Przedańska Justyna, Dotacje. Omówienie do uchwał KRIO: z dnia 19 kwietnia 2021 r., 10/102/2021, z dnia 22 kwietnia 2021 r., 068/g255/D/21, z dnia 27 kwietnia 2021 r., 86/2021, wyroku NSA z dnia 6 maja 2021 r., l GSK 169/21, uchwał KRIO: z dnia 9 kwietnia 2021 r., 13/46/2021, z dnia 10 czerwca 2021 r., 13/141/2021, z dnia 18 maja 2021 r., 14/33/2021

Omówienia
Opublikowano: OwSS 2021/3/67-85
Autor:

Dotacje. Omówienie do uchwał KRIO: z dnia 19 kwietnia 2021 r., 10/102/2021, z dnia 22 kwietnia 2021 r., 068/g255/D/21, z dnia 27 kwietnia 2021 r., 86/2021, wyroku NSA z dnia 6 maja 2021 r., l GSK 169/21, uchwał KRIO: z dnia 9 kwietnia 2021 r., 13/46/2021, z dnia 10 czerwca 2021 r., 13/141/2021, z dnia 18 maja 2021 r., 14/33/2021

Zgodnie z zasadą legalizmu, o której stanowi art. 7 Konstytucji RP, organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Z zasady tej wynika zatem, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może podejmować uchwały tylko wtedy, gdy istnieje przepis prawa uprawniający go do takiego działania. Warunkiem zgodności z prawem jest nie tylko przestrzeganie przez ten organ zakresu własnych kompetencji, wymaganej procedury, ale także zgodność aktu z dyspozycją prawa materialnego.

Artykuł 221 ust. 1ustawa z 27.08.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305) stanowi, że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Z ust. 2 tego artykułu wynika natomiast, że jeżeli realizacja dotyczy innych zadań niż...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX