Bochenek Michał, 500+ po nowelizacji w pytaniach i odpowiedziach

Monografie
Opublikowano: WKP 2019
Rodzaj:  monografia
Autor monografii:

500+ po nowelizacji w pytaniach i odpowiedziach

Autor fragmentu:

WSTĘP

Konieczność opracowania niniejszej publikacji wynikła przede wszystkim z rewolucyjnej zmiany w przepisach ustawy z 11.02.2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2018 r. poz. 2134 ze zm.). Oddana w ręce Czytelnika książka, zawierająca wiele wzorów, a także studium przypadków i – skorelowane z nimi – tezy orzeczeń sądowych, jest praktycznym narzędziem i pomocą szczególnie dla pracowników obsługujących organy właściwe do załatwiania spraw wnioskodawców starających się o świadczenia wychowawcze, w tym m.in ośrodków pomocy społecznej, urzędów gmin lub urzędów miejskich, w codziennej pracy. Należy przez to rozumieć prawidłowe i skuteczne przyznawanie świadczeń wychowawczych, realizowanie wypłat 500+, reagowanie na zmiany sytuacji świadczeniobiorców wpływające na prawo do świadczenia wychowawczego itp.

Warto przypomnieć, że dotychczas, czyli do 30.06.2019 r., świadczenie wychowawcze było przyznawane na drugie i kolejne dziecko albo na pierwsze lub jedyne, po spełnieniu kryterium dochodowego. W nowelizacji z 26.04.2019 r. rozszerzono, od 1.07.2019 r., program „Rodzina 500+” także na pierwsze lub jedyne dziecko do 18. roku życia – bez kryterium dochodowego. Ponadto w nowym, obowiązującym od 1.07.2019 r. stanie prawnym prawo do świadczenia z programu „Rodzina 500+” będą miały również dzieci umieszczone w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (do 18. roku życia). Nowelizacja z 26.04.2019 r. wprowadza także 3-miesięczny termin – liczony od dnia urodzenia dziecka – na złożenie wniosku o świadczenie wychowawcze na nowo narodzone dziecko. Złożenie wniosku w tym terminie będzie skutkowało przyznaniem omawianego świadczenia z wyrównaniem od dnia narodzin dziecka. Do 30.06.2019 r. świadczenie 500+ przysługiwało – co do zasady – od miesiąca, w którym złożono wniosek. Wskazane wyżej niektóre elementy nowelizacji z 26.04.2019 r. wymagają diametralnie innego procedowania wniosków o świadczenia wychowawcze na nadchodzący okres świadczeniowy.

Niniejsza pozycja ma pomóc w dostrzeżeniu nowych zapisów wprowadzonych do ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci przez nowelizację z 26.04.2019 r., zwłaszcza tych dotyczących kryteriów, które dotychczas nie były istotne dla rozpatrywania wniosków o świadczenie 500+.

Autor fragmentu:

CzęśćI
ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZE PO NOWELIZACJI

1.Definicje i pojęcia ustawowe

Zasadniczą, chociaż nie jedyną konsekwencją rezygnacji przez ustawodawcę z obowiązku weryfikacji przez organ właściwy kryterium dochodowego jako przesłanki niezbędnej do przyznania świadczenia wychowawczego na pierwsze lub jedyne dziecko jest istotna zmiana w katalogu definicji i pojęć ustawowych zawartych w art. 2 u.p.p.w.d. W wyniku nowelizacji z 26.04.2019 r. w ustawie uchylono następujące definicje i pojęcia:

1)

dochód;

2)

dochód członka rodziny;

3)

dochód dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego;

4)

dochód rodziny;

5)

emerytury i renty;

6)

gospodarstwo rolne;

7)

niepełnosprawne dziecko;

8)

osoby pozostające na utrzymaniu;

9)

osoba samotnie wychowująca dziecko;

10)

pierwsze dziecko;

11)

rodzina;

12)

umiarkowany stopnień niepełnosprawności;

13)

utrata dochodu;

14)

uzyskanie dochodu;

15)

znaczny stopnień niepełnosprawności.

Pojęcia i definicje, które mają szczególne znaczenie dla rozpatrywania wniosków o świadczenia wychowawcze, to:

1)

dziecko;

2)

instytucja zapewniająca całodobowe utrzymanie;

3)

organ...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX