Ossowski Andrzej, Ustawa o Służbie Celnej. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: LexisNexis 2006
Stan prawny: 1 czerwca 2006 r.
Autor komentarza:

Ustawa o Służbie Celnej. Komentarz

Autor fragmentu:

WSTĘP

Zawód celnika należy do najstarszych zawodów świata. Tworzące się na przestrzeni dziejów organizmy państwowe w przeróżnych częściach świata charakteryzowały się zawsze jedną cechą wspólną: potrzebowały dochodów na utrzymanie władcy i jego wojów (rycerzy, armii itp.). Takie dochody mógł zapewnić tylko wykalifikowany korpus urzędniczy pobierający, według dzisiejszej nomenklatury, różnorodne podatki, opłaty i cła. Można zatem stwierdzić, iż celnicy towarzyszyli każdej organizacji państwowej od samego jej początku.

Pierwsze znaczące wzmianki o istnieniu grupy społecznej celników znajdujemy już w Biblii. Celnik, jako osoba współpracująca z państwem rzymskim, ukazywany był z reguły jako osoba grzeszna i niegodna. Jak przedstawia np. Św Łukasz: „Faryzeusz stanął i tak w duszy się modlił: Boże dziękuje ci, że nie jestem jak inni ludzie (...). Natomiast celnik stał z daleka i nie śmiał nawet oczu wznieść ku niebu, lecz bił się w pierś i mówił: Boże, miej litość dla mnie grzesznika” (Ewangelia Łukasza 18, 11-13). Ten negatywny stereotyp celnika „przeżył” państwo rzymskie i towarzyszy pracy funkcjonariuszy celnych właściwie do dzisiaj.

System celny istniał i rozwijał się od początków istnienia państwa polskiego. Pobierano wówczas myta i cła, a terytorium kraju aż do 1764 r. nie stanowił jednolitego obszaru celnego. Istniejące cła wewnętrzne, których źródłem były z reguły przywileje nadane przez władcę, ograniczająco wpływały na możliwość handlu. (Mariusz Markiewicz „Historia Polski 1492-1795”, Kraków 2002, str 248; wyczerpująco odnośnie historii ceł i celnictwa w Polsce - Artur Kuś „Prawo celne”, Bydgoszcz 2003, str. 19-46).

W okresie zaborów, a także w pewien czas po odzyskaniu niepodległości obowiązywały na ziemiach polskich regulacje celne wprowadzone przez zaborców (Stanisław Waschki „Ustawodastwo celne - wykłady prof. Waschki”, Poznań 1935). Unifikacja tej gałęzi prawa nastąpiła w pełni dopiero wraz z wejściem w życie rozporządzenia Prezydenta Rzeczpospolitej Polski z dnia 27 października 1933 (Dz. U. z 1933 Nr 84 poz. 610). Ustrój organów celnych normowało rozporządzenie Rady Ministrów z 14 listopada 1934 r. (Dz. U. Nr 104 poz. 926). Na terytorium kraju funkcjonowało pięć Dyrekcji Ceł (we Lwowie, Mysłowicach, Poznaniu, Warszawie i Gdańsku).

Okres powojenny to także czas zmian w prawie celnym. Zasadniczymi źródłami tego prawa w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej stały się wówczas najpierw ustawa Prawo celne z dnia 14 lipca 1961 r. (Dz. U. z 1961 r. Nr 33 poz. 166), a następnie ustawa Prawo celne z dnia 26 marca 1975 r. (Dz. U. z 1975 r. Nr 10 poz. 56). Uchwaloną w dniu 28 grudnia 1989 r. ustawę Prawo celne (Dz. U. z 1989 r. nr 75 poz. 445), ze względu na czas uchwalenia, można zaliczyć już do źródeł prawa III R.P.

Istnienie i funkcjonowanie administracji celnej bezpośrednio przed wejściem w życie ustawy o Służbie Celnej regulowane było ustawą z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953). Także dziś ten akt normatywny reguluje prawa i obowiązki pewnej części osób zatrudnionych w Służbie Celnej (patrz. komentarz do art. 1 uSC)

Wraz z przystąpieniem do Wspólnot Europejskich powstała konieczność dokonanie zmian w polskiej administracji celnej. Zgodnie z art. 3 W.k.c. obszar celny z pewnymi wyjątkami pokrywa się z terytorium 25 państw członkowskich, a towary zgodnie z zasadą swobodnego przepływu towarów mogą być swobodnie przemieszczane między tymi krajami. W konsekwencji nie też już potrzeby dla istnienia silnej obsady kadrowej na zachodniej i południowej granicy Polski, a samych funkcjonariuszy celnych zaczęto przenosić na wschód. O ile zasadności tego procesu nie sposób kwestionować, to sposób jego przeprowadzenia w praktyce okazał się co najmniej kontrowersyjny. W szczególności tryb przewidziany art. 32 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów, wywołał wiele zgrzytów i konfliktów (patrz komentarz do art. 18).

Fakt przystąpienia do Wspólnoty wymaga także ponownego spojrzenia na ustawę o Służbie Celnej. Uchwalenie tego aktu normatywnego nastąpiło przed wstąpieniem do Wspólnoty, a polski ustawodawca jako suweren dysponował wówczas znacznie większą swobodą decyzyjną. Od 01.05.2004 r. zasadnicze źródło prawa celnego na terytorium R.P. stanowi Wspólnotowy kodeks celny, a państwa członkowskie uprawnione są do wprowadzania regulacji już tylko w tym zakresie, w jakim przepisy Wspólnotowe wyraźnie lub w sposób dorozumiany na to zezwalają. Owa swoboda decyzyjna krajów członkowskich dotyczy przede wszystkim ustroju organów celnych, a także niektórych instytucji prawa materialnego i procesowego (Peter Witte „Zollkodex. Kommentar” München/Wien 2002, str.18).

Ustawa o Służbie Celnej, choć uchwalona w 1999 r. nie doczekała się do dziś wyczerpującego omówienia. Akcesja do Wspólnot i związana z tym konieczność nowego odczytania znaczenia przepisów prawnych zawartych w tym akcie normatywnym stanowi wystarczający powód, by się nią bliżej zainteresować.

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)

1. Podstawowym i tradycyjnym zadaniem Służby Celnej jest kontrola przestrzegania przepisów prawa celnego. Na prawo celne składają się Wspólnotowy kodeks celny oraz przepisy wydane w celu stosowania go we Wspólnocie lub w Państwach Członkowskich (art. 1 W.k.c.). Ustawa o Służbie Celnej, obok ustawy Prawo celne i ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo celne, należy do kompleksowej gałęzi prawa jaką jest prawo celne.

2. Zapewnienie zgodności z prawem przywozu towarów na obszar celny Wspólnoty łączy się nie tylko z kontrolą przestrzegania przepisów prawa celnego. Nie każdy towar może zostać dowolnie przywieziony bądź wywieziony ze Wspólnoty. Nim rozstrzygnie się np. kwestię dopuszczalności dopuszczenia danego towaru do swobodnego obrotu, konieczne jest sprawdzenie zgodności przywozu towaru z przepisami sanitarnymi, weterynaryjnymi, związanymi z ochroną gatunków zagrożonych, ochroną zabytków, embargami handlowymi i.in. Także przewóz i wywóz wartości dewizowych podlega...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX