Decyzja 2018/1663 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji ds. Żeglugi po Renie w odniesieniu do przyjęcia europejskich standardów w zakresie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej
Dz.U.UE.L.2018.278.20
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2018/1663
z dnia 6 listopada 2018 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji ds. Żeglugi po Renie w odniesieniu do przyjęcia europejskich standardów w zakresie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Poprawiona Konwencja w sprawie żeglugi po Renie (zwana dalej "Konwencją") weszła w życie z dniem 14 kwietnia 1967 r.
(2) Zgodnie z art. 46 Konwencji Centralna Komisja Żeglugi po Renie (CKŻR) jest uprawniona do przyjmowania rezolucji, które są wiążące dla członków CKŻR.
(3) Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) utworzono dnia 3 czerwca 2015 r. w ramach CKŻR w celu opracowywania norm technicznych dla śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków, technologii informacyjnej i załóg.
(4) CESNI przyjmie na swoim posiedzeniu w dniu 8 listopada 2018 r. standardy w zakresie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej (zwanych dalej "standardami w zakresie kwalifikacji zawodowych"). Na posiedzeniu plenarnym CKŻR zostanie również najprawdopodobniej przyjęta rezolucja, która wprowadzi te standardy do regulacji dotyczących załóg statków na Renie.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach CESNI oraz w ramach CKŻR, ponieważ standardy w zakresie kwalifikacji zawodowych będą miały decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 1 , a także wywołają skutek prawny na mocy przepisów regulujących działanie CKŻR po przyjęciu przez nią tych standardów.
(6) Ważne jest, aby wymogi techniczne dotyczące członków załóg były jak najbardziej zharmonizowane w ramach różnych systemów prawnych w Europie, aby ułatwić mobilność, zapewniać bezpieczeństwo żeglugi oraz ochronę życia ludzkiego i środowiska. W szczególności państwa członkowskie, które są także członkami CKŻR, powinny być upoważnione do wspierania decyzji harmonizujących przepisy CKŻR z przepisami stosowanymi w Unii.
(7) Standardy w zakresie kwalifikacji zawodowych opracowane przez CESNI przewidują minimalne zharmonizowane europejskie normy i obejmują standardy dotyczące kompetencji, standardy dotyczące egzaminów praktycznych, standardy dotyczące kondycji zdrowotnej i standardy dotyczące zatwierdzania symulatorów.
(8) Ze skutkiem od dnia 18 stycznia 2022 r. art. 32 dyrektywy (UE) 2017/2397 odnosi się bezpośrednio do standardów w zakresie kwalifikacji zawodowych jako standardów ustanowionych przez CESNI. Komisja jest uprawniona do zamieszczenia całego tekstu tych standardów w aktach delegowanych, do dokonania odpowiedniego wpisu lub aktualizacji danego odniesienia oraz do określenia daty rozpoczęcia stosowania.
(9) Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie będące członkami CESNI i CKŻR, działające wspólnie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
H. LÖGER | |
Przewodniczący |