Krawczyk Ryszard P., Absolutorium. Omówienie do: wyroku WSA z dnia 20 grudnia 2016 r., I SA/Łd 875/16, wyroku NSA z dnia 14 listopada 2019 r., I GSK 1437/18 oraz uchwały KRIO w Lublinie z dnia 22 lipca 2019 r., 88/2019

Omówienia
Opublikowano: OwSS 2020/1/80-88
Autor:

Absolutorium. Omówienie do: wyroku WSA z dnia 20 grudnia 2016 r., I SA/Łd 875/16, wyroku NSA z dnia 14 listopada 2019 r., I GSK 1437/18 oraz uchwały KRIO w Lublinie z dnia 22 lipca 2019 r., 88/2019

Procedura absolutoryjna w polskim prawie samorządowym ma charakter sformalizowany. W sytuacji, kiedy komisja rewizyjna nie uchwaliła wniosku (opinii, stanowiska) w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego, co potwierdził wynik głosowania, to – zdaniem składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi – wobec takiego wyniku głosowania nie było podstaw prawnych do uznania, że wyrażone zostało negatywne stanowisko w sprawie udzielenia absolutorium, jak również nie było podstaw do wnioskowania o nieudzielenie absolutorium, jak to uczyniła komisja rewizyjna. Zdaniem organu nadzoru ustawodawca przewidział określoną sekwencję czynności w procedurze absolutoryjnej po to, by stworzyć gwarancje udzielania absolutorium „z tytułu wykonania budżetu”, a pomijanie w praktyce niektórych z tych czynności wypacza sens regulacji prawnej odnoszącej się do absolutorium gminnego. W ocenie prezentowanego poniżej wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 20.12.2016 r. (I SA/Łd 875/16)...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX