Cybula Piotr (red.), Prawo w praktyce biur podróży

Monografie
Opublikowano: LexisNexis 2006
Rodzaj:  monografia
Autorzy monografii:

Prawo w praktyce biur podróży

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Prowadzenie działalności gospodarczej w postaci biura podróży nie należy do zadań łatwych. Wśród wielu przyczyn takiego stanu rzeczy jest i ta, że wiąże się z tym konieczność znajomości wielu różnorodnych i skomplikowanych regulacji prawnych. Potwierdzeniem problemów biur podróży w tym zakresie są m.in. coroczne raporty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy też raporty Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, w których wskazuje się na występujące w praktyce liczne nieprawidłowości. Literatura poświęcona prawnym aspektom funkcjonowania biur podróży jest raczej niewielka. Opracowania te pochodzą w znacznej części sprzed kilku lat, co – ze względu na liczne zmiany przepisów – może utrudniać korzystanie z nich, zwłaszcza osobom niemającym wykształcenia prawniczego. Celem niniejszej publikacji jest zatem zapełnienie tej luki.

Różnorodność stosunków prawnych, jakie wiążą biura podróży w swej codziennej działalności, spowodowała konieczność wyboru spośród wielu tematów. Kierowano się przede wszystkim ich praktyczną doniosłością, a także jurydycznym skomplikowaniem.

Praca składa się z czternastu rozdziałów, opracowanych przez autorów reprezentujących różne ośrodki akademickie (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie), a także będących - w znacznej części - prawnikami praktykami.

Książka adresowana jest przede wszystkim do osób prowadzących działalność gospodarczą w formie biur podróży. Może być także źródłem informacji dla ich współpracowników i klientów oraz prawników, którzy coraz częściej podejmują się świadczenia usług tym podmiotom. Wreszcie może być ona także wykorzystywana jako materiał pomocniczy przez studentów w ramach przedmiotów dotyczących prawa w turystyce.

Mając nadzieję, że publikacja ta spotka się z zainteresowaniem i życzliwością Czytelników, będę wdzięczny za wszelkie uwagi i propozycje, które mogą udoskonalić opracowanie w ewentualnych kolejnych wydaniach. Proszę o ich zgłaszanie drogą mailową na adres: cybula@skok.awf.krakow.pl lub na adres: Piotr Cybula, Zakład Prawa i Organizacji, Instytut Turystyki i Rekreacji AWF Kraków, ul. Jana Pawła II 78, 31-571 Kraków.

Piotr Cybula

Autorzy fragmentu:

RozdziałI
Biuro podróży jako przedsiębiorca

1.Wprowadzenie

W świetle obowiązującej Konstytucji RP, zasada wolności działalności gospodarczej - obok zasady własności prywatnej, a także zasad solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych – jest jednym z filarów społecznej gospodarki rynkowej, która stanowi „podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej” (art. 20 Konstytucji RP). Doniosłość zasady wolności działalności gospodarczej znajduje potwierdzenie także w tym, iż sama Konstytucja limituje zakres możliwych jej ograniczeń – i to zarówno formalnie (mogą być one wprowadzane tylko „w drodze ustawy”), jak i materialnie (przesłanką ograniczeń może być tylko „ważny interes publiczny”) – por. art. 22 Konstytucji RP.

Takie założenia akcentuje także ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej , którą obecnie można uznać na „konstytucję działalności gospodarczej”, czyli ustawę wyznaczającą – w ramach wyznaczonych przez Konstytucję RP – podstawowe standardy regulacji prawnej działalności gospodarczej w...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX