Hrycaj Anna, Jurysdykcja krajowa w sprawach o ogłoszenie upadłości objętych zakresem zastosowania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1346/2000 w sprawie postępowania upadłościowego

Monografie
Opublikowano: LEX 2011
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

Jurysdykcja krajowa w sprawach o ogłoszenie upadłości objętych zakresem zastosowania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1346/2000 w sprawie postępowania upadłościowego

Autor fragmentu:

Wstęp

Rozwój międzynarodowej współpracy gospodarczej oraz możliwość swobodnego przepływu osób, towarów i usług, gwarantowana jako tzw. swobody unijne , powodują, że coraz częściej stosunki prawne wykraczają poza obszar prawny jednego państwa. Dotyczy to również skutków ogłaszania upadłości. W dobie otwartych granic wszczęcie w jednym państwie członkowskim postępowania upadłościowego z reguły wywołuje skutki ponadgraniczne. Okoliczność ta ma istotne znaczenie dla rozwoju i prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego , co rodzi konieczność takiej koordynacji działań podejmowanych wobec majątku niewypłacalnego dłużnika, która zagwarantuje skuteczne i sprawne funkcjonowanie postępowań upadłościowych .

Pierwszym działaniem z zakresu tej koordynacji jest wskazanie państwa czy też państw, których sądy lub inne kompetentne organy są właściwe do rozpoznania sprawy o ogłoszenie upadłości, miejsce ogłoszenia upadłości ma bowiem zasadnicze znaczenie dla przebiegu postępowania upadłościowego, jego skuteczności i efektywności w zakresie realizowania podstawowego celu, jakim w większości systemów prawnych państw europejskich jest zaspokojenie wierzycieli i zachowanie, jeżeli jest to możliwe i celowe, przedsiębiorstwa dłużnika .

Państwa europejskie od dawna poszukiwały środków pozwalających na koordynację działań podejmowanych wobec niewypłacalnych i upadłych dłużników. W literaturze wskazuje się, że upadłość transgraniczna istnieje odkąd społeczeństwa i państwa zezwoliły swoim obywatelom na wchodzenie w relacje z przedstawicielami innych społeczeństw i państw . Transgraniczne postępowania upadłościowe były prowadzone już w czasach republiki rzymskiej, o czym świadczy ustawa lex Rhodia de iactu . W średniowiecznej Europie najgłośniejszy przypadek upadłości o transgranicznych skutkach dotyczył upadku toskańskiego Banku Ammanati w Pistoia, w 1302 r., którego skutki dotknęły terytorium Włoch, Hiszpanii, Anglii, Portugalii, Niemiec i Francji . Z kolei pierwszym znanym średniowiecznym aktem prawnym z zakresu międzynarodowego prawa upadłościowego była umowa pomiędzy Weroną a Trentem z 1204 r. W miarę rozwoju prawa gospodarczego i zwiększania wymiany gospodarczej pomiędzy podmiotami z różnych państw coraz częściej pojawiały się sytuacje kolizyjne dotyczące upadłości jednej ze stron stosunków gospodarczych. Powodowało to konieczność regulacji skutków ogłaszania upadłości na poziomie międzynarodowym . Dlatego też, zwłaszcza w XX w., państwa europejskie zawarły znaczną ilość dwu- i wielostronnych umów dotyczących upadłości transgranicznej . Jednocześnie dynamiczny rozwój prawodawstwa dotyczącego postępowań upadłościowych o transgranicznych skutkach wywołał dyskusję, której przedmiotem jest rozstrzygnięcie, czy zasadne jest wyodrębnienie międzynarodowego prawa upadłościowego jako działu prawa, który obejmuje całość norm prawnych odnoszących się do transgranicznych postępowań upadłościowych . Złożoność i różnorodność norm prawnych, które są potrzebne do tego, by w pełny i wyczerpujący sposób uregulować przypadki transgranicznych postępowań upadłościowych , wydaje się jednak przemawiać za tym, że normy te w dalszym ciągu pozostają genetycznie związane z tymi działami prawa, z których się wywodzą, co oznacza jednocześnie, że nie ma podstaw do wyróżnienia międzynarodowego prawa upadłościowego jako osobnej gałęzi prawa .

Obecnie, w systemie prawa unijnego, postępowania upadłościowego dotyczą następujące akty prawne: 1) rozporządzenie Rady (WE) nr 1346/2000 w sprawie postępowania upadłościowego, 2) dyrektywa 98/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 maja 1998 r. w sprawie zamknięcia rozliczeń w systemach płatności oraz w systemach rozliczeń papierów wartościowych , 3) dyrektywa 2001/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie reorganizacji i likwidacji instytucji kredytowych , 4) dyrektywa nr 2001/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 w sprawie reorganizacji i likwidacji zakładów ubezpieczeń .

Spośród wymienionych dokumentów aktem o najszerszym znaczeniu, obejmującym wszystkich dłużników (za wyjątkiem podmiotów wyraźnie wyłączonych w art. 1 ust. 2) jest rozporządzenie w sprawie postępowania upadłościowego. Nie tworzy ono ujednoliconych reguł merytorycznych czy procesowych dotyczących tego postępowania , lecz jedynie wprowadza "przejrzyste reguły zapewniające stabilność i spójność tak ważnym aspektom, jak jurysdykcja, prawo właściwe oraz uznanie i wykonalność orzeczeń" .

Logicznie najwcześniejszym, a więc w pewnym sensie najistotniejszym zagadnieniem regulowanym przez rozporządzenie jest kwestia właściwości międzynarodowej sądów poszczególnych państw członkowskich w sprawach objętych zakresem jego zastosowania. Problematyka ta obejmuje różnorodne kwestie badawcze, począwszy od zagadnień ogólnych, dotyczących rozumienia istoty jurysdykcji krajowej w sprawach o ogłoszenie upadłości, objętych zakresem zastosowania rozporządzenia, aż do zagadnień szczegółowych. Niestety w literaturze polskiej to niezwykle ważne dla praktyki orzeczniczej zagadnienie nie doczekało się do tej pory kompleksowego i wyczerpującego opracowania, które w szerokim zakresie obejmowałoby również zagadnienia procesowe. Jedyną na polskim rynku monografię w całości poświęconą tematyce jurysdykcji krajowej w sprawach upadłościowych stanowi publikacja M. Szydły Jurysdykcja krajowa w transgranicznych sprawach upadłościowych w Unii Europejskiej . Jednakże zarówno zakres tematyczny, jak i sposób ujęcia przedmiotu w powołanej pracy jest różny od prezentowanego w niniejszej rozprawie . Przede wszystkim prezentowana monografia podejmuje problematykę charakteru jurysdykcji krajowej w znaczeniu właściwości międzynarodowej w sprawach o ogłoszenie upadłości, szczegółowo analizuje poszczególne, przyjęte w rozporządzeniu łączniki jurysdykcyjne, przedstawia zagadnienia procesowe związane z charakterem jurysdykcji krajowej jako przesłanki procesowej postępowania upadłościowego, analizuje sposób badania jurysdykcji krajowej w postępowaniu upadłościowym, a nadto bada przyczyny, skutki i sposoby rozwiązywania powstałych na gruncie rozporządzenia pozytywnych i negatywnych konfliktów jurysdykcyjnych.

Potrzeba podjęcia przedstawionego na wstępie tematu w sposób wyżej wskazany wynika również z tego, że liczba spraw o ogłoszenie upadłości, w których podstawę właściwości międzynarodowej polskich sądów wyznaczają normy jurysdykcyjne rozporządzenia, stale się zwiększa. Przeprowadzone w tym zakresie badania wskazują, że na dzień 15 października 2009 r. w Polsce złożono co najmniej jedenaście wniosków o wszczęcie na podstawie przepisów rozporządzenia wtórnego postępowania upadłościowego . Również w sprawach o ogłoszenie upadłości coraz częściej pojawia się element zagraniczny, łączący sprawę o ogłoszenie upadłości zawisłą przed polskim sądem z innym państwem. Dłużnicy prowadzący międzynarodową działalność gospodarczą najczęściej posiadają zagranicznych wierzycieli i dłużników. Ponadto w coraz większej liczbie spraw część majątku niewypłacalnego dłużnika znajduje się poza granicami Polski. Przykładowo w Sądzie Rejonowym Poznań-Stare Miasto w Poznaniu w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 20 lipca 2010 r. ogłoszono upadłość w 34 sprawach, z czego w 20 sprawach ujawniono istnienie związków przedsiębiorcy z zagranicą. Oznacza to, że w tym okresie sprawy z elementem zagranicznym stanowiły 58,83% spraw, w których ogłoszono upadłość. Coraz szersze uczestnictwo polskich przedsiębiorców w obrocie gospodarczym z zagranicą pozwala wysnuć przypuszczenie, że w kolejnych latach liczba postępowań upadłościowych o transgranicznych skutkach będzie jeszcze większa.

Podjęcie w ramach rozprawy naukowej problematyki jurysdykcji krajowej w sprawie o ogłoszenie upadłości objętej zakresem zastosowania rozporządzenia jest więc uzasadnione zarówno niewystarczającym stanem dorobku nauki polskiej w tym zakresie, jak i potrzebami praktyki.

Zasadniczym celem pracy jest teoretycznoprawna analiza jurysdykcji krajowej w sprawie o ogłoszenie upadłości objętej zakresem zastosowania rozporządzenia w sprawie postępowania upadłościowego jako instytucji służącej oznaczaniu zakresu właściwości międzynarodowej sądów lub innych organów właściwych zgodnie z prawem krajowym do rozpoznania wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika. Przedmiotem tej analizy są kwestie związane ze sposobem rozumienia istoty jurysdykcji krajowej na gruncie rozporządzenia, jej charakterem oraz miejscem w systemie instytucji prawa upadłościowego.

Punktem wyjścia dla zasadniczych rozważań jest przedstawienie różnorodności regulacji krajowych dotyczących postępowania upadłościowego, które powodują, że "nie byłoby praktyczne wprowadzenie jednolitego i uniwersalnego postępowania upadłościowego, które znalazłoby zastosowanie na obszarze całej Unii" . Ta różnorodność materialnego i procesowego prawa upadłościowego w poszczególnych państwach członkowskich jest istotnym tłem dla dalszych badań, w których wielokrotnie powoływane będą wydane na gruncie przepisów rozporządzenia orzeczenia sądów państw członkowskich Unii Europejskiej wszczynające krajowe postępowania upadłościowe.

W ramach zagadnień wstępnych zostanie również przedstawiony charakter rozporządzenia jako aktu prawa unijnego, a także podmiotowy, przedmiotowy, terytorialny oraz czasowy zakres jego zastosowania. Zakreślenie tych ram pozwoli na możliwie precyzyjne zdefiniowanie pojęcia "sprawa o ogłoszenie upadłości objęta zakresem zastosowania rozporządzenia" poprzez wskazanie, że jest to sprawa, która mieści się w podmiotowym, przedmiotowym, terytorialnym oraz czasowym zakresie jego zastosowania.

Zasadnicze z punktu widzenia celu i przedmiotu pracy rozważania zostaną przedstawione w rozdziale II, dotyczącym istoty jurysdykcji krajowej ukształtowanej normami rozporządzenia. Zasadne wydaje się również odnotowanie, że w analizach zawartych w tym rozdziale z konieczności często będą pojawiały się odniesienia do ogólnych rozważań dotyczących charakterystyki instytucji jurysdykcji krajowej w systemie cywilnego prawa procesowego. Zagadnienia te będą jednak przedstawiane jedynie w zakresie niezbędnym do prawidłowego i pełnego omówienia problematyki jurysdykcji w sprawach upadłościowych, która, jako instytucja procesowa postępowania cywilnego, została szczegółowo i wyczerpująco omówiona w monografii K. Weitza .

Dalsze rozważania będą dotyczyły łączników jurysdykcyjnych przyjętych w rozporządzeniu, a mianowicie istoty głównego ośrodka podstawowej działalności dłużnika, którego miejsce położenia wyznacza właściwość międzynarodową sądów do wszczęcia głównego postępowania upadłościowego oraz oddziału dłużnika, którego miejsce położenia jest łącznikiem jurysdykcyjnym w sprawie o wszczęcie ubocznego (samoistnego lub wtórnego) postępowania upadłościowego. W pierwszej kolejności będą przedstawione funkcjonujące w doktrynie i literaturze poglądy dotyczące rozumienia wskazanych wyżej pojęć, a następnie poglądy te zostaną skonfrontowane z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz sądów powszechnych poszczególnych państw członkowskich.

W rozdziale IV zamieszczono zagadnienia związane z funkcjonowaniem omawianej instytucji procesowej w ramach postępowania upadłościowego. Przedmiotem badań będzie ustalenie, jak z perspektywy sądów polskich kształtuje się jurysdykcja krajowa w toku postępowania. Podjęte więc zostaną rozważania dotyczące sposobu i kolejności badania jurysdykcji przez sąd upadłościowy, aspektu czasowego badania jurysdykcji, w tym zagadnienia następczego odpadnięcia i zaistnienia podstawy jurysdykcji krajowej w toku postępowania oraz skutków stwierdzenia braku istnienia podstawy jurysdykcji.

Ostatnia część badań obejmie rozważania dotyczące konfliktów jurysdykcyjnych, w ramach których zostanie wyjaśnione pojęcie pozytywnego i negatywnego konfliktu jurysdykcyjnego, przedstawione będą przyczyny powstawania konfliktów na gruncie rozporządzenia oraz obecne i proponowane sposoby zapobiegania powstawaniu konfliktów, a także metody rozwiązywania konfliktów już zaistniałych.

Koncepcja pracy zakłada, że w ramach analizy zasygnalizowanej wyżej problematyki badawczej zostanie zaprezentowane omówienie i krytyczna ocena regulacji normatywnych prawa jednolitego oraz prezentowanych w doktrynie koncepcji teoretycznych. Ocena zarówno regulacji rozporządzenia, jak i poglądów doktryny zostanie dokonana w świetle przeglądu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz sądów powszechnych państw członkowskich. Przedstawiona w rozprawie krytyczna analiza orzeczeń pozwoli na dokonanie właściwej oceny obecnego stanu prawnego zarówno w odniesieniu do prawa jednolitego, jak i prawa polskiego.

Ocena rozwiązań dotyczących jurysdykcji krajowej będzie prowadzona przede wszystkim z perspektywy celów rozporządzenia. Chodzi mianowicie o udzielenie odpowiedzi na pytanie, na ile przyjęte przez prawodawcę europejskiego rozwiązania normatywne w zakresie jurysdykcji krajowej w sprawie o ogłoszenie upadłości pozwalają na realizację podstawowych celów rozporządzenia, takich jak zapewnienie szybkości i efektywności transgranicznego postępowania upadłościowego (pkt 2 i pkt 8 preambuły rozporządzenia), zapewnienie sprawiedliwego, równomiernego i maksymalnie pełnego stopnia zaspokojenia wierzycieli (pkt 19 i 21 preambuły) oraz ograniczenie zjawiska forum shopping (pkt 4 preambuły). Wnioski płynące z tak dokonanej oceny przyjętych rozwiązań normatywnych pozwolą na skonstruowanie kilku propozycji zmian rozporządzenia nr 1346/2000 w sprawie postępowania upadłościowego. Warto bowiem zauważyć, że zgodnie z jego art. 46 nie później niż dnia 1 czerwca 2012 r. (i następnie co pięć lat) Komisja składa Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie w sprawie stosowania rozporządzenia. Sprawozdanie to w razie potrzeby powinno zawierać propozycje dostosowania rozporządzenia. Mając to na uwadze, należy poddać regulację rozporządzenia krytycznej analizie w celu zaproponowania takich zmian jego treści, które pozwolą na pełne zrealizowanie celów określonych w preambule.

Na zakończenie konieczne jest jeszcze przedstawienie jednej uwagi o charakterze ogólnym. Regulacja pkt 15 preambuły rozporządzenia, zgodnie z którą zasady jurysdykcji w nim zawarte ustanawiają tylko jurysdykcję, co oznacza, że określają one państwo członkowskie, którego sądy mogą wszcząć postępowanie upadłościowe, nie ogranicza charakteru i znaczenia norm jurysdykcyjnych zawartych w rozporządzeniu wyłącznie do określania właściwości międzynarodowej sądów lub innych uprawnionych organów poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej w sprawach o ogłoszenie upadłości. Autorka niniejszej pracy zdaje sobie sprawę, że znaczenie tych norm oraz ich rolę w unijnym systemie prawa upadłościowego można rozpatrywać w znacznie szerszym zakresie, szukając odpowiedzi na pytanie, jaki jest zakres władzy jurysdykcyjnej przyznanej sądom danego państwa członkowskiego, którym zgodnie z dyspozycją odpowiedniej normy jurysdykcyjnej przysługuje jurysdykcja do wszczęcia postępowania upadłościowego. Chodzi w szczególności o to, czy normy jurysdykcyjne zawarte w rozporządzeniu przyznają sądom państw członkowskich jurysdykcję tylko do wszczęcia postępowania upadłościowego, czy również do dokonywania innych czynności w związku z tym postępowaniem, przy założeniu, że te inne czynności, mimo iż są dokonywane w związku z postępowaniem upadłościowym, mają niekiedy samodzielny charakter. W literaturze słusznie wskazuje się, że art. 3 rozporządzenia w sprawie postępowania upadłościowego nie określa wprost zakresu jurysdykcji . Jednocześnie, wbrew literalnemu brzmieniu pkt 15 preambuły, można przyjąć, że celem prawodawcy europejskiego było rozszerzenie zakresu zastosowania norm jurysdykcyjnych zawartych w rozporządzeniu również na wydawanie orzeczeń bezpośrednio na podstawie postępowań upadłościowych i ściśle związanych z takimi postępowaniami. Stwierdzenie takie znajduje bowiem wystarczające podstawy w treści pkt 6 preambuły. Wydaje się zresztą, że celem pkt 15 preambuły nie jest ograniczenie zakresu zastosowania zawartej w rozporządzeniu normy jurysdykcyjnej wyłącznie do wydawania orzeczeń o wszczęciu postępowania upadłościowego, ale raczej wyrażenie założenia, że przyjęte w tym akcie zasady jurysdykcji określają właściwość międzynarodową sądów, pozostawiając kwestie właściwości miejscowej regulacjom prawa wewnętrznego poszczególnych państw członkowskich. W żaden sposób nie można wywodzić z tego artykułu wniosku o ograniczeniu zakresu zastosowania normy jurysdykcyjnej wyłącznie do spraw o ogłoszenie upadłości. Zgodnie z tym założeniem w literaturze wskazuje się, że rozporządzenie w sprawie postępowania upadłościowego dotyczy wydawania orzeczeń w przedmiocie ogłoszenia upadłości, orzeczeń dotyczących przebiegu i zakończenia postępowania upadłościowego, orzeczeń w sprawach wynikających z upadłości i ściśle z nią związanych, orzeczeń dotyczących środków zabezpieczających i tymczasowych oraz innych orzeczeń . Zagadnienia dotyczące zakresu zastosowania zawartych w rozporządzeniu norm jurysdykcyjnych stają się szczególnie istotne w odniesieniu do postępowań, które są merytorycznie i aksjologicznie związane z postępowaniem upadłościowym, ale są z niego wyodrębnione strukturalnie . W tym zakresie konieczne jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy normy jurysdykcyjne wskazane w rozporządzeniu mają zastosowanie również i do tych postępowań, czy też postępowania te, mimo ich genetycznego związku z upadłością dłużnika, podlegają postanowieniom rozporządzenia Rady (WE) nr 44/2001 w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych . Zagadnienia te stanowią odrębny problem badawczy, do tej pory nie podjęty w nauce polskiej. Z uwagi na zakres, odrębność i samodzielność tego problemu nie został on jednak przedstawiony w niniejszej rozprawie. Przedmiotem pracy są wyłącznie zagadnienia dotyczące jurysdykcji krajowej w sprawie o ogłoszenie upadłości objętej zakresem zastosowania rozporządzenia nr 1346/2000. Dla spraw upadłościowych zagadnienia te mają bowiem najistotniejsze znaczenie. Są one niejako punktem wyjścia do dalszych badań i dociekań dotyczących unijnej regulacji prawa upadłościowego.

Na potrzeby niniejszej pracy przeprowadzono badania, w ramach których dokonano analizy wybranych spraw upadłościowych. Celem badań było udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1) w jakim procencie spraw, w których ogłoszono upadłość, pojawia się element zagraniczny; 2) w jakim procencie spraw element ten ujawnia się dopiero po ogłoszeniu upadłości; 3) w jakim procencie spraw prowadzonych na skutek wniosku wierzyciela element zagraniczny ujawnia się dopiero po ogłoszeniu upadłości; 4) jaki jest charakter elementu zagranicznego w sprawach upadłościowych; 5) czy polskie sądy upadłościowe określają w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości podstawę jurysdykcyjną lub charakter wszczętego postępowania (główne czy uboczne). Badania te zostały ograniczone do analizy spraw, w których w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 20 lipca 2010 r. w Sądzie Rejonowym Poznań-Stare Miasto w Poznaniu ogłoszono upadłość. Takie ograniczenie zakresu badań uzasadnione jest tym, że niniejsza praca nie ma charakteru badawczego, a wyniki przeprowadzonych badań mają jedynie znaczenie pomocnicze. Ich celem jest bowiem wyłącznie wskazanie, że poruszane w pracy problemy badawcze mają istotne znaczenie dla praktyki orzeczniczej, a zaproponowane rozwiązania są konieczne dla zapewnienia pełnej realizacji celów rozporządzenia w orzecznictwie sądów polskich. Wnioski płynące z analizy akt spraw upadłościowych pozwoliły dodatkowo na wzmocnienie argumentacji uzasadniającej stwierdzenie, że w każdej sprawie objętej zakresem zastosowania rozporządzenia, niezależnie od ujawnienia w stanie faktycznym sprawy, na etapie postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości, elementu zagranicznego, jurysdykcja krajowa polskich sądów powinna być ustalana na podstawie norm jurysdykcyjnych rozporządzenia. Wnioski wynikające z przeprowadzonych badań zostały szerzej przedstawione w ramach rozważań zawartych w rozdziale IV, pkt 1.3 i 2.4.

W pracy uwzględniono stan prawny, literaturę oraz orzecznictwo według stanu na 1 listopada 2010 r.

Autor fragmentu:

RozdziałI
Zagadnienia ogólne prawa i postępowania upadłościowego w prawie państw członkowskich Unii Europejskiej oraz w prawie unijnym

1.Uwagi wprowadzające

Różne kierunki rozwoju prawa handlowego oraz zmieniająca się sytuacja gospodarcza i polityczna spowodowały, że obecnie regulacje dotyczące niewypłacalności dłużnika w państwach członkowskich Unii Europejskiej są niezwykle zróżnicowane . Okoliczność tę zauważył również prawodawca europejski, stwierdzając w pkt 11 preambuły rozporządzenia nr 1346/2000 w sprawie postępowania upadłościowego, że wskutek istotnych różnic w prawie materialnym nie byłoby praktyczne wprowadzenie jednolitego i uniwersalnego postępowania upadłościowego, które znalazłoby zastosowanie na obszarze całej Unii.

Zróżnicowanie regulacji dotyczących postępowania upadłościowego jest zasadniczo wynikiem dwóch grup czynników. Po pierwsze, państwa członkowskie prowadzą różną politykę społeczną, co wyraża się w większym lub mniejszym uprzywilejowaniu określonych grup wierzycieli w postępowaniu upadłościowym. Po drugie, regulacje prawa upadłościowego są ściśle powiązane z regulacjami prawa prywatnego i publicznego danego...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX