Judecki Tomasz, Zachowanie terminu do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 października 2023 r. (II OSK 1958/23)

Omówienia
Opublikowano: OwSS 2024/1/41-56
Autor:

Zachowanie terminu do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 października 2023 r. (II OSK 1958/23)

W praktyce orzeczniczej podnoszone są zarzuty formalne wobec rozstrzygnięć nadzorczych wydawanych przez organy nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, koncentrujące się na naruszeniu przepisów ustawy z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r. poz. 775; dalej k.p.a.) w związku z ich odpowiednim stosowaniem w postępowaniu nadzorczym na zasadzie art. 91 ust. 5 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40; dalej u.s.g.). Są to zarzuty typu: wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego z uchybieniem terminu, niewłaściwym sposobem obliczenia terminu jego wydania, trybem doręczenia lub nawet błędną formą wydania.

Częsty zarzut, podobnie jak w prezentowanej sprawie, dotyczy wydania rozstrzygnięcia nadzorczego z przekroczeniem terminu z art. 91 ust. 1 u.s.g. Zgodnie z art. 91 ust. 1u.s.g. uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX