Dolnicki Bogdan (red.), Sekretarz jednostki samorządu terytorialnego. Zadania, kompetencje, schematy działań, wzory pism
Sekretarz jednostki samorządu terytorialnego. Zadania, kompetencje, schematy działań, wzory pism
SŁOWO WSTĘPNE
Opracowanie stanowi analizę statusu prawnego sekretarza jednostki samorządu terytorialnego. Przedstawiono najważniejsze zagadnienia dotyczące kwestii pracowniczych i ustrojowych sekretarza w gminie, powiecie i województwie. Omówiono zadania, kompetencje, uprawnienia i obowiązki sekretarza, przedstawiając również płaszczyzny relacji sekretarza z organem wykonawczym lub piastunami tych organów oraz organem stanowiącym.
Stanowisko sekretarza jest jednym z najwyższych stanowisk w strukturze organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego. Zarówno zakres obowiązków, jak i odpowiedzialność spoczywająca na osobie pełniącej funkcję sekretarza powodują, że jest to pracownik samorządowy o szczególnym statusie. Dlatego problematyka ta jest tak istotna.
W rozdziale pierwszym przedstawiono pozycję ustrojową sekretarza jednostki samorządu terytorialnego, omawiając zagadnienia naboru i wymagania kwalifikacyjne na to stanowisko, podległość służbową sekretarza oraz problematykę ograniczeń w jego pracy i kwestie odpowiedzialności.
W rozdziale drugim wskazano zakres zadań sekretarza o charakterze ustrojowo-organizacyjnym oraz sposoby jego określania i rodzaje kompetencji mu przynależnych. Umiejscowiono sekretarza w strukturze działania jednostek samorządu terytorialnego.
W rozdziale trzecim monografii zaprezentowano inne zadania, kompetencje oraz obowiązki sekretarza jako pracownika samorządowego. Analizie poddano jego zadania i kompetencje o charakterze cywilnym i pracowniczym.
W rozdziale czwartym przedstawiono rodzaj i charakter prawny relacji sekretarza z organami jednostek samorządu terytorialnego i piastunami tych organów.
Każdy rozdział został wzbogacony o wzory i schematy działań w zakresie poruszanej w nim problematyki.
Całość przedstawionej problematyki ma stanowić asumpt do zaproponowania kierunków zmian w zakresie zagadnień w niej poruszanych. Dlatego też każdy z rozdziałów zawiera wnioski w kwestii omawianej w nim problematyki wraz z propozycją rozwiązań w tym zakresie. Przedmiotowa pozycja to konkretna i praktyczna wykładnia przepisów prawa, niezbędna do prawidłowego konstruowania regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania sekretarza w danej jednostce samorządu terytorialnego. Zawiera propozycje zagadnień dotąd nieporuszonych w literaturze bądź słabo zbadanych.
Książka obejmuje analizę nowych regulacji wprowadzonych na mocy ustawy z 11.01.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych .
Opracowanie jest skierowane do szerokiego grona czytelników, począwszy od sekretarzy, członków organów jednostek samorządu terytorialnego, prawników praktyków, pracowników organów samorządowych, po mieszkańców gmin, powiatów i województw, zainteresowanych organizacją i funkcjonowaniem wspólnot samorządowych.
Materia została zaprezentowana w ujęciu teoretycznym i praktycznym. Uwzględnia poglądy wyrażone w doktrynie oraz w piśmiennictwie prawa administracyjnego. Całość materiału została wzbogacona aktualnym orzecznictwem sądowym w zakresie problematyki ustrojowej dotyczącej pozycji prawnej sekretarza jednostki samorządu terytorialnego. Opracowanie obejmuje stan prawny na 7.01.2019 r.
RozdziałIPOZYCJA USTROJOWA SEKRETARZA JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
1.1.Nabór i wymagania kwalifikacyjne na stanowisko sekretarza
1.1.1.Uwarunkowania międzynarodowe i europejskie obsadzania stanowisk w służbie publicznej
Regulacje międzynarodowe i europejskie zawierają istotne wytyczne w zakresie obsadzania stanowisk w służbie publicznej. Już z art. 21 ust. 2 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka z 10.12.1948 r. wynika, że każdy człowiek ma prawo równego dostępu do służby publicznej w swoim kraju . Zgodnie zaś z Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych, otwartym do podpisu w Nowym Jorku 19.12.1966 r. , każdemu obywatelowi przysługuje prawo i możliwość, bez żadnej dyskryminacji oraz bez nieuzasadnionych ograniczeń: „uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli” (art. 25 lit. a) i „dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości” (art. 25 lit. c).
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 2 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego, sporządzonej w Strasburgu 15.10.1985 r. : „Status pracowników samorządowych powinien umożliwiać zatrudnianie pracowników wysoko wykwalifikowanych, w oparciu o kryterium...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX