Decyzja 87/593/EWG przyjmująca w imieniu Wspólnoty załącznik E.5 do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1987.362.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 marca 1994 r.

DECYZJA RADY
z dnia 30 listopada 1987 r.
przyjmująca w imieniu Wspólnoty załącznik E.5 do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego *

(87/593/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 1987 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 113, 1

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z decyzją 75/199/EWG(2) Wspólnota zawarła Międzynarodową Konwencję dotyczącą Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego;

przyjęcie załączników do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego skutecznie przyczynia się do ułatwiania i rozwoju handlu międzynarodowego;

Załącznik E.5 dotyczący odprawy celnej warunkowej towarów powrotnie wywożonych w tym samym stanie może zostać przyjęty przez Wspólnotę;

należy jednakże zgłosić przy tym przyjęciu pewne zastrzeżenia w celu uwzględnienia szczególnych wymogów unii celnej i obecnego stanu harmonizacji ustawodawstwa celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik E.5 do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej Uproszczenia i Harmonizacji Postępowania Celnego, dotyczący odprawy celnej warunkowej towarów powrotnie wywożonych w tym samym stanie zostaje niniejszym przyjęty w imieniu Wspólnoty, z zastrzeżeniem ogólnym i zastrzeżeniami w odniesieniu do norm 14 i 23 oraz do zaleceń praktycznych 33, 37 i 38.

Tekst wymienionego załącznika, wraz z zastrzeżeniami, załączony jest do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady wyznacza osobę umocowaną do powiadomienia sekretarza generalnego Rady Współpracy Celnej o przyjęciu przez Wspólnotę załącznika określonego w art. 1 z zastrzeżeniami określonymi w tym artykule.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 1987 r.

W imieniu Rady
N. WILHJELM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 318 z 30.11.1987.

(2) Dz.U. L 100 z 21.4.1975, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 2

ZAŁĄCZNIK V

ZAŁĄCZNIK DOTYCZĄCY ODPRAWY CELNEJ WARUNKOWEJ TOWARÓW POWROTNIE WYWOŻONYCH W TYM SAMYM STANIE

WSTĘP

Wiele przyczyn natury ekonomicznej, społecznej lub kulturalnej może skłonić państwo do popierania czasowego wwozu towarów.

Ponadto jeśli towary mają pozostawać tylko czasowo na obszarze celnym danego państwa, to pobieranie całkowitego cła przywozowego i podatków ciążących na towarach byłoby z reguły nieuzasadnione, ponieważ taka praktyka mogłaby prowadzić w szczególności do pobierania cła i podatków od tego samego towaru tylekroć, ilekroć jest on czasowo przywożony do danego państwa.

Z tego względu ustawodawstwo krajowe większości państw zawiera przepisy dopuszczające warunkowe zwalnianie od cła przywozowego i podatków ciążących na niektórych kategoriach towarów przywożonych czasowo.

Odprawa celna warunkowa stanowi postępowanie celne zapewniające warunkowe zwolnienie od cła przywozowego i podatków w odniesieniu do towarów przywożonych w określonych celach i przeznaczonych do powrotnego wywozu w tym samym stanie.

Odprawa celna warunkowa towarów obejmuje z reguły całkowite warunkowe zwolnienie od cła przywozowego i podatków. W niektórych szczególnych wypadkach, w szczególności gdy towary wykorzystywane są do takich celów, jak produkcja, prace projektowe czy transport wewnętrzny, zwolnienie może być jednak tylko częściowe.

Niniejszy załącznik nie dotyczy towarów i środków przewozowych przywożonych czasowo przez podróżnych z przeznaczeniem do ich osobistego użytku.

DEFINICJE

Do celów niniejszego załącznika:

a) określenie "odprawa celna warunkowa" oznacza postępowanie celne zezwalające na przywóz z zagranicy na obszar celny określonych towarów zwolnionych warunkowo od cła przywozowego i podatków; towary takie muszą być przywożone w określonym celu i przeznaczone do powrotnego wywozu w określonym terminie bez poddawania ich jakimkolwiek zmianom, z wyjątkiem zmian wynikających z normalnego użytku zgodnie z ich przeznaczeniem;

b) określenie "cła przywozowe i podatki" oznacza cła i wszelkie inne opłaty, podatki, akcyzy lub inne należności pobierane od przywozu lub w związku z przywozem towarów z zagranicy, z wyjątkiem opłat i należności, których wysokość jest ograniczona do przybliżonych kosztów świadczonych usług;

c) określenie "kontrola celna" oznacza środki podejmowane w celu zapewnienia przestrzegania ustaw i zarządzeń, za których przestrzeganie odpowiedzialna jest administracja celna;

d) określenie "zabezpieczenie" oznacza środki zapewniające wykonanie zobowiązań na rzecz administracji celnej. Zabezpieczenie określone jest jako "ryczałtowe", gdy gwarantuje wykonanie zobowiązań wynikających z wielu operacji;

e) określenie "osoba" oznacza zarówno osobę fizyczną, jak i prawną, chyba że z kontekstu wynika inaczej.

ZASADA

1. Norma

Odprawę celną warunkową regulują przepisy niniejszego załącznika.

ZAKRES STOSOWANIA

2. Norma

Wypadki, w których może być zastosowana odprawa celna warunkowa, i warunki, jakie powinny być przy tym spełnione, określa ustawodawstwo krajowe.

3. Norma

Towary odprawione warunkowo wolne są od wszelkich ceł przywozowych i podatków. Jednakże w wypadkach określonych w zaleceniu 38 warunkowe zwolnienie od ceł przywozowych i podatków może być tylko częściowe.

4. Norma

Odprawa celna warunkowa nie jest ograniczona tylko do towarów przywożonych bezpośrednio z zagranicy, lecz może być stosowana również w odniesieniu do towarów w tranzycie celnym lub do towarów wysyłanych z magazynu celnego, z portu wolnocłowego albo ze strefy wolnocłowej.

5. Zalecenie praktyczne

Odprawę celną warunkową stosuje się niezależnie od kraju pochodzenia towarów, kraju przywozu lub kraju przeznaczenia towarów.

ZEZWOLENIE NA ODPRAWĘ CELNĄ WARUNKOWĄ

a) Formalności poprzedzające udzielenie zezwolenia na odprawę celną warunkową

6. Norma

Wypadki, w których wymagane jest wcześniejsze zezwolenie na odprawę celną warunkową, oraz organy upoważnione do udzielania takiego zezwolenia określa ustawodawstwo krajowe.

7. Zalecenie praktyczne

Wypadki, w których wymagane jest wcześniejsze zezwolenie na odprawę celną warunkową, powinny być w miarę możliwości nieliczne.

b) Zgłoszenie towaru do odprawy celnej warunkowej

8. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa warunki, w jakich towary powinny być zgłaszane do odprawy celnej warunkowej we właściwym urzędzie celnym, oraz warunki, w jakich powinno być przedstawiane zgłoszenie celne.

9. Zalecenie praktyczne

Formularze stosowane przy odprawie celnej warunkowej powinny być ujednolicone ze zgłoszeniem celnym towarów podlegających odprawie ostatecznej.

c) Zabezpieczenie

10. Norma

Formę zabezpieczenia przy odprawie celnej warunkowej określa ustawodawstwo krajowe lub też ustala administracja celna zgodnie z ustawodawstwem krajowym.

11. Zalecenie praktyczne

Wybór dopuszczalnej formy zabezpieczenia pozostawia się wnioskującemu.

12. Norma

Administracja celna określa, zgodnie z ustawodawstwem krajowym, wysokość zabezpieczenia przy odprawie celnej warunkowej.

13. Zalecenie praktyczne

Wysokość zabezpieczenia przy odprawie celnej warunkowej nie powinna przekraczać kwoty cła przywozowego i podatków, od których towary zostały warunkowo zwolnione.

Uwaga:

Zalecenie to nie zabrania ustalania wysokości zabezpieczenia na podstawie jednej stawki celnej, w razie gdy towary objęte są wieloma różnymi pozycjami taryfy.

14. Norma

Osobom dokonującym regularnie odprawy celnej warunkowej w jednym lub w kilku urzędach celnych na danym obszarze celnym zezwala się na składanie zabezpieczenia zryczałtowanego.

15. Zalecenie praktyczne

Administracja celna powinna rezygnować z żądania zabezpieczenia w razie uznania, że przysługujące jej należności mogą być zabezpieczone w inny sposób.

d) Karnety ATA

16. Zalecenie praktyczne

Umawiające się Strony powinny wnikliwie rozważyć możliwość przystąpienia do Konwencji celnej w sprawie karnetu ATA dla odprawy warunkowej towarów, sporządzonej w Brukseli dnia 6 grudnia 1961 r., i tym samym zaakceptować karnety ATA, będące jednocześnie zabezpieczeniem ceł przywozowych i podatków w odniesieniu do towarów dopuszczonych do odprawy warunkowej z całkowitym warunkowym zwolnieniem od cła przywozowego i podatków, jako zastępujące krajowe dokumenty celne.

e) Kontrola towarów

17. Zalecenie praktyczne

Na żądanie przywożącego, jeżeli istnieją przyczyny uznane za uzasadnione, administracja celna powinna, w miarę możliwości, zezwalać na przeprowadzenie kontroli towarów podlegających odprawie celnej warunkowej, poza miejscem urzędowania, przy czym koszty kontroli ponosi przywożący.

f) Stwierdzenie tożsamości towarów

18. Zalecenie praktyczne

W celu stwierdzenia tożsamości towarów odprawionych warunkowo administracja celna powinna umieszczać oznakowania celne (zamknięcia celne, plomby, znaki perforowane itd. wyłącznie w wypadkach, gdy towarów nie można łatwo zidentyfikować na podstawie plomb zagranicznych, ocechowania, numerów i innych znaków trwale na nich umieszczonych albo też na podstawie opisów lub próbek.

POZOSTAWIENIE TOWARÓW NA OBSZARZE CELNYM

19. Norma

Okres ważności odprawy celnej warunkowej ustala się dla każdego wypadku z uwzględnieniem czasu wymaganego do czasowego przywozu aż do górnej granicy czasu, jeśli jest ona przewidziana dla danego wypadku w ustawodawstwie krajowym.

20. Zalecenie praktyczne

Na wniosek osoby zainteresowanej i jeżeli istnieją przyczyny uznane za uzasadnione, administracja celna powinna przedłożyć pierwotnie ustalony okres ważności odprawy celnej warunkowej.

UPŁYW OKRESU WAŻNOŚCI ODPRAWY CELNEJ WARUNKOWEJ

21. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa warunki, w jakich towary odprawione warunkowo powinny być zgłoszone do odprawy wywozowej we właściwym urzędzie celnym i w jakich powinno być przedstawione zgłoszenie celne.

a) Powrotny wywóz

22. Norma

Należy zapewnić możliwość powrotnego wywozu towarów odprawionych warunkowo w całości lub partiami.

23. Norma

Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej przez umieszczenie towarów w porcie wolnocłowym lub strefie wolnocłowej.

24. Norma

Należy zapewnić możliwość powrotnego wywozu towarów odprawionych warunkowo przez urząd celny inny niż ten, przez który zostały przywiezione.

25. Zalecenie praktyczne

Na żądanie wywożącego, jeżeli istnieją przyczyny uznane za uzasadnione, administracja celna powinna, w miarę możliwości, zezwalać na przeprowadzenie poza miejscem urzędowania kontroli towarów przeznaczonych do powrotnego wywozu, przy czym koszty takiej kontroli ponosi wywożący.

b) Inne sposoby dysponowania towarami

26. Norma

Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej przez odprawę ostateczną, pod warunkiem spełnienia wymagań i formalności stosowanych w takich wypadkach.

27. Norma

Ustawodawstwo krajowe określa czas, jaki należy wziąć pod uwagę przy określeniu wartości i ilości towarów zgłoszonych do odprawy ostatecznej, oraz wysokość cła przywozowego i podatków ciążących na towarach.

28. Zalecenie praktyczne

Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej przez złożenie towarów w magazynie celnym w celu ich późniejszego wywozu lub innej właściwej dyspozycji.

29. Zalecenie praktyczne

Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej przez umieszczenie towarów w tranzycie celnym w celu ich późniejszego wywozu.

30. Norma

Należy zapewnić możliwość likwidacji odprawy celnej warunkowej, w razie gdy na żądanie osoby zainteresowanej towary zostaną pod kontrolą celną przekazane na rzecz Skarbu Państwa, zniszczone lub pozbawione wartości handlowej stosownie do decyzji administracji celnej. Tego rodzaju przekazanie lub zniszczenie nie powinno obciążać Skarbu Państwa żadnymi kosztami.

Jakiekolwiek odpady lub resztki pozostałe po zniszczeniu, w razie zgłoszenia ich do odprawy ostatecznej, podlegają cłu przywozowemu i podatkom ciążącym na tego rodzaju odpadach i resztkach w razie ich przywozu w takim stanie.

31. Norma

Towary odprawione warunkowo, które uległy zniszczeniu lub zostały bezpowrotnie utracone na skutek wypadku lub działania siły wyższej, nie będą podlegać cłu przywozowemu i podatkom, pod warunkiem że ich zniszczenie lub utrata zostaną stwierdzone w należyty sposób, zgodnie z wymaganiami administracji celnej.

Jakiekolwiek odpady lub resztki pozostałe po zniszczeniu w razie zgłoszenia ich do odprawy ostatecznej podlegają cłu przywozowemu i podatkom ciążącym na tego rodzaju odpadach i resztkach przywożonych w takim stanie.

Uwaga:

W razie częściowego warunkowego zwolnienia od cła przywozowego i podatków mają zastosowanie normy 30 i 31, pod warunkiem częściowego uiszczenia cła przywozowego i podatków należnych w czasie przekazania, zniszczenia lub utraty towarów.

ZWROT ZABEZPIECZENIA

32. Norma

Zwrot wpłaconego zabezpieczenia następuje w możliwie najkrótszym czasie po likwidacji odprawy celnej warunkowej.

33. Zalecenie praktyczne

Jeśli zabezpieczeniem był depozyt gotówkowy, to powinien on być zwrócony przez urząd, przez który będzie dokonany powrotny wywóz, nawet jeśli towary w przywozie nie były odprawione przez ten urząd.

INFORMACJA W SPRAWIE ODPRAWY CELNEJ WARUNKOWEJ

34. Norma

Administracja celna powinna zapewnić, aby odpowiednie informacje dotyczące odprawy celnej warunkowej były łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób.

ZAKRES STOSOWANIA

a) Odprawa celna warunkowa z całkowitym warunkowym zwolnieniem od cła i podatków

35. Zalecenie praktyczne

Odprawę celną warunkową należy stosować do następujących towarów:

1) "opakowania", określone w art. 2 Konwencji celnej w sprawie czasowego przywozu opakowań (Bruksela, dnia 6 października 1960 r.);

2) "towary przeznaczone do wystawiania lub wykorzystania na wystawach, targach, kongresach lub podobnych imprezach", określone w art. 2 ust. 1 Konwencji celnej dotyczącej ułatwień przy przywozie towarów przeznaczonych do wystawiania albo wykorzystania na wystawach, targach, kongresach lub podobnych imprezach (Bruksela, dnia 8 czerwca 1961 r.);

3) "wyposażenie zawodowe", określone w załącznikach A-C Konwencji celnej dotyczącej czasowego przywozu wyposażenia zawodowego (Bruksela, dnia 8 czerwca 1961 r.);

4) "sprzęt rozrywkowy dla marynarzy", określony w art. 1 lit. a) Konwencji celnej dotyczącej przywozu sprzętu rozrywkowego dla marynarzy (Bruksela, dnia 1 grudnia 1964 r.);

5) "wyposażenie naukowe", określone w art. 1 lit. a) Konwencji celnej dotyczącej czasowego przywozu wyposażenia naukowego (Bruksela, dnia 11 czerwca 1968 r.);

6) "materiały pedagogiczne", określone w art. 1 lit. a) Konwencji celnej dotyczącej czasowego przywozu materiału pedagogicznego (Bruksela, dnia 8 czerwca 1970 r.);

7) "próbki i filmy reklamowe", określone w art. III i V Międzynarodowej konwencji dla ułatwienia przywozu próbek handlowych i materiału reklamowego (Genewa, dnia 7 listopada 1952 r.);

8) "turystyczne materiały propagandowe", określone w art. 3 Dodatkowego Protokołu do Konwencji w sprawie ułatwień celnych dla turystyki, odnoszących się do przywozu dokumentów i materiałów propagandy turystycznej (Nowy Jork, dnia 4 czerwca 1954 r.);

9) "kontenery", określone w art. 1 lit. c) Konwencji celnej w sprawie kontenerów (Genewa, dnia 2 grudnia 1972 r.);

10) "palety", określone w art. 1 Europejskiej konwencji dotyczącej postępowania celnego dla palet używanych w przewozach międzynarodowych (Genewa, dnia 9 grudnia 1960 r.);

11) "handlowe pojazdy drogowe", określone w art. 1 Konwencji celnej w sprawie czasowego przywozu handlowych pojazdów drogowych (Genewa, dnia 18 maja 1956 r.).

Umawiające się Strony proszone są o rozpatrzenie możliwości przystąpienia do wymienionych wyżej umów międzynarodowych.

36. Zalecenie praktyczne

Administracja celna powinna odstępować od warunku składania pisemnego zgłoszenia celnego i wpłacania zabezpieczenia w razie odpraw celnych warunkowych, wymienionych w pozycji 1, 9, 10 i 11 zalecenia 35.

37. Zalecenie praktyczne

Odprawę celną warunkową należy stosować w odniesieniu do następujących towarów, jeśli nie są one objęte całkowitym zwolnieniem od cła zgodnie z ustawodawstwem krajowym:

1) używane przedmioty ruchome należące do osoby przybywającej na pobyt czasowy w kraju przywozu;

2) przedmioty (łącznie z pojazdami), które zgodnie z ich charakterem nie nadają się do innych celów niż reklama określonych towarów lub propaganda w określonym celu;

3) nośniki informacji stosowane w automatycznym przetwarzaniu danych;

4) rysunki, projekty i modele przeznaczone do produkcji towarów;

5) matryce, klisze, materiały do reprodukcji przywożone tytułem wypożyczenia lub wynajęcia, służące do drukowania rycin, obrazów i ilustracji w czasopismach lub książkach;

6) matryce, klisze, płyty, formy i podobne przedmioty, przywożone tytułem wypożyczenia lub wynajęcia, przeznaczone do produkcji towarów, które mają być dostarczone za granicę;

7) przyrządy, aparaty i maszyny, przeznaczone do przeprowadzania prób lub badań;

8) przyrządy, aparaty i maszyny, udostępnione nieodpłatnie odbiorcy przez dostawcę lub naprawcę do czasu dostarczenia lub naprawy podobnych urządzeń;

9) kostiumy i akcesoria teatralne, przesyłane tytułem wypożyczenia lub wynajęcia stowarzyszeniom dramatycznym lub teatrom;

10) towary, które muszą być przepakowane przed dostarczeniem ich za granicę;

11) towary, takie jak ubrania, biżuteria i dywany, przesyłane w celu ewentualnej sprzedaży osobom niezajmującym się handlem tymi towarami;

12) zwierzęta, rekwizyty sportowe i inne artykuły należące do osoby zamieszkałej za granicą, przeznaczone do używania przez tę osobę na zawodach sportowych lub pokazach;

13) dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki, przeznaczone do prezentowania na wystawach, włączając w to wystawy organizowane przez samych artystów;

14) książki przysyłane tytułem wypożyczenia osobom zamieszkałym w kraju przywozu;

15) zdjęcia, przezrocza i filmy, przeznaczone do prezentowania na wystawach lub na konkursach fotograficznych albo filmowych;

16) zwierzęta pociągowe i narzędzia służące do uprawy roli na terenach przygranicznych przez osoby zamieszkałe za granicą;

17) zwierzęta przyprowadzane na przygraniczne pastwiska uprawiane przez osoby zamieszkałe za granicą;

18) konie i inne zwierzęta sprowadzone w celu podkucia lub zważenia, leczenia czy innych zabiegów weterynaryjnych;

19) specjalne urządzenia przywożone na statkach i używane na lądzie w portach przybycia do załadunku, wyładunku i przeładunku towarów.

b) Odprawa celna warunkowa z częściowym warunkowym zwolnieniem od cła przywozowego i podatków

38. Zalecenie praktyczne

Towary inne niż te, określone w zaleceniach praktycznych 35 i 37, przeznaczone do czasowego użytku do takich celów, jak produkcja, wykonywanie prac projektowych lub transport wewnętrzny, powinny być dopuszczone do odprawy celnej warunkowej z częściowym warunkowym zwolnieniem od cła przywozowego i podatków.

Uwaga:

Ustawodawstwo krajowe może przewidywać, że przy obliczaniu wysokości wszelkich należności celnych i podatków ciążących na takich towarach uwzględnia się okres ich pozostawania na obszarze celnym oraz zmniejszenie ich wartości wynikające z ich użytkowania, a także opłaty uiszczane za ich wypożyczenie.

Zastrzeżenia wnoszone przez Wspólnotę w odniesieniu do załącznika E.5 do Międzynarodowej konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego

1. Zastrzeżenie ogólne (uwaga o charakterze ogólnym)

"Prawodawstwo wspólnotowe obejmuje jedynie część przepisów niniejszego załącznika. W obszarach nieobjętych prawodawstwem wspólnotowym Państwa Członkowskie, jeżeli jest to niezbędne, zgłaszają swoje zastrzeżenia."

2. Norma 14

"Norma ta nie znajduje zastosowania, jeżeli odprawa dokonywana jest w urzędach celnych usytuowanych w różnych Państwach Członkowskich."

3. Norma 23

"W Państwach Członkowskich, gdzie istnieją wolne obszary celne (w Danii, Niemczech, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Włoszech, Portugalii i Wielkiej Brytanii) norma ta ma zastosowanie tylko w przypadku gdy towary są wprowadzane do tych obszarów w celu wywozu z obszaru celnego Wspólnot."

4. Zalecenie praktyczne 33

"To zalecenie praktyczne nie ma zastosowania we wszystkich przypadkach, w szczególności jeżeli odprawa dokonywana jest w urzędach celnych usytuowanych w różnych Państwach Członkowskich, z wyjątkiem niektórych przypadków dotyczących Unii Gospodarczej Beneluksu."

5. Zalecenie praktyczne 37

"Towary, do których zastosowanie ma pkt 3, są dopuszczone do odprawy celnej warunkowej, jeżeli zostają przypisane do konkretnej osoby i tej osobie wydane bez wnoszenia opłat, niezależnie od tego, czy ma ona siedzibę w obszarze celnym Wspólnoty, czy też nie.

W odniesieniu do towarów wymienionych w pkt 4 i 5 zalecenia praktycznego prawodawstwo wspólnotowe przewiduje ich czasowy przywóz z całkowitym zwolnieniem z cła przywozowego, jeżeli co najmniej 75 % produkcji będącej rezultatem ich wykorzystania jest wywożone z obszaru celnego Wspólnoty.

Próby i badania wymienione w pkt 7 nie muszą stanowić działalności zarobkowej.

Czynność określona w pkt 10 nie jest przewidziana w prawodawstwie wspólnotowym w ramach ustaleń dotyczących zwolnień w ramach czasowego przywozu. Jednakże może być dokonywana (na przykład) jako zwyczajowy sposób przeładunku towarów w składzie celnym lub w strefie wolnocłowej, albo w ramach ustaleń dotyczących zwolnień w ramach uszlachetniania czynnego.

Prawodawstwo wspólnotowe nie przewiduje czynności określonych w pkt 19."

6. Zalecenie praktyczne 38

"Zwolnienie częściowe nie ma zastosowania do celów związanych z podatkiem od wartości dodanej. Odprawa czasowa z częściowym zwolnieniem z ceł przywozowych nie ma zastosowania do produktów konsumpcyjnych i towarów, których używanie mogłoby spowodować szkody dla gospodarki wspólnotowej, w szczególności w związku z charakteryzującym je stosunkiem między okresem ich trwałości gospodarczej a przewidywanym okresem przebywania na obszarze Wspólnoty."

7. Norma 4

"Prawodawstwo wspólnotowe nie przyznaje odprawy czasowej wobec towarów, które, do celów zwolnienia z odprawy czasowej lub procedur uszlachetniania czynnego, zostały dopuszczone do składu celnego lub procedur wolnego obszaru celnego przed powrotnym wywozem (wolne obszary celne zostały stworzone w Danii, Niemczech, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Włoszech, Portugalii i Wielkiej Brytanii)."

8. Zalecenie praktyczne 5

"Zwykle Wspólnota stosuje przepisy niniejszej zalecenia praktycznego, ale zastrzega sobie prawo niestosowania tego w wyjątkowych okolicznościach."

9. Zalecenie praktyczne 36

Zastrzeżenia dotyczące opakowań

"Prawodawstwo wspólnotowe zezwala na odprawę czasową na podstawie ustnego oświadczenia połączonego z wykazem, dla opakowań noszących czytelne, nieusuwalne oznaczenia i przywożonych przez osobę z siedzibą poza obszarem celnym Wspólnoty. Pisemne deklaracje wymagane są dla wszystkich typów opakowań dopuszczonych na podstawie odpraw czasowych."

"W przypadku gdy nie ma wątpliwości dotyczących powrotnego wywozu z powodu użytku handlowego, prawodawstwo wspólnotowe zezwala również na odprawę czasową bez zabezpieczenia wwiezionych pustych opakowań, noszących czytelne, nieusuwalne oznaczenia. Istnieje również przepis dotyczący przyznawania zwolnień z wymagań w celu zapewnienia zabezpieczenia pełnych opakowań przywożonych, podlegających ustnej deklaracji połączonej w wykazem, o ile do odpowiednich organów nie wpłynie odmienna prośba."

Zastrzeżenia dotyczące użytkowych pojazdów drogowych

"Prawodawstwo wspólnotowe stanowi, że jeśli istnieje poważne ryzyko niespełnienia wymagań o powrotnym wywozie użytkowych pojazdów drogowych, procedura odprawy czasowej ma zastosowanie na podstawie przedstawienia ustalonego przez Międzynarodową Konwencję typu dokumentu lub przedłożenia deklaracji; organy celne mają możliwość wymagania zabezpieczenia, jeśli deklaracja zostanie przedłożona."

Zastrzeżenia dotyczące pojemników

"W przypadku wszystkich pojemników, bez względu na to, czy zostały zatwierdzone do przewożenia zaplombowanych towarów, prawodawstwo wspólnotowe zezwala na odprawę czasową bez formalności od czasu wjazdu na obszar celny Wspólnoty, pod warunkiem że pojemniki posiadają odpowiednio przymocowane oznaczenia we właściwym, wyraźnie widocznym miejscu, oznaczające właściciela lub przewoźnika, wagę własną pojemnika (poza przypadkami wymiennych pojemników używanych w kolejowym transporcie drogowo-kolejowym) i kraj rejestracji pojemnika (poza przypadkiem transportu lotniczego).

Pojemniki niespełniające tych warunków mogą podlegać odprawie czasowej na obszarze celnym Wspólnoty, kiedy przedstawiony zostanie pisemny wniosek, wydane upoważnienie i, jeśli istnieją ugruntowane lub poważne wątpliwości dotyczące zobowiązania o powrotnym wywozie, przedstawione wykazy i/lub ustanowione zabezpieczenie."

Zastrzeżenia dotyczące palet

"O ile palety są rozróżnialne, prawodawstwo wspólnotowe zezwala na ich odprawę czasową bez formalności od czasu wjazdu na obszar celny Wspólnoty. Jeśli nie są one rozróżnialne, należy przedłożyć pisemny wniosek i uzyskać zezwolenie.

W obu przypadkach może być wymagana pisemna deklaracja i, w razie konieczności, zabezpieczenie, o ile urzędy celne uznają, że istnieje poważne ryzyko niespełnienia zobowiązania o powrotnym wywozie."

* Załącznik E.5 pozostaje w mocy, pomimo że zgodnie z art. 2 Protokołu zmian do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego (Dz.U.UE.L.03.86.23) zostaje zastąpiony przez jeden ze szczególnych załączników zawartych w dodatku III do przywoływanego Protokołu, gdyż zgodnie z art. 1 ust. 1 decyzji Rady nr 2003/231/WE z dnia 17 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.86.21) Wspólnota Europejska nie zatwierdziła dodatku III do przywoływanego Protokołu.
1 Motyw zmieniony przez art. 1 decyzji nr 89/579/EWG z dnia 30 października 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.322.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 listopada 1987 r.
2 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 94/167/WE z dnia 10 marca 1994 r. dotyczącej zmiany do zastrzeżeń sformułowanych przez Wspólnotę w odniesieniu do przepisów niektórych załączników do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego (Dz.U.UE.L.94.76.28) z dniem 10 marca 1994 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.