Sieradzka Małgorzata, Wzorzec "przeciętnego konsumenta" w dyrektywie 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych i jego implikacje dla prawa polskiego

Artykuły
Opublikowano: EPS 2008/6/19-23
Autor:
Rodzaj: artykuł

Wzorzec "przeciętnego konsumenta" w dyrektywie 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych i jego implikacje dla prawa polskiego

Normatywne pojęcie przeciętnego konsumenta jest swoistym novum w prawie polskim . Zostało ono w całości oparte na modelu ,,przeciętnego" konsumenta wypracowanym (stworzonym) w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej jako ETS lub Trybunał). Pomimo pierwotnych inicjatyw w kierunku legalizacji pojęcia przeciętnego konsumenta na szczeblu wspólnotowym oraz umieszczenia go w przepisach dyrektywy 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych , ostatecznie odrzucono tę koncepcję . Nie oznacza to jednak, że funkcjonujący w orzecznictwie ETS wzorzec przeciętnego konsumenta nie znalazł się w postanowieniach dyrektywy 2005/29/WE. Ostatecznie ustawodawca wspólnotowy zamieścił wzorzec przeciętnego konsumenta w Preambule dyrektywy 2005/29/WE, nie w postaci jego legalnej definicji, ale jako swoisty punkt odniesienia przy dokonywaniu oceny nieuczciwości praktyk rynkowych.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX