Falkowska Magdalena, Osiecka Anna, Treścińska Iwona, Zamówienia publiczne na usługi społeczne w praktyce

Monografie
Opublikowano: WKP 2017
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Zamówienia publiczne na usługi społeczne w praktyce

Autorzy fragmentu:

Wprowadzenie

Nowelizacją Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 28.07.2016 r., ustawodawca zrezygnował zupełnie z podziału usług na priorytetowe i niepriotytetowe i wprowadził nową kategorię zamówień, tzw. zamówienia na usługi społeczne, do której zaliczył m.in. usługi zdrowotne, edukacyjne, prawne oraz ochrony. Usługi te, ze względu na swój charakter, mają ograniczony wymiar transgraniczny, dlatego zasady prowadzenia postępowań zmierzających do wyboru wykonawcy znacznie odformalizowano.

Odformalizowanie postępowania jest tak daleko idące, że w przypadku postępowań poniżej tzw. progów unijnych regulacja ustawowa ogranicza się do jednego przepisu natury ogólnej. Przepisy p.z.p. poza kilkoma obowiązkami stanowią głównie drogowskaz. Obserwacje pierwszych doświadczeń związanych ze stosowaniem nowych przepisów pokazują, że drogowskaz ten jest niekiedy opacznie odczytywany.

Zamawiający sami określają zasady, na jakich prowadzone będzie postępowanie. W niektórych przypadkach, projektując swoją procedurę, inspirują się przepisami określającymi pełne postępowanie w sprawie zamówienia publicznego. Nadmierna inspiracja tymi przepisami w najlepszym przypadku prowadzi do przesadnego sformalizowania postępowania, w najgorszym – do stworzenia procedury, w której nie jest możliwy wybór najkorzystniejszej oferty.

Wiele wątpliwości budzą przepisy, a właściwie przepis określający zasady postępowania w procedurze poniżej tzw. progów unijnych. Jest on szczególnie istotny, gdyż próg ten dla zamówień na usługi społeczne wynosi obecnie 750.000 euro w przypadku zamówień klasycznych i 1.000.000 euro dla zamówień sektorowych. Oznacza to, że większość zamówień na usługi społeczne będzie udzielana w procedurze krajowej, której ustawodawca poświęcił tylko jeden przepis ustawy.

W jaki sposób zaprojektować postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na usługi społeczne? Jakie rozwiązania stosować, a jakich unikać? Które przepisy p.z.p. mają zastosowanie i co to znaczy, że przepisy stosujemy odpowiednio? Kiedy warto szczegółowo sprawdzać wykonawców, żądając wielu dokumentów, a kiedy poprzestać na oświadczeniach? Odpowiedź na to i wiele innych pytań dotyczących zamówień na usługi społeczne znajdą Państwo w tym poradniku.

Oprócz omówienia ram prawnych, autorzy koncentrują się na praktycznym ujęciu zagadnienia. Znajdą tu Państwo wiele przykładów w zakresie formułowania warunków udziału w postępowaniu, kryteriów oceny ofert oraz rozwiązań proceduralnych (np. w zakresie negocjacji), a także przykładową dokumentację postępowania. Wskażemy, jakie rozwiązania najlepiej sprawdzają się w przypadku zamówień, np. na usługi szkoleniowe, a jakie, gdy zamówienie dotyczy innego rodzaju usługi.

Autorzy fragmentu:

Rozdział1
Usługi społeczne – zakres regulacji

1.1.Wstęp

Jak wynika z motywu 113 do dyrektywy 2014/24/UE:

Konkluzje dokumentu roboczego personelu Komisji z dnia 27 czerwca 2011 r. zatytułowanego „Ocena wpływu i efektywności prawodawstwa UE w zakresie zamówień publicznych” sugerowały, że należy dokonać przeglądu wyłączenia niektórych usług z pełnego zakresu stosowania dyrektywy 2004/18/WE. W rezultacie szereg usług powinien zostać objęty pełnym zakresem stosowania niniejszej dyrektywy.

W 2011 r. Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego i Usług Komisji Europejskiej przygotowała dokument roboczy personelu Komisji pt. „Sprawozdanie z oceny. Wpływ i skuteczność prawodawstwa UE w zakresie zamówień publicznych”. Dokument ten nie stanowił oficjalnego stanowiska Komisji Europejskiej i nie miał na celu zaprezentowania wniosków Komisji w zakresie stosowania procedur zamówień publicznych czy ich wpływu na rynek wewnętrzny. Niemniej jednak został wykorzystany przy tworzeniu nowych dyrektyw regulujących zasady udzielania zamówień w 2014 r.

Komisja...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX