Olczyk Magdalena, Ochrona niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Komentarz do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

Komentarze
Opublikowano: LEX/el. 2004
Stan prawny: 1 czerwca 2004 r.
Autor komentarza:

Ochrona niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Komentarz do zmian wprowadzonych ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

Autor fragmentu:

Wprowadzenie

1.Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (dalej u.o.n.p.k.) ma na celu implementację do polskiego prawa Dyrektywy 2002/65/WE z dnia 23 września 2002 r. dotyczącej sprzedaży konsumentom na odległość usług finansowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 90/619/EWG oraz dyrektywę 97/7/WE (Dz. Urz. WE nr L 271, z. 2 października 2002 r.; zwanej dalej Dyrektywą 2002/65; polskie tłumaczenie Dyrektywy znajduje się na stronach UKiE oraz w Kwartalniku Prawa Prywatnego 2003, z. 2, s. 460). Jak podkreślono nowelizacja ta będzie miała wpływ na umowy konsumenckie zawierane na odległość w sektorze usług finansowych oraz poszerzy katalog umów zawieranych na odległość, co do których będzie miała zastosowanie u.o.n.p.k. Dodany został bowiem do niej rozdział 2a pt. "Szczególne przepisy o umowach zawieranych na odległość dotyczących usług finansowych" (tak w uzasadnieniu dostosowawczego charakteru projektu ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, www.sejm.gov.pl/prace, data wizyty 5 kwietnia 2004 r.).

2. Do czasu uchwalenia Dyrektywy, a także nowelizacji ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, przepisy u.o.n.p.k. nie dotyczyły usług finansowych. Wskazywano bowiem, że w tych wypadkach istnieją wątpliwości, czy konsument działa jako podmiot, niegospodarczy, istniały także mocne lobbies, opowiadające się za wyłączeniem tych umów spod zakresu Dyrektywy 2002/65 oraz u.o.n.p.k. [zob. E. Łętowska, Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002, s. 274, przypis nr 2]. Jednakże w założeniach Dyrektywy (pkt 11, 12) wskazuje się, że przeprowadzenie przez Komisję szczegółowych badań i konsultacji wykazało, że istnieje konieczność wzmocnienia praw konsumentów w tej dziedzinie. W celu sharmonizowania ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie zasad ochrony konsumentów regulujących świadczenie usług finansowych na odległość, niezbędne jest wprowadzenie w życie wspólnych zasad, które opierałyby się na nieograniczaniu ogólnej ochrony konsumentów w Państwach Członkowskich.

3. Ustawodawca polski implementując Dyrektywę 2002/65 do polskiego porządku prawnego mógł to zrobić w jeden z następujących sposobów: albo znowelizować przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, albo wydać odrębną ustawę dotyczącą świadczenia usług finansowych na odległość, albo wreszcie włączyć przepisy o umowach zawieranych na odległość (dotyczących nabywania wszelkich towarów i usług, nie tylko usług finansowych) do Kodeksu cywilnego [takie trzy możliwości przedstawił J. Pisuliński, Usługi finansowe na odległość, Kwartalnik Prawa Prywatnego 2003, z. 2, s. 459]. Autor przedstawia ocenę poszczególnych rozwiązań, odrzucając koncepcję pierwszą, ponieważ mimo istnienia zbieżności materii pomiędzy dyrektywami regulującymi przedmiotowe kwestie, taki zabieg wymagałby rozbudowy niektórych istniejących przepisów u.o.n.p.k., a także wprowadzenia całkowicie nowych, odnoszących się wyłącznie do umów o świadczenie usług finansowych na odległość, co mogłoby uczynić te przepisy mało przejrzystymi. Odrzucił też koncepcję drugą, pomimo, że przemawia za nią łatwość i szybkość takiego zabiegu, ale jednocześnie prowadzi to do tworzenia odrębnego pozakodeksowego reżimu umów konsumenckich. Dlatego też w ocenie autora najlepszym rozwiązaniem, chociaż także niewolnym od zarzutów, byłoby włączenie tego typu umów, podobnie jak uczynił to ustawodawca niemiecki, do Kodeksu cywilnego. W efekcie nie zmniejszyłoby to rangi Kodeksu cywilnego jako podstawowego aktu ustawowego regulującego całość stosunków cywilnoprawnych, do których zaliczają się także stosunki między dostawcami usług finansowych a konsumentami [J. Pisuliński, Usługi finansowe na odległość, Kwartalnik Prawa Prywatnego 2003, z. 2, s. 459].

4. Ustawodawca polski zaakceptował jednak rozwiązanie, w myśl którego przepisy regulujące świadczenie usług finansowych drogą finansową umieszczono w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów. Jednocześnie istotne jest, o czym wspomina art. 16d, by w kwestiach nieuregulowanych w rozdziale dotyczącym usług finansowych świadczonych na odległość stosować przepisy o umowach świadczonych na odległość. Ta zasada jest istotna także przy dokonywaniu wykładni przepisów wprowadzonych przez ustawodawcę.

Autor fragmentu:
Art. 6

1.

Komentowany przepis stanowi odpowiednik art. 10 ust. 3 Dyrektywy 2002/65. Według tego przepisu zastosowanie przez dostawcę technik porozumiewania się na odległość, takich jak automatyczne urządzenia wywołujące bez ludzkiej ingerencji (automatyczne urządzenia wywołujące) oraz faksy, które wymagają uprzedniej zgody konsumenta, nie mogą powodować dla konsumentów żadnych kosztów. Tak samo rzecz przedstawia się z innymi niż wcześniej wymienione środkami porozumiewania się na odległość, jeżeli pozwalają na indywidualne porozumiewanie się w sytuacji, gdy są dozwolone w razie otrzymanej zgody konsumenta lub, gdy mogą być stosowane, kiedy konsument nie wyraził wyraźnego sprzeciwu.

2.

Dodany w art. 6ust. 4 ustawy dotyczy wszelkich środków porozumiewania się na odległość. Podobnie więc jak w przypadku Dyrektywy zastosowanie przez przedsiębiorcę środków porozumiewania się na odległość w celu złożenia propozycji zawarcia umowy nie może pociągać za sobą kosztów dla konsumenta. Powstaje w związku z...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX