Decyzja 2011/337/UE ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE komputerom osobistym
Dz.U.UE.L.2011.151.5
Akt utracił mocDECYZJA KOMISJI
z dnia 9 czerwca 2011 r.
ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE komputerom osobistym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/337/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 10 czerwca 2011 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że określone kryteria oznakowania ekologicznego zostaną ustanowione według grup produktów.
(3) Decyzją Komisji 2001/686/WE 2 ustanowiono kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji dla komputerów osobistych. W następstwie przeglądu kryteriów określonych we wzmiankowanej decyzji, decyzją Komisji 2005/341/WE 3 ustanowiono zmienione kryteria, które są ważne do dnia 30 czerwca 2011 r.
(4) Powyższe kryteria zostały poddane dalszemu przeglądowi w świetle postępu technicznego. W 2006 r. zawarto ponadto umowę ustanawiającą kryteria dla Energy Star między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Wspólnotą Europejską (zwaną dalej "Umową"), zatwierdzoną decyzją Rady 2006/1005/WE 4 , zmienioną decyzją 2010/C 186/1 z dnia 12 sierpnia 2009 r. podmiotów zarządzających na mocy Umowy między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Wspólnotą Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych, dotyczącą zmiany specyfikacji komputerów zawartej w części VIII załącznika C do Umowy (zwaną dalej "ENERGY STAR v5.0") 5 .
(5) Takie nowe kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji powinny obowiązywać przez trzy lata od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
(6) Decyzję 2005/341/WE należy zastąpić w celu zachowania przejrzystości.
(7) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne dla komputerów osobistych w oparciu o kryteria określone w decyzji 2005/341/WE, tak aby zapewnić im wystarczający czas na doprowadzenie ich produktów do zgodności ze zmienionymi kryteriami i wymogami. Do dnia, z którym decyzja 2005/341/WE straci moc, producenci powinni mieć również możliwość składania wniosków w oparciu o kryteria określone we wspomnianej decyzji lub w oparciu o kryteria określone w niniejszej decyzji.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Grupa produktów "komputery osobiste" obejmuje: komputery biurkowe, komputery zintegrowane, urządzenia typu cienki klient, wyświetlacze i klawiatury (samodzielne urządzenia) zgodnie z definicją w art. 2.
Na potrzeby niniejszej decyzji notebooków, małych serwerów, stacji roboczych, konsoli do gier i cyfrowych ramek do zdjęć nie uważa się za komputery osobiste.
Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:
Jeśli komputer jest dostarczany z monitorem, klawiaturą lub jakimkolwiek innym urządzeniem wejściowym, również te urządzenia muszą spełniać kryteria. Wnioski można również składać dla klawiatur i wyświetlaczy jako samodzielnych urządzeń;
Aby móc otrzymać oznakowanie ekologiczne UE na mocy rozporządzenia (WE) nr 66/2010, produkt musi należeć do grupy produktów "komputery osobiste" określonej w art. 1 niniejszej decyzji i musi spełniać kryteria ekologiczne, jak również odnośne wymogi oceny i weryfikacji określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "komputery osobiste" oraz związane z nimi wymogi oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2016 r.
Do celów administracyjnych grupie produktów "komputery osobiste" przydziela się numer kodu "013".
Decyzja 2005/341/WE zostaje uchylona.
Wnioski te ocenia się zgodnie z kryteriami, na których się opierają.
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 czerwca 2011 r.
W imieniu Komisji | |
Janez POTOČNIK | |
Członek Komisji |
ZAŁĄCZNIK
RAMY
RAMY
Celem kryteriów jest wspieranie ograniczania szkód w środowisku lub zagrożeń związanych z wykorzystaniem energii (globalne ocieplenie, zakwaszenie, wyczerpywanie nieodnawialnych zasobów energii) poprzez zmniejszenie zużycia energii, ograniczanie szkód w środowisku związanych z wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz ograniczanie szkód w środowisku związanych z wykorzystaniem substancji niebezpiecznych poprzez ograniczanie stosowania takich substancji.
KRYTERIA
Na potrzeby art. 3 ustanawia się kryteria dotyczące poniższych aspektów:
Wyświetlacz | Klawiatura | Komputer osobisty | |
Oszczędność energii: komputer | |||
Oszczędność energii: wyświetlacz | X | X | |
Wymogi dotyczące zarządzania zasilaniem | X | X | |
Zasilanie: źródła wewnętrzne | |||
Podświetlacze wyświetlaczy bez zawartości rtęci | X | X | |
Substancje niebezpieczne, mieszaniny, tworzywa sztuczne | X | X | X |
Głośność pracy | X | ||
Zawartość materiałów wtórnych | X | X | X |
Instrukcje dla użytkownika | X | X | X |
Łatwość demontażu | X | X | X |
Łatwość naprawy | X | X | |
Przedłużenie okresu użyteczności | |||
Opakowanie | X | X | X |
Wymogi w zakresie oceny i weryfikacji
Szczegółowe wymogi w zakresie oceny i weryfikacji podane są w ramach każdego kryterium.
Jeżeli od wnioskodawcy wymaga się dostarczenia oświadczeń, dokumentacji, analiz, protokołów badań lub innych dowodów w celu wykazania zgodności z kryteriami, rozumie się, że mogą one pochodzić odpowiednio od wnioskodawcy, od jego dostawcy lub dostawców lub od ich dostawcy lub dostawców itp.
W miarę możliwości badania należy przeprowadzać w laboratoriach spełniających wymogi ogólne normy EN ISO 17025 lub normy jej równoważnej. W stosownych przypadkach metody testowe inne niż te wskazane dla każdego z kryteriów mogą być stosowane, jeśli właściwy organ oceniający wniosek uzna je za metody równoważne.
KRYTERIA OZNAKOWANIA EKOLOGICZNEGO UE
Kryterium 1 - Oszczędność energii
Efektywność energetyczna komputerów biurkowych i komputerów zintegrowanych przewyższa odpowiednie wymogi w zakresie efektywności energetycznej dla danych kategorii, określone w Umowie zmienionej przez ENERGY STAR v5.0, o co najmniej:
Efektywność energetyczna cienkich klientów spełnia co najmniej wymogi w zakresie efektywności energetycznej dla cienkich klientów określone w ENERGY STAR v5.0.
Korekty na parametry eksploatacyjne dozwolone na mocy Umowy zmienionej przez ENERGY STAR v5.0 można stosować na tym samym poziomie, z wyjątkiem niezależnych jednostek przetwarzania grafiki (GPU), dla których nie udziela się dodatkowej korekty.
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca składa właściwemu organowi oświadczenie o zgodności produktu z powyższymi wymogami.
Kryterium 2 - Zarządzanie zasilaniem
Komputer spełnia następujące wymogi w zakresie zarządzania zasilaniem 7 :
Komputery osobiste dostarcza się z systemem zarządzania zasilaniem aktywnym w momencie dostawy do klientów. Ustawienia zarządzania zasilaniem powinny wynosić:
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedkłada właściwemu organowi oświadczenie potwierdzające, że komputer został dostarczony z ustawieniami zarządzania zasilaniem określonymi powyżej lub lepszymi.
Kryterium 3 - Wewnętrzne źródła zasilania
Wewnętrzne źródła zasilania spełniają co najmniej wymogi w zakresie efektywności energetycznej dla wewnętrznych źródeł zasilania określone w ENERGY STAR v5.0.
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca składa właściwemu organowi oświadczenie o zgodności produktu z powyższymi wymogami.
Kryterium 4 - Zawartość rtęci w lampach fluorescencyjnych
Rtęci lub jej związków nie dodaje się celowo do podświetlaczy wyświetlaczy.
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedkłada właściwemu organowi oświadczenie, że podświetlacze wyświetlacza nie zawierają więcej niż 0,1 mg rtęci lub jej związków na lampę. Wnioskodawca przedkłada również krótki opis zastosowanego systemu podświetlenia.
Kryterium 5 - Niebezpieczne substancje i mieszaniny
Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 66/2010 produkt lub jakikolwiek jego składnik nie może zawierać substancji, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 , ani substancji lub mieszanin spełniających kryteria klasyfikacji do następujących klas lub kategorii zagrożeń zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 11 .
Wykaz zwrotów określających zagrożenie i oznaczeń zagrożenia:
Zwrot określający zagrożenie(1) | Oznaczenie zagrożenia(2) |
H300 Połknięcie grozi śmiercią | R28 |
H301 Działa toksycznie po połknięciu | R25 |
H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią | R65 |
H310 Grozi śmiercią w kontakcie ze skórą | R27 |
H311 Działa toksycznie w kontakcie ze skórą | R24 |
H330 Wdychanie grozi śmiercią | R23/26 |
H331 Działa toksycznie w następstwie wdychania | R23 |
H340 Może powodować wady genetyczne | R46 |
H341 Podejrzewa się, że powoduje wady genetyczne | R68 |
H350 Może powodować raka | R45 |
H350i Wdychanie może powodować raka | R49 |
H351 Podejrzewa się, że powoduje raka | R40 |
H360F Może działać szkodliwie na płodność | R60 |
H360D Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki | R61 |
H360FD Może działać szkodliwie na płodność. Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki | R60/61/60-61 |
H360Fd Może działać szkodliwie na płodność. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki | R60/63 |
H360Df Może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność | R61/62 |
H361f Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność | R62 |
H361d Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki | R63 |
H361fd Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki | R62-63 |
H362 Może działać szkodliwie na dzieci karmione piersią | R64 |
H370 Powoduje uszkodzenia narządów | R39/23/24/25/26/27/28 |
H371 Może spowodować uszkodzenie narządów | R68/20/21/22 |
H372 Powoduje uszkodzenie narządów w następstwie długotrwałego lub powtarzanego narażenia | R48/25/24/23 |
H373 Może spowodować uszkodzenie narządów w następstwie długotrwałego lub powtarzanego narażenia | R48/20/21/22 |
H400 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne | R50 |
H410 Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany | R50-53 |
H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany | R51-53 |
H412 Działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe zmiany | R52-53 |
H413 Może powodować długotrwałe szkodliwe skutki dla organizmów wodnych | R53 |
EUH059 Stwarza zagrożenie dla warstwy ozonowej | R59 |
EUH029 W kontakcie z wodą uwalnia toksyczne gazy | R29 |
EUH031 W kontakcie z kwasami uwalnia toksyczne gazy | R31 |
EUH032 W kontakcie z kwasami uwalnia bardzo toksyczne gazy | R32 |
EUH070 Działa toksycznie w kontakcie z oczami | R39-41 |
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008. (2) Zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG (Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1). |
Wykorzystanie substancji lub mieszanin, których cechy zmieniają się po przetworzeniu (np. nie są już biodostępne, przeszły modyfikację chemiczną) w taki sposób, że określone zagrożenie już nie występuje, jest wyłączone z powyższego wymogu.
Stężenia graniczne dla substancji lub mieszanin spełniających kryteria klasyfikacji do klas lub kategorii zagrożeń wymienionych w powyższej tabeli oraz dla substancji spełniających kryteria określone w art. 57 lit. a), b) lub c) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie przekraczają ogólnych lub specyficznych stężeń granicznych oznaczonych zgodnie z przepisami art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. W przypadku gdy oznacza się specyficzne stężenia graniczne, powinny one mieć pierwszeństwo przed stężeniami ogólnymi.
Stężenia graniczne dla substancji spełniających kryteria art. 57 lit. d), e) lub f) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie przekraczają 0,1 % wagowo.
Następujące substancje/zastosowania substancji są szczególnie wyłączone z powyższego wymogu:
Jednorodne części o masie nieprzekraczającej 10 g | Wszystkie powyższe zwroty określające zagrożenie i oznaczenie zagrożenia |
Nikiel w stali nierdzewnej |
Ocena i weryfikacja: Dla każdej części, której masa przekracza 10 g, wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z powyższym kryterium wraz z odnośną dokumentacją, taką jak deklaracje zgodności podpisane przez dostawców substancji i kopie odpowiednich kart charakterystyki zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dla substancji lub mieszanin. Stężenia graniczne określa się dla substancji i mieszanin w kartach charakterystyki zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
Kryterium 6 - Substancje wymienione zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006
Nie można udzielić żadnego odstępstwa od wyłączenia określonego w art. 6 ust. 6 odnośnie do substancji określonych jako substancje wzbudzające szczególne obawy i ujęte na liście przewidzianej w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, występujących w mieszaninach, w artykule lub jakiejkolwiek jednorodnej części złożonego artykułu w stężeniu przekraczającym 0,1 %. Specyficzne stężenia graniczne oznaczone zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 mają zastosowanie, w przypadku gdy stężenie jest niższe niż 0,1 %.
Ocena i weryfikacja: Lista substancji określonych jako substancje wzbudzające szczególne obawy i umieszczonych na liście kandydackiej zgodnie z art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 jest dostępna na stronie internetowej:
http://echa.europa.eu/chem_data/authorisation_process/candidate_list_table_en.asp
Odniesienie do listy należy poczynić w dniu złożenia wniosku.
Wnioskodawca dostarcza deklarację zgodności z powyższym kryterium wraz z odnośną dokumentacją, taką jak deklaracje zgodności podpisane przez dostawców substancji i kopie odpowiednich kart charakterystyki zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 dla substancji lub mieszanin. Stężenia graniczne określa się dla substancji i mieszanin w kartach charakterystyki zgodnie z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
Kryterium 7 - Części z tworzyw sztucznych
Dodatkowo DNOP (ftalan di-n-oktylu), DINP (ftalan di-izononylu), DIDP (ftalan di-izodecylu DIDP) nie są celowo dodawane do produktu.
Ocena i weryfikacja: Właściwemu organowi przyznającemu oznakowanie ekologiczne przedstawia się podpisane przez producenta świadectwo potwierdzające spełnienie wymogów. Właściwemu organowi przyznającemu oznakowanie ekologiczne przedstawia się również deklarację zgodności podpisaną przez dostawców tworzyw sztucznych i produktów biobójczych, jak również kopie odpowiednich kart charakterystyki materiałów i substancji. Zastosowanie wszelkich produktów biobójczych jest wyraźnie zaznaczone.
Kryterium 8 - Głośność pracy
"Deklarowany poziom mocy akustycznej odniesionej do A" (re lpW) jednostki centralnej komputera osobistego, zgodnie z pkt 3.2.5 ISO 9296, nie przekracza:
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedkłada właściwemu organowi sprawozdanie potwierdzające, że pomiary poziomów emisji hałasu zostały wykonane zgodnie z normą ISO 7779 i podane zgodnie z normą ISO 9296. W sprawozdaniu podaje się zmierzone poziomy emisji hałasu w jałowym trybie pracy i podczas dostępu do twardego dysku oraz stwierdza się zgodność z pkt 3.2.5 normy ISO 9296.
Kryterium 9 - Zawartość materiałów wtórnych
Obudowa zewnętrzna jednostki centralnej wykonana z tworzywa sztucznego, monitor i klawiatura mają zawartość materiałów wtórnych nie mniejszą niż 10 % masowo.
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedkłada właściwemu organowi oświadczenie określające procentowo zawartość materiałów wtórnych.
Kryterium 10 - Instrukcje dla użytkownika
Komputer osobisty i wyświetlacz sprzedawane są z odpowiednimi informacjami dla użytkownika zawierającymi zalecenia dotyczące jego właściwego użytkowania z punktu widzenia ochrony środowiska. Informacje te znajdują się w jednym, łatwym do znalezienia miejscu w instrukcji dla użytkownika oraz na stronie internetowej producenta. Informacje te zawierają zwłaszcza:
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z tymi wymogami i dostarcza właściwemu organowi egzemplarz instrukcji obsługi. Instrukcje dla użytkownika należy następnie umieścić w komputerze, aby użytkownik mógł je przeczytać, powinny również zostać udostępnione na stronie internetowej producenta.
Kryterium 11 - Łatwość naprawy
Wnioskodawca zapewnia użytkownikowi klarowne wskazówki w formie instrukcji (drukowanej lub elektronicznej), aby umożliwić przeprowadzenie podstawowych napraw. Wnioskodawca zapewnia dostępność części zapasowych przez okres co najmniej pięciu lat po zakończeniu produkcji komputera osobistego/monitora komputera.
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca składa właściwemu organowi oświadczenie o zgodności produktu z powyższymi wymogami wraz z egzemplarzem instrukcji naprawy.
Kryterium 12 - Łatwość demontażu
Producent musi wykazać, że przeszkolony personel może łatwo rozłożyć komputer osobisty/monitor przy użyciu zwykle dostępnych narzędzi do celów podjęcia naprawy, wymiany zużytych części, wymiany starszych lub przestarzałych części na nowe oraz rozdzielenia części i materiałów przeznaczonych ostatecznie do recyklingu lub ponownego użycia.
W celu ułatwienia demontażu:
Ocena i weryfikacja: Wraz z wnioskiem przedstawia się sprawozdanie z przeprowadzonych testów, w którym opisano demontaż komputera osobistego. Zawiera ono widok zespołu rozebranego dla komputera osobistego z opisem głównych elementów oraz z oznaczeniem wszelkich substancji niebezpiecznych znajdujących się w elementach. Sprawozdanie może mieć formę pisemną lub audiowizualną. Informacje dotyczące substancji niebezpiecznych przedkłada się właściwemu organowi w formie wykazu materiałów określającego rodzaj materiału, stosowaną ilość i położenie.
Kryterium 13 - Przedłużenie okresu użyteczności
Wyposażenie komputerów osobistych umożliwia:
Komputer musi być również zaprojektowany tak, aby użytkownik końcowy mógł łatwo wymieniać lub rozszerzać najważniejsze elementy (w tym dyski pamięci, procesor i karty). Np. przy użyciu zatrzaskowych, wsuwanych/wysuwanych lub kasetowych obudów elementów.
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca składa właściwemu organowi oświadczenie o zgodności produktu z powyższymi wymogami.
Kryterium 14 - Opakowanie
W przypadku wykorzystania pudeł tekturowych muszą one być wykonane co najmniej w 80 % z materiałów wtórnych. W przypadku użycia toreb z tworzyw sztucznych muszą się one składać z co najmniej 75 % z materiałów wtórnych lub muszą być biodegradowalne bądź nadające się do kompostowania zgodnie z definicjami zawartymi w normie EN 13432.
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza wraz z wnioskiem próbkę opakowania produktu oraz deklarację zgodności z niniejszym kryterium. Jedynie opakowanie podstawowe, określone w dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 15 , podlega temu kryterium.
Kryterium 15 - Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE
Oznakowanie fakultatywne z polem tekstowym zawiera następujący tekst:
"- Wysoka efektywność energetyczna
- Produkt zaprojektowany w sposób ułatwiający recykling, naprawę i rozszerzanie
- Podświetlacze niezawierające rtęci (w przypadku wyświetlaczy)."
Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z tym wymogiem i dostarcza właściwemu organowi kopię oznakowania ekologicznego umieszczonego na opakowaniu lub produkcie, lub dołączonej dokumentacji.
- zmieniony przez art. 7 decyzji nr 2014/336/UE z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.168.112) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 5 decyzji nr (UE) 2015/2056 z dnia 13 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.