Jaworska-Dębska Barbara (red.), Kledzik Przemysław (red.), Sługocki Janusz (red.), Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej

Monografie
Opublikowano: WKP 2020
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej

Autorzy fragmentu:

Wstęp

W demokratycznym państwie prawnym działania administracji są związane prawem. W konsekwencji akceptowane i przyjmowane przez prawodawcę wzorce i zasady, jakimi powinna cechować się administracja, determinować będą treść ustanawianych norm prawnych wyznaczających kierunek i sposób jej działania.

Z drugiej strony wzorce i zasady działania administracji mogą również stanowić następczy wynik przyjmowanej w praktyce stosowania prawa metody wykładni norm określających sposób działania administracji i dokonywanej w tym procesie oceny i charakteru poszczególnych norm i ich wzajemnych relacji.

W ostatnich latach problematyka wzorców i zasad działania administracji nabiera jednak na nowo fundamentalnego znaczenia, a w przestrzeni publicznej toczone są spory o kształt i cele działania administracji publicznej. Jednocześnie administracja publiczna staje w obliczu wielu nowych wyzwań, związanych zarówno z procesami technologicznymi czy demograficznymi, jak i zmieniającymi się oczekiwaniami społecznymi wobec działań administracji na różnych jej poziomach. W wielu dziedzinach wzorce i zasady tej nowej działalności administracji są dopiero poszukiwane lub kształtowane w procesie ścierania się odmiennych koncepcji, wynikających z troski o ochronę różnych dóbr.

Niniejsze opracowanie stanowi zbiór sześćdziesięciu czterech tekstów, w których ich autorzy – specjalizujący się w problematyce prawa administracyjnego oraz nauki administracji – podjęli się analizy zagadnienia wzorców i zasad działania współczesnej administracji w aspekcie aktualnych rozwiązań normatywnych, jak również zorientowanych na przyszłość koncepcji zmian legislacyjnych ukierunkowanych na modernizację i udoskonalenie administracji.

Problematyka wzorców i zasad działania administracji publicznej w aspekcie normatywnym może być rozpatrywana na kilku płaszczyznach. W odniesieniu do przyjmowanych w doktrynie typów norm prawa administracyjnego będzie ona obejmować podstawowe wzorce i zasady ustrojowe administracji publicznej, które wynikają w pierwszej kolejności z regulacji konstytucyjnych, ale konkretyzowane są na poziomie szczegółowych rozwiązań zawartych zarówno w ustawach i innych aktach prawa powszechnie obowiązującego, jak i w aktach prawa wewnętrznego administracji.

Wzorce i zasady działania administracji sformułowane są także w prawie administracyjnym materialnym. Unijne i polskie regulacje formułują bowiem wiele wzorców działalności współczesnej administracji publicznej we wszystkich obszarach jej aktywności.

Zagadnienie wzorców i zasad działania administracji stanowi także istotny element procedury administracyjnej oraz kontroli sądowej administracji. Prawo postępowania administracyjnego ze swej istoty formułuje wiele ogólnych i szczegółowych wzorców działalności współczesnej administracji publicznej, a sformułowane w Kodeksie postępowania administracyjnego zasady ogólne pełnią od wielu lat trudną do przecenienia rolę w kształtowaniu postawy administracji wobec obywatela.

Układ treści niniejszego opracowania w zakresie analizy wybranych zagadnień obowiązującego stanu prawnego stanowi odbicie powyższego ujęcia. W osobnej części – z uwagi na przedmiot regulacji oraz charakter dobra poddanego ochronie – ujęta została jednak materialnoprawna problematyka wzorców i zasad działania administracji w prawie ochrony środowiska. Z kolei, wobec braku odzwierciedlenia w przepisach powszechnie obowiązującego prawa, w odrębnej części pracy zaprezentowane zostało także zagadnienie wzorców i zasad działania administracji w perspektywie przyszłości.

Barbara Jaworska-Dębska

Przemysław Kledzik

Janusz Sługocki

Autor fragmentu:

CZĘŚĆI
PRAWO ADMINISTRACYJNE USTROJOWE – WYBRANE ZAGADNIENIA

PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO – SZANSE I ZAGROŻENIA

Każde nowe medium przeobraża naturę ludzkiego myślenia. Na dłuższą metę historia to dzieje informacji, które nabierają świadomości swego istnienia.

James Gleick

Rozwój nowych technologii informatycznych oraz procesy cyfryzacji, które dokonały się w ostatnich dziesięcioleciach, dały początek powstaniu narzędzi elektronicznych, które pozwalają zwiększyć efektywność działania administracji publicznej i przyczyniają się do rozwoju tzw. administracji elektronicznej. Przeobrażenia te w relacjach władza publiczna – jednostka/obywatel, władza publiczna – przedsiębiorca, oparte na środkach komunikacji elektronicznej, przyczyniają się do zmian w podejściu prawnym, organizacyjnym i administracyjnym, z czym związana jest potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań legislacyjnych, które dookreślą reguły postępowania na styku sfer publicznej i prywatnej. W szczególności proces ten jest niezbędny tam, gdzie istotnego znaczenia nabiera cel, jakim jest ochrona interesu publicznego, zwłaszcza gdy z jednej...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX