Dolnicki Bogdan (red.), Sekretarz jednostki samorządu terytorialnego. Zadania, kompetencje, schematy działań, wzory pism

Monografie
Opublikowano: WKP 2019
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Sekretarz jednostki samorządu terytorialnego. Zadania, kompetencje, schematy działań, wzory pism

Autorzy fragmentu:

SŁOWO WSTĘPNE

Opracowanie stanowi analizę statusu prawnego sekretarza jednostki samorządu terytorialnego. Przedstawiono najważniejsze zagadnienia dotyczące kwestii pracowniczych i ustrojowych sekretarza w gminie, powiecie i województwie. Omówiono zadania, kompetencje, uprawnienia i obowiązki sekretarza, przedstawiając również płaszczyzny relacji sekretarza z organem wykonawczym lub piastunami tych organów oraz organem stanowiącym.

Stanowisko sekretarza jest jednym z najwyższych stanowisk w strukturze organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego. Zarówno zakres obowiązków, jak i odpowiedzialność spoczywająca na osobie pełniącej funkcję sekretarza powodują, że jest to pracownik samorządowy o szczególnym statusie. Dlatego problematyka ta jest tak istotna.

W rozdziale pierwszym przedstawiono pozycję ustrojową sekretarza jednostki samorządu terytorialnego, omawiając zagadnienia naboru i wymagania kwalifikacyjne na to stanowisko, podległość służbową sekretarza oraz problematykę ograniczeń w jego pracy i kwestie odpowiedzialności.

W rozdziale drugim wskazano zakres zadań sekretarza o charakterze ustrojowo-organizacyjnym oraz sposoby jego określania i rodzaje kompetencji mu przynależnych. Umiejscowiono sekretarza w strukturze działania jednostek samorządu terytorialnego.

W rozdziale trzecim monografii zaprezentowano inne zadania, kompetencje oraz obowiązki sekretarza jako pracownika samorządowego. Analizie poddano jego zadania i kompetencje o charakterze cywilnym i pracowniczym.

W rozdziale czwartym przedstawiono rodzaj i charakter prawny relacji sekretarza z organami jednostek samorządu terytorialnego i piastunami tych organów.

Każdy rozdział został wzbogacony o wzory i schematy działań w zakresie poruszanej w nim problematyki.

Całość przedstawionej problematyki ma stanowić asumpt do zaproponowania kierunków zmian w zakresie zagadnień w niej poruszanych. Dlatego też każdy z rozdziałów zawiera wnioski w kwestii omawianej w nim problematyki wraz z propozycją rozwiązań w tym zakresie. Przedmiotowa pozycja to konkretna i praktyczna wykładnia przepisów prawa, niezbędna do prawidłowego konstruowania regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania sekretarza w danej jednostce samorządu terytorialnego. Zawiera propozycje zagadnień dotąd nieporuszonych w literaturze bądź słabo zbadanych.

Książka obejmuje analizę nowych regulacji wprowadzonych na mocy ustawy z 11.01.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych .

Opracowanie jest skierowane do szerokiego grona czytelników, począwszy od sekretarzy, członków organów jednostek samorządu terytorialnego, prawników praktyków, pracowników organów samorządowych, po mieszkańców gmin, powiatów i województw, zainteresowanych organizacją i funkcjonowaniem wspólnot samorządowych.

Materia została zaprezentowana w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Uwzględnia poglądy wyrażone w doktrynie oraz w piśmiennictwie prawa administracyjnego. Całość materiału została wzbogacona aktualnym orzecznictwem sądowym w zakresie problematyki ustrojowej dotyczącej pozycji prawnej sekretarza jednostki samorządu terytorialnego. Opracowanie obejmuje stan prawny na 7.01.2019 r.

Autor fragmentu:

RozdziałI
POZYCJA USTROJOWA SEKRETARZA JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

1.1.Nabór i wymagania kwalifikacyjne na stanowisko sekretarza

1.1.1.Uwarunkowania międzynarodowe i europejskie obsadzania stanowisk w służbie publicznej

Regulacje międzynarodowe i europejskie zawierają istotne wytyczne w zakresie obsadzania stanowisk w służbie publicznej. Już z art. 21 ust. 2 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka z 10.12.1948 r. wynika, że każdy człowiek ma prawo równego dostępu do służby publicznej w swoim kraju . Zgodnie zaś z Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych, otwartym do podpisu w Nowym Jorku 19.12.1966 r. , każdemu obywatelowi przysługuje prawo i możliwość, bez żadnej dyskryminacji oraz bez nieuzasadnionych ograniczeń: „uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli” (art. 25 lit. a) i „dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości” (art. 25 lit. c).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 2 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu 15.10.1985 r. : „Status pracowników samorządowych powinien umożliwiać zatrudnianie pracowników wysoko wykwalifikowanych, w oparciu o kryterium...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX