016 r. na podstawie ostatecznego audytu IRS przeprowadzonego przez bułgarską administrację morską pod koniec 2015 r.

(6) W stosunku do wykrytych niedociągnięć IRS opracowała i zastosowała odpowiednie działania naprawcze. Wdrażanie szeregu działań naprawczych jest nadal w toku i będzie monitorowane. Nie podważa to jednak ogólnej oceny IRS do celów uznania.

(7) Komisja sprawdziła w szczególności, że IRS posiada sprawny i ugruntowany system zapewniania jakości, certyfikowany jako zgodny z odpowiednimi normami prawnymi i branżowymi i prawidłowo stosowany w całej organizacji.

(8) IRS współpracował w pełni - skutecznie i przejrzyście - w trakcie procesu oceny z bułgarską administracją morską, Komisją oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego; IRS wykazał zdolność do poprawienia swojej organizacji i procedur w proaktywny sposób.

(9) Działania IRS w zakresie bezpieczeństwa i zapobiegania emisji zanieczyszczeń, pomimo że kształtują się nieco poniżej średniej innych obecnie uznanych organizacji, są uważane za zadowalające. W memorandum paryskim w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu w latach 2011, 2012, 2013 i 2014 IRS była za każdym razem w górnym przedziale średniej kategorii wydajności. Ponadto IRS nie odnotowała żadnego związanego z uznaną organizacją zatrzymania statku w okresie 2010-2014 w ramach systemu kontroli państwa portu Straży Przybrzeżnej USA i znajdowała się w wysokiej kategorii wydajności tokijskiego protokołu ustaleń w sprawie kontroli państwa portu w latach 2011, 2012, 2013 i 2014. Zauważono jednak, że znaczna część sklasyfikowanej w IRS floty pływa pod banderą indyjską po wodach krajowych i w związku z tym nie podlega kontrolom przeprowadzanym przez państwo portu.

(10) Podmiot prawny, któremu należy przyznać uznanie to "Indyjski Rejestr Statków" zarejestrowany w Indiach w 1975 r. jako niedochodowa spółka akcyjna zgodnie z sekcją 25 indyjskiej ustawy o spółkach z 1956 r. IRS zarejestrowana jest w stanie Maharasztra (Indie) i ma siedzibę w mieście Bombaj; jej nazwa handlowa to "IRClass".

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 2099/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Niniejszym uznaje się Indyjski Rejestr Statków zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 391/2009.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2016 r.

W imieniu Komisji

Violeta BULC

Członek Komisji

1 Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 11.
2 Rozporządzenie (WE) nr 2099/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. ustanawiające Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS) i zmieniające rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa na morzu i zapobiegania zanieczyszczeniom morza przez statki (Dz.U. L 324 z 29.11.2002, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.