Masłowska Małgorzata (red.), Odliczanie VAT od paliwa oraz nabycia i eksploatacji samochodów. Pytania i odpowiedzi
Odliczanie VAT od paliwa oraz nabycia i eksploatacji samochodów. Pytania i odpowiedzi
WPROWADZENIE
Co do zasady podatnikom VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi przez nich nabywane wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednak w przypadku odliczania VAT od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych zasady te nie dość, że są szczególne, to nader często ulegają zmianom. Mieliśmy z nimi do czynienia także w ostatnim okresie, gdy stopniowo, począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r., ustawodawca zmieniał obowiązujące w tym zakresie przepisy. Kupując na potrzeby prowadzonej działalności samochód, podatnik zamierza zwykle używać go przez okres dłuższy niż kilka miesięcy. Rozmawiając obecnie o odliczeniu VAT od nabycia, leasingu czy wydatków eksploatacyjnych związanych z użytkowaniem pojazdów samochodowych, warto więc mieć świadomość, że przepisy te w ciągu ostatniego 1,5 roku podlegały wyjątkowo częstym modyfikacjom. Nie zawsze więc można korzystać z uprawnień, które posiadało się w dniu nabycia pojazdu. Albo odwrotnie - sytuacja podatkowa nabywcy może się polepszyć.
Kolejna ze zmian, tym razem dotycząca odliczania VAT od zakupu paliwa, wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2015.
W okresie od dnia 1 kwietnia 2014 r. do dnia 30 czerwca 2015 r. z punktu widzenia prawa do odliczenia VAT pojazdy samochodowe można było podzielić na trzy grupy:
uprawniające do odliczenia 100% VAT naliczonego,
nieuprawniające do odliczenia VAT naliczonego,
takie, w przypadku których kwota odliczenia jest ograniczona do 50%.
Podział ten był konsekwencją postanowień art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312), który wprowadził na ten czas szczególne w stosunku do wynikających z art. 86a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) regulacje dla:
samochodów osobowych,
innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg,
jeśli nie są one wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.
To w odniesieniu do tej grupy pojazdów podatnicy nie mieli we wskazanym okresie możliwości odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu oraz imporcie paliwa wykorzystywanego do ich napędu, i to ich sytuacja ulegnie zmianie od dnia 1 lipca 2015 r.
Od dnia 1 lipca 2015 r. z punktu widzenia prawa do odliczenia VAT przy nabyciu oraz imporcie paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych pojazdy te będzie bowiem można podzielić już tylko na dwie grupy:
uprawniające do odliczenia 100% VAT naliczonego,
takie, w przypadku których kwota odliczenia jest ograniczona do 50%.
To do drugiej ze wskazanych grup dołączą pojazdy, wobec których w okresie przejściowym nie było możliwości odliczania VAT naliczonego przy nabyciu oraz imporcie paliwa.
CzęśćIKomentarz
Rozdział1ODLICZANIE VAT NALICZONEGO PRZY NABYCIU I EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Z dniem 1 kwietnia 2014 r. weszły w życie kolejne zmiany w ustawie o VAT. W ramach tej nowelizacji prawodawca zmodyfikował zasady wyznaczania i odliczania podatku naliczonego w przypadku ponoszenia wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, w tym z ich nabyciem. Dodatkowo wprowadzony został system korekt podatku od towarów i usług, których stosowanie jest obowiązkowe lub dopuszczalne (w zależności od tego, czy jest to korekta in plus czy zmniejszająca) w przypadku zmiany wykorzystania pojazdu.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX