Uchwała nr 95/2015 prezydium naczelnej rady adwokackiej z dnia 18 września 2015 r.

Akty korporacyjne

Adwok.2015.9.18

Akt nieoceniany
Wersja od: 18 września 2015 r.

UCHWAŁA Nr 95/2015
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY ADWOKACKIEJ
z dnia 18 września 2015 r.

Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej po rozpatrzeniu:

odwołania Fundacji Badań nad Prawem od uchwały Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie z dnia 15 lipca 2015 r. (pkt 10 poz. 2) odmawiającej udostępnienia informacji publicznej w sprawie przesłania kserokopii lub skanów (na adres jbabka@wp.pl) umów cywilnoprawnych zawartych w roku 2014 przez samorząd adwokacki z sędziami, których przedmiotem było odpłatne (z majątku samorządu zawodowego) przeprowadzenie zajęć z aplikantami adwokackimi lub inne czynności związane ze szkoleniem aplikantów adwokackich - z uwzględnieniem ochrony prywatności co do miejsca zamieszkania, nr dowodu osobistego lub PESEL czy nr konta bankowego wierzyciela lub innych danych wrażliwych

na podstawie art. 1 ust. 1 a contrario i art. 16 ustawy o dostępie do informacji publicznej w związku z art. 61 ust. 1 Konstytucji RP postanawia utrzymać w mocy uchwałę Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie, jako że żądana przez Wnioskodawcę informacja nie stanowi informacji publicznej.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 8 lipca 2015 r., doręczonym Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie w dniu 10 lipca 2015 r. Fundacja Badań nad Prawem zwróciła się do ORA w Warszawie o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie kserokopii lub skanów (na adres jbabka@wp.pl) umów cywilnoprawnych zawartych w roku 2014 przez samorząd adwokacki z sędziami, których przedmiotem było odpłatne (z majątku samorządu zawodowego) przeprowadzenie zajęć z aplikantami adwokackimi lub inne czynności związane ze szkoleniem aplikantów adwokackich - z uwzględnieniem ochrony prywatności co do miejsca zamieszkania, nr dowodu osobistego lub PESEL czy nr konta bankowego wierzyciela lub innych danych wrażliwych.

Dnia 15 lipca 2015 r. ORA w Warszawie podjęła uchwałę o odmowie udostępnienia informacji i dnia 30 lipca 2015 r. przesłała odpis uchwały wnioskodawcy.

Dnia 13 sierpnia 2015 r. Fundacja Badań nad Prawem skierowała do Naczelnej Rady Adwokackiej odwołanie od w/w uchwały, wnosząc o uchylenie uchwały i przekazanie jej organowi do ponownego rozpoznania. Fundacja zarzuciła organowi, iż ten nie miał racji, wskazując, że umowy cywilnoprawne zawarte przez samorząd adwokacki z sędziami, których przedmiotem było odpłatne (z majątku samorządu zawodowego) przeprowadzenie zajęć z aplikantami adwokackimi lub inne czynności związane ze szkoleniem aplikantów adwokackich nie stanowią informacji podlegającej przepisom ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Dodatkowo Fundacja wskazała, że nie interesuje jej wywód organu co do możliwości udostępnienia żądanej informacji w trybie dostępu do informacji publicznej, ponieważ nie stanowi on odpowiedzi na zakres wniosku Fundacji. Fundacja podniosła, że kształcenie aplikantów adwokackich jest zadaniem ustawowym samorządu (art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo o adwokaturze) i jest zadaniem publicznym.

Zdaniem Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej Odwołanie Fundacji Badań nad Prawem od uchwały ORA w Warszawie nie jest zasadne i nie zasługuje na uwzględnienie. Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej w pełni podziela argumentację zawartą w treści uchwały ORA w Warszawie i przyjmuje ją za własną, bez potrzeby jej cytowania.

Zasadniczą kwestią w niniejszej sprawie jest odpowiedź na pytanie, czy umowy cywilnoprawne zawarte przez samorząd adwokacki z sędziami, których przedmiotem było odpłatne (z majątku samorządu zawodowego) przeprowadzenie zajęć z aplikantami adwokackimi lub inne czynności związane ze szkoleniem aplikantów adwokackich stanowią informację publiczną, o której mowa w art. 61 Konstytucji RP i w uchwalonej w oparciu o treść art. 61 ust. 4 Konstytucji RP ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Zgodnie z przepisem art. 61 Konstytucji RP, gdzie zdefiniowano zakresowo pojęcie informacji publicznej "Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadanie władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa". Zgodnie zaś z treścią art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej "Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie".

Przepis art. 17 Konstytucji RP stanowi, iż: "1. W drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony". Treść art. 3 Prawa o adwokaturze stanowi: "1. Zadaniem samorządu zawodowego adwokatury jest:

1)
tworzenie warunków do wykonywania ustawowych zadań adwokatury;
2)
reprezentowanie adwokatury i ochrona jej praw;
3)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o wykonywaniu zawodu adwokata;
4)
doskonalenie zawodowe adwokatów i kształcenie aplikantów adwokackich;
5)
ustalanie i krzewienie zasad etyki zawodowej oraz dbałość o ich przestrzeganie;
6)
sprawowanie zarządu majątkiem samorządu adwokackiego i rozporządzanie nim".

W doktrynie prawa i orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do szeroko rozumianych władz publicznych oraz wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa (por. M. Jaśkowska, Dostęp do informacji publicznych w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002, s. 28 i n.).

Zważywszy na powyższe, uznać jednak należy, iż sporządzanie dokumentów poświadczających zawarcie przez samorząd adwokacki umów cywilnoprawnych z osobami trzecimi stanowi wyłącznie realizację zadań własnych samorządu zawodowego, a tym samym nie stanowi "wykonywania zadań władzy publicznej". Dlatego też dokumenty związane z tą częścią działalności samorządu zawodowego nie stanowią informacji publicznej i nie są objęte zasadami dostępu do informacji publicznej.

Podsumowując, Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej stoi na stanowisko, iż obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.

Na marginesie Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej podziela pogląd ORA w Warszawie, iż informacja o liczbie sędziów prowadzących zajęcia z aplikantami adwokackimi, jak i o wydatkowanych na ten cel środkach mogłaby stanowić informację publiczną.

Wobec powyższego Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej wskazuje, że Okręgowa Rada Adwokacka w Warszawie w zakresie żądanych przez wnioskodawcę informacji nie pełni zadań władzy publicznej i nie gospodaruje mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa, a zatem te nie podlegają udostępnieniu.

POUCZENIE

1. Niniejsza decyzja jest ostateczna w tym postępowaniu.

2. Skarga na niniejszą decyzję może zostać wniesiona na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, który ją wydał.

3. Skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.

4. Skargę wnosi się w liczbie dwóch egzemplarzy.

Odpis uchwały doręczyć:

- Fundacji Badań nad Prawem

- Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie

- Ministrowi Sprawiedliwości