Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard, VAT. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: Zakamycze 2004
Stan prawny: 1 maja 2004 r.
Autorzy komentarza:

VAT. Komentarz

Autorzy fragmentu:

Wstęp

Dnia 20 kwietnia 2004 r. weszła w życie ustawa VAT. Zastąpiła ona dotychczasową ustawę z 1993 r. po ponad dziesięcioletnim okresie jej funkcjonowania. Dobrze się stało, że ustawodawca zdecydował się na uchwalenie nowej ustawy. W poprzedniej ustawie już dawno bowiem przekroczone zostały wszelkie granice nowelizacyjnej "pojemności". O ile jednak można się cieszyć z faktu uchwalenia w ogóle nowej ustawy, o tyle zastrzeżenia powstają zarówno wobec sposobu jej uchwalania, jak i merytorycznej zawartości.

Nie dość, że ustawa została uchwalona, a następnie ogłoszona praktycznie pół miesiąca przed rozpoczęciem stosowania jej przepisów, to postępująca dezintegracja parlamentu przełożyła się na wiele rozwiązań, których sensowność, poprawność oraz zgodność z prawem wspólnotowym budzi wiele wątpliwości. Znaczna ich część była wprowadzana w ostatniej chwili w ferworze końca prac nad ustawą, w związku z czym jest ewidentnie niedopracowana.

Podatek od towarów i usług jest zasadniczym podatkiem pośrednim. W zasadzie każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą czy też przejawiający zorganizowaną aktywność zarobkową jest poddany reżimowi jej przepisów. Szczególnie mocno widać to w nowej ustawie, gdzie zasadą jest powszechność tego podatku, zwłaszcza w aspekcie przedmiotowym, ale także podmiotowym.

Nowa ustawa napisana jest językiem trudnym. Z jednej strony jest to uzasadnione względami uzyskania dostatecznej precyzji wysłowienia norm prawnych w przepisach ustawy. Jednocześnie jednak powoduje to, że wykładnia jej przepisów w wielu przypadkach jest zadaniem trudnym. Istniejące trudności pogłębia fakt, że ustawa jest aktem, który wprowadza liczne nowe instytucje i zmienia wiele dotychczasowych. Nie istnieje więc jeszcze praktyka ich stosowania. Nie ma także możliwości skonfrontowania określonych wątpliwości i problemów poprzez odniesienie się do poglądów piśmiennictwa i orzecznictwa w tej kwestii. Nie ma bowiem dotąd wielu publikacji na temat nowej ustawy, zaś jej przepisy staną się przedmiotem orzecznictwa sądowego dopiero za kilka lat.

Oczywiście nowa ustawa nie pojawiła się w próżni prawnej. Tak jak każda niemal ustawa weszła w ukształtowany pod rządami poprzedniej ustawy system pojęć i konstrukcji. W przypadku wielokrotnie nowelizowanej ustawy z 1993 r. pojęcie "ukształtowanego systemu" ma w dużej mierze charakter umowny. Jednak nowa ustawa w wielu przypadkach posługuje się innymi konstrukcjami, wprowadza wiele instytucji nowych, zaś w innych przypadkach - mimo że brzmienie przepisów pozostało podobne - zmiana zasad ogólnych wymusza inny kierunek ich wykładni. W związku z powyższym wiele dotychczas słusznych poglądów wyrażanych w doktrynie pod rządami ustawy z 1993 r. nie zachowuje aktualności.

W Komentarzu - mając na uwadze powyższe - dokonano porównania nowego i dotychczasowego prawa, wskazuje się, które dotychczasowe instytucje zachowane są w nowej ustawie, analizie poddano możliwość zastosowania wcześniej obowiązujących konstrukcji w nowych warunkach. Komentarz tradycyjnie zawiera bogaty wybór z orzecznictwa i piśmiennictwa, tutaj wzbogacony dodatkowo o analizę jego aktualności pod rządami nowej ustawy.

Nowa ustawa VAT w dużej mierze opiera się na prawie wspólnotowym. W Komentarzu poświęcono wiele uwagi zgodności polskich przepisów z dyrektywami VAT Rady UE. W szerokim zakresie wykorzystano dorobek orzecznictwa ETS w tym względzie. Autorzy wskazują wiele regulacji wprost niezgodnych z regulacjami unijnymi, jednocześnie zwracając uwagę na możliwość powołania się w takich przypadkach bezpośrednio na prawo unijne. W Komentarzu wskazuje się także na takie kierunki wykładni, które prowadzą do wyinterpretowania z przepisów ustawy - często niejednoznacznych - norm zgodnych z celami wyznaczonymi przez unijne dyrektywy. Wymaga to często posługiwania się przede wszystkim pozajęzykowymi metodami wykładni, odwołującymi się zarówno do ogólnych zasad oraz mechanizmów VAT, jak i do funkcji, jaką spełniać powinna dana regulacja w systemie VAT. Zgodne jest to z generalną linią orzecznictwa ETS, który bardziej skłonny jest odwoływać się właśnie do ogólnych reguł i zasad systemu (a w szczególności neutralności oraz powszechności opodatkowania), niż opierać się na dosłownym brzmieniu przepisów.

Przepisy ustawy VAT z pewnością sprawiać będą wiele problemów zarówno podatnikom, jak i organom podatkowym stosującym jej przepisy w praktyce. Komentarz stanowić ma pomoc w rozwiązywaniu bieżących trudności związanych z przepisami VAT. Krąg odbiorców komentarza jest szeroki. Adresowany jest nie tylko do podmiotów zawodowo zajmujących się podatkiem VAT, czyli adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, pracowników organów podatkowych, pracowników komórek finansowo-księgowych przedsiębiorstw, ale także do przedsiębiorców, z których większość musi zmagać się z VAT-em na co dzień. Może być także źródłem informacji dla środowisk akademickich, które w swoim zakresie zajmują się prawem podatkowym.

Szczecin, kwiecień 2004 r.

Adam Bartosiewicz

Ryszard Kubacki

Autorzy fragmentu:
Art. 1

Charakter podatku od towarów i usług

1. Niniejsza ustawa reguluje problematykę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podatek od towarów i usług jest podatkiem obciążającym wydatki podatnika. Przy czym jest on podatkiem od konsumpcji, gdyż - w sensie ekonomicznym - obciąża jedynie wydatki o charakterze konsumpcyjnym.

Podatek ten ma charakter pośredni, bowiem w większości przypadków podmiot będący podatnikiem nie ponosi faktycznego, ekonomicznego ciężaru podatku; ciężar podatku jest przerzucany na inny podmiot - w tym przypadku będący konsumentem wytwarzanych przez podatnika towarów lub świadczonych przezeń usług.

Podatek od towarów i usług ma charakter podatku od obrotu. Podstawą opodatkowania jest bowiem obrót, tzn. wartość dostarczanych towarów czy też świadczonych przez podatnika usług. Podatek ten obciąża obrót netto. Oznacza to, że podatek jest liczony co do zasady metodą "od stu" - podstawą opodatkowania jest bowiem wartość obrotu netto.

Podatek od towarów i usług ma charakter podatku naliczanego na każdej...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX