Decyzja 2019/1955 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Generalnej Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do do przyjęcia decyzji dotyczącej przeglądu Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych (uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.306.20

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 listopada 2019 r.

DECYZJA RADY (UE) 2019/1955
z dnia 21 listopada 2019 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Generalnej Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do do przyjęcia decyzji dotyczącej przeglądu Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych ("uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych")

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 grudnia 1994 r. Porozumienie z Marrakeszu ustanawiające Światową Organizację Handlu (zwane dalej "porozumieniem WTO") zostało zawarte przez Unię decyzją Rady 94/800/WE 1  i weszło w życie dnia 1 stycznia 1995 r.

(2) Zgodnie z art. IV ust. 1 porozumienia WTO konferencja ministerialna Światowej Organizacji Handlu (WTO) jest upoważniona do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach związanych z wielostronnymi porozumieniami handlowymi.

(3) Zgodnie z art. IV ust. 2 porozumienia WTO w przerwach między sesjami konferencji ministerialnej jej funkcje ma pełnić Rada Generalna WTO.

(4) Zgodnie z art. IX ust. 1 porozumienia WTO organy WTO zazwyczaj podejmują decyzje w drodze konsensusu.

(5) W grudniu 2013 r. podczas dziewiątej sesji konferencji ministerialnej WTO przyjęto decyzję ministerialną dotyczącą Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych w rozumieniu art. 2 Porozumienia w sprawie rolnictwa (WT/MIN(13)/39) (zwanego dalej "uzgodnieniem w sprawie kontyngentów taryfowych"), które reguluje zarządzanie kontyngentami taryfowymi na produkty rolne.

(6) Zgodnie z ust. 13 uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych nie później niż cztery lata po jego przyjęciu ma się rozpocząć przegląd funkcjonowania uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych z uwzględnieniem dotychczasowych doświadczeń. Celem tego przeglądu jest promowanie stałego procesu poprawy wykorzystania kontyngentów taryfowych.

(7) Zgodnie z ust. 13 uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych Komitet ds. Rolnictwa przystąpił do przeglądu tego uzgodnienia w 2018 r. Wyniki przeglądu zostaną przedstawione na posiedzeniu Rady Generalnej WTO w grudniu 2019 r. w formie sprawozdania wydanego przez Komitet ds. Rolnictwa (sprawozdanie nr G/AG/29 "Przegląd funkcjonowania decyzji z Bali dotyczącej zarządzania kontyngentami taryfowymi" z dnia 31 października 2019).

(8) Ze względu na brak konsensusu wśród członków WTO co do istotnych zmian w uzgodnieniu w sprawie kontyngentów taryfowych w sprawozdaniu zaleca się przedłużenie okresu przeglądu do końca 2021 r., aby można było osiągnąć konsensus w sprawie istotnych zmian. Sprawozdanie zawiera ponadto zalecenia mające na celu zwiększenie przejrzystości zarządzania kontyngentami taryfowymi.

(9) Na posiedzeniu w grudniu 2019 r. Rada Generalna WTO powinna zostać wezwana do rozważenia przyjęcia zaleceń określonych w załączniku 2 do sprawozdania nr G/AG/29 w formie decyzji dotyczącej przeglądu uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Rady Generalnej WTO, ponieważ decyzja, która ma zostać przyjęta, będzie wiążąca dla Unii.

(11) W Radzie Generalnej WTO Unia jest reprezentowana przez Komisję zgodnie z art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Generalnej Światowej Organizacji Handlu (zwanej dalej "Radą Generalną WTO") na jej posiedzeniu w grudniu 2019 r., opiera się na projekcie decyzji Rady Generalnej WTO w sprawie przyjęcia zaleceń przedstawionych Radzie Generalnej WTO przez Komitet ds. Rolnictwa w załączniku 2 do jego sprawozdania nr G/AG/29 z dnia 31 października 2019 r. dołączonym do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii w Radzie Generalnej WTO mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w projekcie decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 listopada 2019 r.
W imieniu Rady
V. SKINNARI
Przewodniczący

Komitet ds. Rolnictwa

 G/AG/29

 z dnia 31 października 2019 r.

PRZEGLĄD FUNKCJONOWANIA DECYZJI Z BALI W SPRAWIE ZARZĄDZANIA KONTYNGENTAMI TARYFOWYMI

SPRAWOZDANIE DLA RADY GENERALNEJ

1.1.
Podczas dziewiątej sesji konferencji ministerialnej ministrowie przyjęli decyzję dotyczącą "Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych w rozumieniu art. 2 Porozumienia w sprawie rolnictwa" (WT/MIN (13)/39) (zwaną dalej "decyzją z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych"). Ministrowie zobowiązali Komitet do dokonania przeglądu i monitorowania realizacji zobowiązań członków, które ustanowiono na mocy decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych, z myślą o tym, że przegląd będzie promował ciągły proces poprawy wykorzystania kontyngentów taryfowych, rozpoczynający się nie później niż w 2017 r., z uwzględnieniem nabytego do tego czasu doświadczenia 2 . Dyskusje dotyczące przeglądu rozpoczęły się na posiedzeniu Komitetu w październiku 2017 r. 3 . Na posiedzeniu w lutym 2018 r. Komitet zgodził się na proces i harmonogram przeprowadzenia przeglądu określone w dokumencie G/AG/W/171 4 . Zgodnie z uzgodnioną procedurą przegląd przeprowadzono w drodze otwartych nieformalnych posiedzeń Komitetu, które zaplanowano przy okazji jego regularnych posiedzeń 5 .
1.2.
Członkowie omówili przegląd na czterech nieformalnych posiedzeniach Komitetu w 2018 r. w dniach 20 lutego, 11 czerwca, 25 września i 26 listopada. Podczas listopadowego nieformalnego posiedzenia z udziałem przedstawicieli przemysłu odbyła się sesja tematyczna dotycząca zarządzania kontyngentami taryfowymi i ich niepełnego wykorzystania. Na dyskusje na temat przeglądu pozytywnie wpłynęło również wiele pisemnych uwag członków. Podobnie, w odpowiedzi na wnioski członków i zgodnie z uzgodnioną procedurą i terminami przeprowadzenia przeglądu, w celu ułatwienia przeglądu Sekretariat przygotował dokument informacyjny 6  dotyczący zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźników ich wykorzystania. Załącznik 1 zawiera wykaz wszystkich dokumentów pisemnych uwzględnionych do tej pory w przeglądzie.
1.3.
W trakcie dyskusji przeglądowych członkowie wskazali następujące tematy: 1) skuteczne wdrażanie i działania następcze w odniesieniu do zobowiązań materialnych wynikających z decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych; 2) wymogi w zakresie przejrzystości kontyngentów taryfowych; 3) mechanizm niepełnego wykorzystania. Poniżej przedstawiono niektóre kwestie 7  poruszone w ramach każdego z tych trzech tematów, w tym w trakcie dyskusji tematycznych w listopadzie.

SKUTECZNE WDROŻENIE I DZIAŁANIA NASTĘPCZE

(i)
Ponowny przydział niewykorzystanych pozwoleń w ramach kontyngentów taryfowych.
(ii)
Procesy ponownego przydziału, w tym w odniesieniu do przydziałów dla poszczególnych państw ( 8 ).
(iii)
Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie poprawy wykorzystania kontyngentów taryfowych, w tym ponownego przydziału kontyngentów taryfowych w ramach regionalnych umów handlowych.

WYMOGI W ZAKRESIE PRZEJRZYSTOŚCI KONTYNGENTÓW TARYFOWYCH

(i)
Terminowe i kompletne powiadomienia o kontyngentach taryfowych.
(ii)
Niezwłoczne zgłaszanie zmian dotyczących zarządzania kontyngentami taryfowymi.
(iii)
Spójne zgłaszanie wskaźników wykorzystania przez wszystkich członków ze zobowiązaniami dotyczącymi kontyngentów taryfowych.
(iv)
Zharmonizowane praktyki w zakresie powiadamiania (np. w odniesieniu do nieotwartych kontyngentów taryfowych lub planowanych kontyngentów taryfowych bez przewagi taryfowej).
(v)
Zgłaszanie przyczyn niepełnego wykorzystania.
(vi)
Wymiana krajowych doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie zarządzania kontyngentami taryfowymi.
(vii)
Specjalne i zróżnicowane traktowanie (uciążliwość wymogów w zakresie powiadamiania).
(viii)
Powiązanie z wymogami dotyczącymi powiadamiania w obszarze procedur licencjonowania przywozu.
(ix)
Pomoc techniczna Sekretariatu w zakresie poprawy sposobu powiadamiania przez członków.

MECHANIZM NIEPEŁNEGO WYKORZYSTANIA

(i)
Różne obowiązki członków (ust. 4 załącznika A).
(ii)
Specjalne i zróżnicowane traktowanie.
(iii)
Zastosowanie potencjalnie mniej niż uniwersalne w przyszłości.
(iv)
Powiązanie między załącznikiem B a załącznikiem A ust. 4.
(v)
Badanie przyczyn niepełnego wykorzystania.
(vi)
Ukierunkowane badanie niepełnego wykorzystania kontyngentów taryfowych w niektórych szczególnych sektorach.
(vii)
Praktyczne zastosowanie mechanizmu niepełnego wykorzystania (badanie przyczyn, w tym potencjalnej złożoności i powodu niepowołania się na nią, wymiana doświadczeń i uproszczenie wymogów proceduralnych).
(viii)
Utrzymywanie wykazu wykorzystanych kontyngentów taryfowych przez Sekretariat.
1.4.
W kwestii przyszłego funkcjonowania ust. 4 mechanizmu niepełnego wykorzystania i związanego z tym przepisu S&D stanowiska członków były rozbieżne. Niektórzy z członków rozwijających się utrzymywali, że nie należy osłabiać przepisów S&D zawartych w decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych; niektórzy inni członkowie twierdzili, że traktowanie S&D w odniesieniu do krajów rozwijających się nie powinno prowadzić do wyłączenia oraz że kraje rozwijające się będące beneficjentami powinny raczej przyjąć zobowiązania w odniesieniu do zarządzania kontyngentami taryfowymi, biorąc pod uwagę ich status rozwojowy.
1.5.
Kilku członków uznało, że zakres niniejszego przeglądu ogranicza się do dążenia do poprawy w zakresie zarządzania kontyngentami taryfowymi, aby odróżnić go od negocjacji w sprawie dostępu do rynku. Niektórzy inni odnieśli się do możliwości podjęcia kwestii związanych z kontyngentami taryfowymi w negocjacjach w sprawie dostępu do rynku.

Zgodnie z ust. 13-15 decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych (WT/MIN(13)/39) Komitet na posiedzeniu w dniu 31 października 2019 r. uzgadnia poniższe zalecenia zawarte w załączniku 2 do niniejszego sprawozdania do rozważenia przez Radę Generalną.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Wykaz dokumentów:
G/AG/W/169

10 października 2017 r.

Monitorowanie i przegląd zobowiązań członków, które ustanowiono na mocy decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowymi. Uwaga Sekretariatu
G/AG/W/171

9 lutego 2018 r.

Proponowany proces przeglądu funkcjonowania decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowymi Uwaga Sekretariatu
G/AG/W/175

18 maja 2018 r.

oraz

G/AG/W/175/Add.1

7 maja 2019 r.

- Dokument przedłożony przez Unię Europejską Komitetowi ds. Rolnictwa dotyczący procesu przeglądu funkcjonowania decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowymi (1).

Komunikaty Unii Europejskiej

G/AG/W/179

6 czerwca 2018 r.

- Przegląd funkcjonowania decyzji ministerialnej z Bali dotyczącej "Uzgodnienia w sprawie zasad zarządzania kontyngentami taryfowymi dotyczącymi produktów rolnych ..." (2).

Uwagi przedstawione przez grupę CAIRNS

G/AG/W/183

31 lipca 2018 r.

Metody zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźniki wykorzystania na lata 2007-

2016.

Dokument informacyjny Sekretariatu

G/AG/W/186

19 września 2018 r.

Przegląd decyzji z Bali w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowym. Uwagi przedstawione przez Australię
G/AG/W/197

24 maja 2019 r.

Mechanizm niepełnego wykorzystania określony w decyzji z Bali w sprawie zarządzania

kontyngentami taryfowymi

Uwagi przedstawione w imieniu grupy CAIRNS

(1) Dokument G/AG/W/171 z dnia 9 lutego 2018 r.

(2) WT/MIN (13)/39 ORAZ WT/L/914 z dnia 11 grudnia 2013 r.

ZAŁĄCZNIK  2

1.
Określony w ust. 14 i w przypisie 2 decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych termin dotyczący decyzji w sprawie ust. 4 załącznika A zostaje przedłużony do końca 2021 r. Wszelkie odniesienia do "12. konferencji ministerialnej i "31 grudnia 2019 r." w ust. 13 i 14 oraz w przypisie 2 do uzgodnienia w sprawie kontyngentów taryfowych z Bali traktuje się odpowiednio jako odniesienia do "13. konferencji ministerialnej" oraz "31 grudnia 2021 r.". We wszystkich innych aspektach warunki decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych pozostają niezmienne. Dla większej pewności członkowie wymienieni w załączniku B do decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych zachowują prawo do zaprzestania stosowania ust. 4 załącznika A w dniu 31 grudnia 2021 r. lub po tej dacie, jeżeli ani konferencja ministerialna, ani Rada Generalna nie zadecyduje do tego dnia o przedłużeniu stosowania ust. 4 załącznika A.
2.
Uznając znaczenie większej przejrzystości zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźników wykorzystania oraz terminowego przesyłania powiadomień przez członków, a także uznając, że internetowy rolniczy system powiadamiania powinien prowadzić do lepszej harmonizacji, Komitet zgadza się co do następujących kwestii:
a)
Sekretariat przygotuje wykaz istniejących praktyk członków w zakresie powiadamiania o kontyngentach taryfowych, w tym w przypadkach, gdy planowany kontyngent taryfowy nie został otwarty.
b)
Komitet rozpocznie dyskusje na temat harmonizacji praktyk członków w zakresie powiadamiania o kontyngentach taryfowych, w tym na temat wskaźników wykorzystania kontyngentów taryfowych.
c)
W przypadku zaplanowanych kontyngentów taryfowych, które nie zostały otwarte, Komitet zachęca członków do dołączania wyjaśnień do powiadomień w tabeli MA:2.
d)
Sekretariat będzie regularnie aktualizował informacje na temat zarządzania kontyngentami taryfowymi i wskaźników wykorzystania zawarte w G/AG/W/183 9 , a także informacje na temat tego, którzy członkowie zgłosili wskaźniki wykorzystania, oraz na temat kwestii podniesionych na posiedzeniu Komitetu w odniesieniu do wskaźników wykorzystania.
3.
Komitet zgadza się na przeprowadzanie regularnych przeglądów funkcjonowania decyzji z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych co trzy lata po zakończeniu tego przeglądu. Te okresowe przeglądy obejmować będą między innymi analizę wykorzystania mechanizmu niepełnego wykorzystania w oparciu o ich uwagi.
1 Decyzja Rady 94/800/WE z dnia 22 grudnia 1994 r. dotycząca zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej, w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji, porozumień będących wynikiem negocjacji wielostronnych w ramach Rundy Urugwajskiej (1986- 1994) (Dz.U. L 336 z 23.12.1994, s. 1).
2 Ust. 13 WT/MIN(13)/39. Nie zgłoszono jeszcze żadnych doświadczeń w odniesieniu do korzystania z mechanizmu niepełnego wykorzystania.
3 Zob. sekcja 2.2.1 G/AG/R/86.
4 Zob. sekcja 2.5.1 G/AG/R/87.
5 Na posiedzeniu w czerwcu 2019 r. Komitet wyraził zgodę na przedłużenie terminu do posiedzenia Komitetu w październiku 2019 r. w celu sfinalizowania sprawozdania z przeglądu.
6 G/AG/W/183.
7 Członkowie nie osiągnęli porozumienia co do tych kwestii ani ich traktowania w zaleceniach.
8 Ust. 9 decyzji ministerialnej z Bali w sprawie kontyngentów taryfowych odnosi się do procesu ponownego przydziału. Ponadto przypisy 3 i 5 do załącznika A do decyzji z Bali odnoszą się do praw członków posiadających przydział dla poszczególnych państw, szczególnie w kontekście mechanizmu niepełnego wykorzystania.
9 Notatka informacyjna Sekretariatu może zawierać w szczególności wykaz kontyngentów taryfowych, w przypadku których nie przedłożono powiadomienia w tabeli MA:2 lub w przypadku których wskaźnik wykorzystania jest niższy niż 65 %.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.