Węgrzyn Gabriel, Omówienie do wyroku NSA z dnia 4 kwietnia 2017 r., II OSK 459/17
Omówienie do wyroku NSA z dnia 4 kwietnia 2017 r., II OSK 459/17
Obecnie należy uznać za dominujące stanowisko, że wszczęcie postępowania nadzorczego następuje z chwilą doręczenia organowi nadzoru uchwały lub zarządzenia organu jednostki samorządu terytorialnego. Chodzi przy tym o doręczenie aktu przez zobowiązany do tego organ, tj. wójta, starostę lub marszałka województwa, a nie przez osobę trzecią. Z chwilą doręczenia zaczyna biec trzydziestodniowy termin, w ciągu którego organ nadzoru może stwierdzić nieważność aktu, tak więc z początkiem biegu terminu postępowanie musi być uznane za wszczęte.
Przepisy ustaw samorządowych zasadniczo nie regulują, w jakim trybie i w jakiej formie organ nadzoru powinien otrzymywać uchwały i zarządzenia będące przedmiotem kontroli. Wprawdzie o ile w przypadku uchwał można byłoby podejmować próby zidentyfikowania właściwego trybu doręczenia z zastosowanej przez ustawodawcę formuły „przedkłada”, o tyle w przypadku doręczania zarządzeń mamy już do czynienia z bezdyskusyjnym milczeniem ustawodawcy. Pozostaje więc...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX