Tuleja Piotr, Stosowanie Konstytucji RP w świetle zasady jej nadrzędności (wybrane problemy)
Stosowanie Konstytucji RP w świetle zasady jej nadrzędności (wybrane problemy)
Wstęp
W polskim prawoznawstwie stosowanie konstytucji jest łączone przede wszystkim z problematyką normatywnego charakteru jej postanowień. Od dawna w doktrynie przyjmuje się, iż konstytucja jest w całości aktem normatywnym. Założenie to stanowiło podstawę do sformułowania tezy o konieczności szerokiego stosowania konstytucji. W okresie PRL praktyka szła jednak w odwrotnym kierunku. Po roku 1989, choć praktyka ulegała stopniowej zmianie, nie nastąpił jednak zasadniczy przełom w stosowaniu ustaw konstytucyjnych. Wynikało to m.in. z braku rozbudowanego katalogu konstytucyjnych praw jednostki, do którego mogłyby odwołać się organy stosujące prawo, w szczególności sądy. Problematyka stosowania konstytucji, w kontekście zagwarantowania praw jednostki, była w sposób jednoznaczny sformułowała w art. 8 ust. 1 i 2 zasadę nadrzędności konstytucji oraz nakaz bezpośredniego stosowania jej przepisów, a w rozdziale drugim sformułowała rozbudowany katalog konstytucyjnych praw jednostki. Stało się to przyczyną coraz szerszego sięgania do przepisów konstytucyjnych przez organy stosujące prawo i formułowania w oparciu o te przepisy jednostkowych rozstrzygnięć. Wskazana tendencja uwidacznia się przede wszystkim w procesie sądowego stosowania prawa. Po raz pierwszy w historii polskiego konstytucjonalizmu postulaty dotyczące stosowania konstytucji są na tak szeroką skalę konfrontowane z praktyką orzeczniczą.
Ta konfrontacja wymaga jednak bardziej szczegółowej, niż dotychczasowa, analizy procesu stosowania Konstytucji RP. Analiza taka powinna dotyczyć całego spektrum problemów. Trudno byłoby uszeregować je według wagi i znaczenia, gdyż szczególna pozycja Konstytucji w systemie prawa powoduje, iż wszystkie mają charakter podstawowy. W niniejszej pracy koncentruję się na problemach, które moim zdaniem mają charakter pierwotny, to znaczy ich rozwiązanie jest konieczne dla zajmowania się dalszymi kwestiami.
Pierwszy z nich dotyczy samej zasady nadrzędności konstytucji i pytania, czy nowa Konstytucja nie spowodowała zmiany jej znaczenia. Przykłady wielu konstytucji wskazują, iż współcześnie samo założenie o normatywnym charakterze konstytucji nie jest wystarczające dla określenia zasady jej nadrzędności. Chodzi tu przede wszystkim o znaczenie tej zasady w odniesieniu do konstytucyjnych praw jednostki. W tym zakresie zasada ta wymaga, moim zdaniem, doprecyzowania. Analiza zasady nadrzędności konstytucji pod tym kątem wymaga dokonania charakterystyki podstawowych założeń, na których opiera się konstytucyjna koncepcja praw jednostki. To z kolei powoduje konieczność odniesienia się do pozycji ustrojowej organów władzy publicznej, które konstytucyjne prawa jednostki mają gwarantować. Zasady ustrojowe Konstytucji determinują bowiem w istotnym stopniu sposób stosowania Konstytucji przez poszczególne organy państwa.
Tak więc stosowanie Konstytucji RP będzie analizowane w niniejszej pracy przede wszystkim przez pryzmat podstawowych założeń dotyczących konstytucyjnych praw jednostki i zasad ustrojowych określających pozycję organów, które prawa te mają gwarantować.
RozdziałIEwolucja zasady nadrzędności konstytucji
1.Geneza związania organów państwa postanowieniami konstytucji
Znaczenie terminu "konstytucja" zmieniało się wielokrotnie od starożytności do dnia dzisiejszego.
Pojęcie konstytucji wiązało się z reguły ze sposobem sprawowania władzy. Już Arystoteles mówił o konstytucji jako o zarządzeniu dotyczącym władz w państwie i przeciwstawiał ją ustawom. Również w prawie rzymskim wskazywano na różnice między materią konstytucyjną, określaną jako rem publicam constituere, i materią ustaw, zarządzeń zwykłych. To materialne rozumienie konstytucji nie znajdowało jednak rozwinięcia formalnego, nie widziano potrzeby przyjęcia jednego dokumentu, który dotyczyłby podstaw organizacji państwa i posiadałby większe od innych znaczenie. W średniowieczu pojawiały się akty konstytucyjne, które miały charakter umów. Były to umowy szczególne, gdyż z reguły wyrażały ograniczenie władzy monarszej na rzecz miast, korporacji, wasali czy kościołów. Konieczne było pisemne potwierdzenie zawartych w nich przywilejów, stąd przybierały one postać dokumentu pisanego. Ich cechą...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX