Węgrzyn Gabriel, Omówienie do postanowienia NSA z dnia 15 września 2016 r., II OSK 1898/16

Omówienia
Opublikowano: OwSS 2017/3/57-60
Autor:

Omówienie do postanowienia NSA z dnia 15 września 2016 r., II OSK 1898/16

W obrębie prawa samorządowego ustrojowego problematyka nadzoru zdominowana jest zasadniczą relacją występującą pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej. Stosunek nadzoru postrzegany jest tu głównie jako konstytutywny element konstrukcyjny aparatu administracyjnego zorganizowanego na zasadzie decentralizacji i tym samym poddany regułom pozwalającym zachować zasadnicze założenia, przyświecające takiej właśnie formie organizacji organów władzy. Temu właśnie służą podstawowe zasady, na których opiera się wykonywanie nadzoru, jak zasada proporcjonalności, zasada ustawowej podstawy dla ingerencji nadzorczej czy też zasada prawnego charakteru nadzoru (inaczej zgodności z prawem jako wyłącznego kryterium nadzoru).

Lektura ustawy o samorządzie gminnym pozwala jednak stwierdzić, że w ramach struktury organizacyjnej gminy, a więc podstawowej jednostki zasadniczego podziału terytorialnego, funkcjonować może szczególny stosunek nadzoru wewnętrznego pomiędzy...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX