Decyzja 2019/2172 stwierdzająca, że Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.329.91

Akt indywidualny
Wersja od: 19 grudnia 2019 r.

DECYZJA RADY (UE) 2019/2172
z dnia 5 grudnia 2019 r.
stwierdzająca, że Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit czwarty,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 22 czerwca 2018 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu, że w 2017 r. odnotowano na Węgrzech znaczne odchylenie od średniookresowego celu budżetowego. W związku z tym stwierdzonym znacznym odchyleniem, w dniu 22 czerwca 2018 r. Rada wydała zalecenie 2 , aby Węgry zastosowały niezbędne środki mające na celu zaradzenie temu odchyleniu. Rada stwierdziła następnie, że Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na to zalecenie i w dniu 4 grudnia 2018 r. wydała zmienione zalecenie 3 . Rada stwierdziła następnie, że także w odpowiedzi na to zmienione zalecenie Węgry nie podjęły skutecznych działań.

(2) W dniu 14 czerwca 2019 r. Rada stwierdziła, że w 2018 r. ponownie odnotowano na Węgrzech znaczne odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego. Na tej podstawie Rada wydała zalecenie 4  dla Węgier dotyczące zastosowania niezbędnych środków w celu zapewnienia, by stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 5  nie przekroczyła 3,3 % w 2019 r. i 4,7 % w 2020 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1,0 % produktu krajowego brutto (PKB) w 2019 r. i 0,75 % PKB w 2020 r.. Wysiłek fiskalny zalecany na 2020 r. uznano za odpowiedni pod warunkiem zgodności z wymaganą korektą w 2019 r. Rada zaleciła także Węgrom, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyły na zmniejszenie deficytu,oraz że środki konsolidacji budżetowej powinny zabezpieczyć trwałą poprawę ogólnego salda strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Węgrom termin 15 października 2019 r. na przedstawienie sprawozdania na temat działań podjętych w odpowiedzi na jej zalecenie z dnia 14 czerwca 2019 r.

(3) W dniu 26 września 2019 r. Komisja przeprowadziła na Węgrzech misję wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 1466/97/WE. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom węgierskim z prośbą o ustosunkowanie się do nich Komisja przedstawiła w dniu 20 listopada 2019 r. swoje ustalenia Radzie. Ustalenia te zostały podane do wiadomości publicznej. W sprawozdaniu Komisji stwierdzono, że władze węgierskie zamierzają utrzymać docelowy deficyt nominalny na 2019 r. na poziomie 1,8 % PKB zgodnie z programem konwergencji na 2019 r. W odniesieniu do 2020 r. władze Węgier skorygowały docelowy deficyt do 1 % PKB, co sprawia, że jest on bardziej ambitny niż docelowy deficyt na poziomie 1,5 % PKB określony w programie konwergencji na 2019 r. W związku z tym władze węgierskie planują podjąć działania w odpowiedzi na zalecenie z dnia 14 czerwca 2019 r. tylko w odniesieniu do 2020 r.

(4) W dniu 15 października 2019 r. władze węgierskie przekazały sprawozdanie z działań podjętych w związku z zaleceniem Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. Pomimo bardziej korzystnego rozwoju sytuacji makroekonomicznej i budżetowej w 2019 r., władze Węgier utrzymują w sprawozdaniu docelowy poziom deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych z programu konwergencji na 2019 r. w wysokości 1,8 % PKB w 2019 r. W odniesieniu do 2020 r. władze Węgier potwierdzają docelowy deficyt nominalny na poziomie 1,0 % PKB, zgodnie z budżetem na 2020 r., który jest o 0,5 % lepszy niż docelowy poziom określony w programie konwergencji na 2019 r. W sprawozdaniu przypomina się o wysokiej rezerwie (1 % PKB) uwzględnionej w docelowym deficycie na 2020 r., która ma na celu zarządzanie ryzykiem zewnętrznym i która mogłaby zostać wykorzystana tylko wtedy, gdyby przewidywano osiągnięcie docelowego poziomu deficytu. W sprawozdaniu wymieniono środki zwiększające deficyt ujęte w "Planie działania w zakresie ochrony gospodarczej" przyjętym przez rząd Węgier w dniu 30 maja 2019 r., którego celem jest utrzymanie wzrostu w nadchodzących latach na poziomie wyższym o 2 punkty procentowe od średniej unijnej. Wymienione w sprawozdaniu liczne programy gospodarcze w dużej mierze nie zostały ujęte ilościowo; sprawozdanie nie zawiera też żadnych prognoz budżetowych na 2019 r. ani 2020 r. Sprawozdanie nie spełnia zatem wymogów Rady w zakresie sprawozdawczości.

(5) W 2019 r., na podstawie prognozy Komisji z jesieni 2019 r., przewiduje się, że wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto wyniesie 6,8 %, czyli znacznie powyżej zalecanego poziomu 3,3 % (odchylenie o 1,3 % PKB). Saldo strukturalne ma się poprawić o 0,5 % PKB w odniesieniu do zalecanej poprawy wynoszącej 1,0 % (co oznacza odchylenie o 0,5 % PKB). Oba filary świadczą zatem o odchyleniu od zalecanej korekty. Na wartość odniesienia dotyczącą wydatków negatywnie wpływa zastosowanie niższego deflatora PKB wykorzystywanego do obliczenia tej wartości w porównaniu z obecnymi szacunkami. Dodatkowo nieznaczny i negatywny wpływ na interpretację wartości odniesienia dotyczącej wydatków ma również ujednolicony profil inwestycji finansowanych ze środków krajowych. Pozytywny wpływ na saldo strukturalne mają z kolei wyższe szacunki dotyczące potencjalnego wzrostu wykorzystywanego do obliczenia tego wskaźnika, negatywny wpływ mają natomiast spadki dochodów. Po uwzględnieniu tych czynników ocena ogólna potwierdza odchylenie w 2019 r. od zalecanej korekty.

(6) W 2020 r., na podstawie prognozy Komisji z jesieni 2019 r., przewiduje się, że wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto wyniesie 7,5 %, czyli znacznie powyżej zalecanego poziomu 4,7 % (odchylenie o 1,0 % PKB). Przewiduje się, że saldo strukturalne poprawi się o 1,2 % PKB, czyli o 0,4 punktów procentowych powyżej zalecanego przez Radę wysiłku fiskalnego na poziomie 0,75 % PKB. W związku z tym wartość odniesienia dotycząca wydatków wskazuje na ryzyko odchylenia od wymaganej korekty, a saldo strukturalne - na zgodność, przy czym rozbieżność jest stosunkowo duża. W ostatnich latach inwestycje publiczne stale rosły, osiągając poziom 6,4 % PKB w 2019 r., zdecydowanie najwyższy w Unii. W tym kontekście planowane ograniczenie w 2020 r. jest postrzegane jako długotrwała normalizacja wskaźnika inwestycji publicznych. O ile zmiana salda strukturalnego w pełni odzwierciedla ograniczenie inwestycji, o tyle ujednolicony profil inwestycji w wartości odniesienia dotyczącej wydatków skutkuje nadmiernie ujemnym wskazaniem wysiłku fiskalnego ukazanego w wartości odniesienia dotyczącej wydatków. Na wartość odniesienia dotyczącą wydatków negatywnie wpływa także zastosowanie niższego deflatora PKB w porównaniu z obecnymi szacunkami. Biorąc pod uwagę wspomniane czynniki, wartość odniesienia dotycząca wydatków wskazywałaby na spełnienie wymogu. Jednocześnie pozytywny wpływ na saldo strukturalne ma wyższe oszacowanie punktowe wzrostu potencjalnego PKB stosowanego do obliczenia salda strukturalnego, w stosunku do średniookresowej średniej wykorzystywanej do obliczenia wartości odniesienia dotyczącej wydatków. Po uwzględnieniu tych uwag w ocenie ogólnej stwierdza się, że w 2020 r. Węgry przeprowadzą zalecaną korektę.

(7) Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że działania podjęte przez Węgry w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. nie są wystarczające. Wysiłek fiskalny nie wystarcza do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto w 2019 r. nie przekroczyła 3,3 %, co odpowiada rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1,0 % PKB, natomiast w 2020 r. planowany wysiłek fiskalny jest, ogólnie rzecz biorąc, zgodny z zalecaną korektą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2019 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
M. LINTILÄ
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Zalecenie Rady z dnia 22 czerwca 2018 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech (Dz.U. C 223 z 27.6.2018, s. 1).
3 Zalecenie Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. mające na celu skorygowanie odnotowanego znacznego odstępstwa od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech (Dz.U. C 460 z 21.12.2018, s. 4).
4 Zalecenie Rady z dnia 14 czerwca 2019 r. mające na celu skorygowanie znaczącego odnotowanego odstępstwa od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego na Węgrzech (Dz.U. C 210 z 21.6.2019, s. 4).
5 Publiczne wydatki pierwotne netto to wydatki publiczne ogółem z wyłączeniem wydatków z tytułu odsetek, wydatków na programy unijne w pełni równoważonych dochodami z funduszy unijnych oraz niedyskrecjonalnych zmian w wydatkach na świadczenia dla bezrobotnych. Nakłady brutto na środki trwałe finansowane z zasobów krajowych rozkłada się na okres czterech lat. Uwzględnia się działania dyskrecjonalne po stronie dochodów lub prawnie przewidziany wzrost dochodów. Działania jednorazowe, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, są saldowane.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.