Decyzja wykonawcza 2016/1073 w sprawie równoważności uznanych rynków kontraktów w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.178.24

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 kwietnia 2021 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/1073
z dnia 1 lipca 2016 r.
w sprawie równoważności uznanych rynków kontraktów w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 2a ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 ustanawia wymogi w zakresie usług rozliczeniowych i dwustronnego zarządzania ryzykiem dotyczące kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym oraz wymogi w zakresie zgłaszania takich kontraktów. W art. 2 pkt 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 instrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zdefiniowano jako kontrakty pochodne, które nie są zawierane na rynku regulowanym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14 dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  lub na rynku państwa trzeciego, który uznaje się za równoważny rynkowi regulowanemu zgodnie z art. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Tym samym każdy kontrakt pochodny, który jest zawierany na rynku państwa trzeciego nieuznawanym za równoważny rynkowi regulowanemu, jest do celów rozporządzenia (UE) nr 648/2012 klasyfikowany jako będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym.

(2) Zgodnie z art. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rynek państwa trzeciego uznaje się za równoważny rynkowi regulowanemu, gdy rynek ten spełnia prawnie wiążące wymogi, które są równoważne z wymogami określonymi w tytule III dyrektywy 2004/39/WE, i na bieżąco podlega skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa w tym państwie trzecim.

(3) Aby rynek państwa trzeciego mógł zostać uznany za równoważny rynkowi regulowanemu w rozumieniu dyrektywy 2004/39/WE, istotne skutki obowiązujących wiążących prawnie wymogów oraz rozwiązań w zakresie nadzoru i egzekwowania prawa powinny być równoważne skutkom wynikającym z wymogów Unii w kontekście celów regulacyjnych, których osiągnięciu służą. Celem oceny równoważności jest zatem upewnienie się, że prawnie wiążące wymogi, które mają zastosowanie do uznanych rynków kontraktów (designated contract markets, DCM) w Stanach Zjednoczonych Ameryki (USA), są równoważne wymogom określonym w tytule III dyrektywy 2004/39/WE i że rynki te na bieżąco podlegają skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa. Rynki, które w dniu przyjęcia niniejszej decyzji posiadają zezwolenie jako DCM, powinny zatem być traktowane jako rynki uznawane za równoważne z rynkiem regulowanym w rozumieniu dyrektywy 2004/39/WE.

(4) DCM są to giełdy działające pod nadzorem regulacyjnym Commodity Futures Trading Commission (CFTC, komisja ds. towarowych kontraktów terminowych typu future) zgodnie z przepisami sekcji 5 ustawy Commodity Exchange Act (CEA), 7 USC 7. Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do DCM posiadających zezwolenie w USA obejmują CEA, które wraz z regulacjami CFTC (CFTC regulations) stanowią ramy prawne działalności DCM. Część 38 regulacji CFTC zawiera wymogi dotyczące prowadzenia działalności jako giełda oraz 23 podstawowe zasady, których DCM muszą przestrzegać zarówno w momencie uzyskania zezwolenia, jak i na bieżąco. Regulacje CFTC zobowiązują DCM do prowadzenia platformy obrotu, przez które to pojęcie zasadniczo, zgodnie z CEA, rozumie się wielostronny system, w ramach którego uczestnicy mogą zawierać transakcje zgodnie z zasadami, które nie mają charakteru uznaniowego. DCM muszą zapewniać swoim członkom dostęp do swoich rynków i usług zgodnie z zasadą bezstronności. Kryteria dostępu muszą być obiektywne i przejrzyste oraz muszą być stosowane w sposób niedyskryminujący. Ponadto regulacje CFTC nakładają na DCM wymogi organizacyjne dotyczące zasad postępowania z konfliktami interesów, zarządzania ryzykiem, rozwiązań w zakresie obrotu, rozliczenia i rozrachunku oraz zasad w zakresie notowania, jak również dotyczące monitorowania przestrzegania przepisów. Zgodnie z podstawową zasadą nr 2 (17 CFR §38.150 (2015)) giełda musi zapewniać, monitorować i egzekwować przestrzeganie wewnętrznych przepisów DCM, w tym zasad zakazujących stosowanie na danym rynku praktyk obrotu stanowiących nadużycie. W tym celu giełda musi posiadać możliwości wykrywania i badania naruszeń wewnętrznych przepisów DCM oraz nakładania odpowiednich sankcji na osoby dokonujące takich naruszeń.

(5) Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do DCM posiadających zezwolenie w USA, określone w ramach prawnych działalności DCM, prowadzą w następujących obszarach do istotnych skutków równoważnych skutkom wymogów określonych w tytule III dyrektywy 2004/39/WE: procedura udzielania zezwolenia, definicje, dostęp do DCM, wymogi organizacyjne, wymogi dotyczące kadry kierowniczej wyższego szczebla, dopuszczanie instrumentów pochodnych do obrotu, zawieszenie obrotu instrumentami pochodnymi, wycofanie instrumentów pochodnych z obrotu, monitorowanie przestrzegania przepisów oraz dostęp do systemów rozliczania i rozrachunku.

(6) Zgodnie z dyrektywą 2004/39/WE wymogi przejrzystości przed- i posttransakcyjnej mają zastosowanie wyłącznie do akcji dopuszczonych do obrotu na rynkach regulowanych. Ponieważ akcje nie są przedmiotem obrotu na DCM ani nie są dopuszczone do obrotu na DCM, Komisja jest zdania, że ocena tych wymogów nie ma znaczenia do celów niniejszej decyzji.

(7) Należy zatem stwierdzić, że prawnie wiążące wymogi dla DCM z siedzibą w USA przynoszą skutki równoważne skutkom wynikającym z wymogów określonych w tytule III dyrektywy 2004/39/WE.

(8) Działalność DCM jest objęta nadzorem CFTC. Głównym celem programu monitorowania przestrzegania przepisów realizowanego przez CFTC jest ocena przestrzegania przez DCM mających zastosowanie przepisów CEA, w tym 23 podstawowych zasad, których muszą przestrzegać DCM, oraz regulacji CFTC wdrażających te podstawowe zasady. W tym celu CFTC przeprowadza analizy przestrzegania przez DCM podstawowych zasad i regulacji dotyczących monitorowania obrotu, monitorowania rynku, ścieżki audytu oraz postępowań dyscyplinarnych DCM. W ramach programu monitorowania rynku CFTC monitoruje podmioty prowadzące obrót celem zapewnienia przestrzegania przez nie przepisów zawartych w CEA i regulacjach CFTC. W tym celu w ramach programu monitorowania monitoruje się obrót prowadzony na DCM, pozycje futures, transakcje swap i pozycje swap w celu wykrycia praktyk rynkowych stanowiących nadużycie i zapobiegania takim praktykom oraz w celu zapewnienia zgodności z CEA i regulacjami CFTC. Ponadto w ramach programu przeglądu rynku dokonuje się przeglądu wszystkich przedłożonych dokumentacji zasad dotyczących DCM, a w ramach programu przeglądu produktów dokonuje się przeglądu przedłożonych dokumentacji warunków produktów DCM; w ramach obu programów przeglądy przedłożonych dokumentacji mają na celu zapewnienie zgodności z CEA i regulacjami CFTC.

(9) CFTC posiada również kompetencje w zakresie egzekwowania przepisów. Zgodnie z sekcją 6b CEA CFTC może zarządzić zaprzestanie określonych rodzajów działalności i nałożyć sankcje cywilno- lub prawnokarne, jeżeli DCM narusza CEA lub regulacje CFTC. Zgodnie z sekcją 6c(a) CEA, CFTC może również wnieść skargę do sądu federalnego Stanów Zjednoczonych przeciwko każdemu zarejestrowanemu podmiotowi lub innej osobie, które naruszają przepisy CEA oraz odpowiednie przepisy, regulacje i zarządzenia CFTC. DCM posiadają pewne kompetencje w zakresie nadzoru i są obowiązane monitorować i egzekwować przestrzeganie wewnętrznych przepisów poszczególnych DCM. Zgodnie z "uprawnieniami nadzwyczajnymi" (CEA § 8a(9)) CFTC jest upoważniona do nakazania DCM podjęcia takich działań, które zdaniem CFTC są niezbędne do utrzymania lub przywrócenia prawidłowego obrotu określonym kontraktem pochodnym lub do likwidacji takiego kontraktu. DCM muszą również dysponować rozwiązaniami i zasobami umożliwiającymi skuteczne egzekwowanie swoich wewnętrznych przepisów.

(10) Należy zatem stwierdzić, że DCM na bieżąco podlegają w USA skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa.

(11) Należy zatem uznać, że warunki określone w art. 2a rozporządzenia (UE) nr 648/2012 są spełnione w odniesieniu do DCM posiadających zezwolenie w USA.

(12) Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi dotyczące DCM mające zastosowanie w Stanach Zjednoczonych Ameryki na dzień przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja powinna w dalszym ciągu regularnie monitorować zmiany rozwiązań prawnych i nadzorczych dotyczących DCM oraz spełnianie warunków, na podstawie których podjęto niniejszą decyzję. W szczególności Komisja powinna dokonać przeglądu niniejszej decyzji w świetle rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 3  oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 .

(13) Okresowy przegląd rozwiązań prawnych i nadzorczych obowiązujących w USA w stosunku do DCM pozostaje bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję w dowolnym momencie nadzwyczajnego przeglądu, jeżeli w związku z istotnymi zmianami konieczna stanie się ponowna ocena przez Komisję równoważności stwierdzonej niniejszą decyzją. Taka ponowna ocena może prowadzić do uchylenia niniejszej decyzji.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 2 pkt 7 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 giełdy uznane przez Commodity Futures Trading Commission za rynki kontraktów w Stanach Zjednoczonych Ameryki i wymienione w załączniku uznaje się za równoważne rynkom regulowanym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14 dyrektywy 2004/39/WE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 5  

Wyznaczone rynki kontraktów w Stanach Zjednoczonych Ameryki, o których mowa w art. 1:
a)
Bitnomial Exchange, LLC
b)
Cantor Futures Exchange, L.P.
c)
Cboe Futures Exchange, LLC
d)
Chicago Board of Trade (Board of Trade of the City of Chicago, Inc.)
e)
Chicago Mercantile Exchange, Inc.
f)
Commodity Exchange, Inc.
g)
ELX Futures, L.P.
h)
Eris Exchange, LLC
i)
ICE Futures U.S., Inc.
j)
KalshiEX, LLC
k)
LedgerX, LLC
l)
LMX Labs, LLC
m)
Minneapolis Grain Exchange, Inc.
n)
New York Mercantile Exchange, Inc.
o)
Nodal Exchange, LLC
p)
North American Derivatives Exchange, Inc.
q)
OneChicago, LLC
r)
Small Exchange, Inc.
s)
TrueEX LLC
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/22/EWG (Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
5 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 583/2021 z dnia 9 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.124.116) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 kwietnia 2021 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.