Niżankowska Anna, Prawo do integralności utworu

Monografie
Opublikowano: Oficyna 2007
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Prawo do integralności utworu

Autor fragmentu:

Wstęp

Zagadnienia związane z prawem do integralności utworu, mimo, że zostało ono wprowadzone do polskiego prawa autorskiego prawie osiemdziesiąt lat temu, nie doczekały się do tej pory żadnego szerszego omówienia w formie pracy o charakterze monograficznym. Niniejsze opracowanie stanowi próbę kompleksowego przedstawienia szeregu istotnych aspektów tego prawa - jednego z podstawowych autorskich praw osobistych. Na wstępie skrótowo opisano dzieje rozwoju prawa autorskiego na kontynencie europejskim, w szczególności we Francji i w Niemczech, które doprowadziły do wypracowania instytucji autorskich praw osobistych, w tym prawa do integralności utworu. Następnie omówiono zagadnienia konstrukcyjne autorskich praw osobistych, ich przedmiotu oraz stosunku do praw osobistych prawa powszechnego w prawie polskim. W kolejnej części (rozdział 2) zaprezentowano zasadniczo różne od europejskiego podejście do kwestii konieczności ochrony niemajątkowych interesów autorskich, które generalnie występuje w krajach systemu common law, a które przejawia tendencję do upodabniania się do rozwiązań, jakie zostały wypracowane w systemie prawa kontynentalnego. W rozdziale 3 omówiono zróżnicowane modele prawa do integralności utworu, które występują w krajach europejskich oraz w konwencji berneńskiej, i pokazano, który model jest bliższy rozwiązaniu zastosowanemu przez polskiego ustawodawcę. Następnie zanalizowano treść prawa do integralności - zarówno w aspekcie pozytywnym, jak i negatywnym. Rozważaniom teoretycznym, zawartym w tym rozdziale, towarzyszy omówienie poglądów orzecznictwa i doktryny europejskiej, a niekiedy także amerykańskiej, odnoszących się do konkretnych, stypizowanych przejawów naruszeń prawa do integralności utworu. Konkluzje wynikające z rozpatrywanych przez zagraniczne sądy sporów dotyczących prawa do integralności utworu - z uwagi na zbliżone unormowanie tej instytucji w wielu innych ustawodawstwach - mogą okazać się pomocne przy rozwiązywaniu zbliżonych problemów na gruncie polskiego prawa autorskiego, tym bardziej, że polskie orzecznictwo w tej materii nie jest obszerne. Kolejny rozdział został poświęcony zagadnieniu możliwości dysponowania prawem do integralności utworu - problemowi, któremu do tej pory poświęcano w polskiej nauce prawa autorskiego uwagę niezwykle rzadko, a którego znaczenie w praktyce jest nie do przecenienia. Obrót prawny dziełami i korzystanie z nich przez osoby trzecie wymaga bowiem coraz częściej daleko posuniętej elastyczności w podejściu do kwestii nietykalności, nienaruszalności dzieła. Praktyka ujawnia potrzebę umożliwienia twórcy decydowania w szerszym niż dotychczas zakresie zarówno o sposobie wykorzystania jego dzieła, jak i o zmianach, jakie można do dzieła wprowadzać, a tym samym potrzebę ograniczenia obwarowań swobodnego decydowania w tej materii przez twórcę. Przedostatni rozdział zawiera rozważania na temat istnienia i granic obowiązku dochowania wierności dziełu macierzystemu w dziele zależnym oraz w dziele inspirowanym. Także zagadnienia będące przedmiotem rozważań w rozdziale 6, a mianowicie zasadnicze kwestie konstrukcyjne związane z rozumieniem "nieograniczoności w czasie" czy też "wieczności" prawa do integralności utworu oraz innych autorskich praw osobistych, nie były dotychczas przedmiotem żadnego szerszego opracowania na gruncie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o prawie autorskim. W pracy nie tylko zawarto rozważania o charakterze teoretycznym, lecz starano się także zobrazować praktyczne zastosowanie różnorodnych konstrukcji i figur prawnych związanych z prawem do integralności utworu; w tym celu przytoczono liczne przykłady z judykatury europejskiej i amerykańskiej.

Wszelkie cytowane w pracy strony internetowe były odwiedzane w czerwcu 2007 r.

Autor fragmentu:

Rozdział1
Historia rozwoju prawa autorskiego i koncepcji autorskich praw osobistych

1.Uwagi wstępne

W pierwszej kolejności przedstawiono skrótowo historię prawa autorskiego, gdyż zrozumienie mechanizmów, jakie wpłynęły na ukształtowanie nowoczesnych instytucji tej dziedziny prawa, a w szczególności będącego przedmiotem niniejszego opracowania - jak podkreśla doktryna, najważniejszego z autorskich praw osobistych - prawa do integralności utworu, ma kardynalne znaczenie dla zrozumienia istoty i funkcji tego prawa. To zaś stanowi niewątpliwie podstawę do przeprowadzenia analizy jego treści oraz przedstawienia konsekwencji tak ukształtowanego prawa dla wszystkich uczestników obrotu prawnego.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX