Kijowski Dariusz Ryszard (red.), Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: LEX 2010
Stan prawny: 1 grudnia 2010 r.
Autorzy komentarza:

Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Komentarz

Autor fragmentu:

PRZEDMOWA

Oddajemy do rąk Czytelnika czwarty na rynku księgarskim pełny komentarz do jednej z najtrudniejszych w stosowaniu i najobszerniejszych polskich ustaw - ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ten pochodzący sprzed 46 lat akt normatywny był wielokrotnie i nadal jest nowelizowany. Od 1990 roku podjęto ponad 60 ustaw zmieniających go, czyniąc to po kilka razy w ciągu jednego roku (tylko w trzech latach zmian nie było, a w roku 2002 było ich aż jedenaście). W takich okolicznościach trudno się dziwić, że sprawia on kłopoty zarówno osobom profesjonalnie zajmującym się prawem, jak i każdemu, kto usiłuje go poznać, zrozumieć i wykorzystać w celu ochrony swoich praw przed bezprawnymi zachowaniami organów prowadzących egzekucję administracyjną oraz postępowania z tym związane. Dopiero od niedawna rozwija się - i to bardzo intensywnie - orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach związanych z administracyjnym postępowaniem egzekucyjnym.

Z powyższych względów pomysł opracowania kolejnego komentarza wydał się nam ze wszech stron uzasadniony. Niniejsze dzieło jest rezultatem pracy zespołu składającego się niemal w całości z osób łączących zainteresowania naukowe w sferze prawa i postępowania administracyjnego z praktyką administracyjną i sądowoadministracyjną. Zwrócono w nim szczególną uwagę na problemy, jakie powstają lub mogą powstać w procesie stosowania komentowanej ustawy, na które nie zawsze można znaleźć remedium w dostępnych już publikacjach i orzecznictwie sądowym. Niemniej jednak źródła te zostały drobiazgowo przeanalizowane i wykorzystane w naszym komentarzu. Jest on oparty na refleksji nad przeszło 1,5 tysiąca orzeczeń sądowych i ponad 400 publikacjach. W wielu miejscach autorzy podjęli polemikę z poglądami na przepisy komentowanej ustawy wyrażanymi w tych źródłach, proponując odmienne koncepcje interpretacji i stosowania zawartych w niej przepisów. Nie pretendując do roli głoszących jedynie słuszne poglądy, uważamy, że należy podejmować próby poszukiwania właściwego rozumienia obowiązujących przepisów prawa w naukowej dyskusji, że warto także sygnalizować wyrażającym odmienne poglądy wątpliwości, do jakich stosowanie tych poglądów w praktyce może prowadzić.

Komentarz opracowany został przy uwzględnieniu stanu prawnego na dzień 1 grudnia 2010 r. Chcę w tym miejscu szczególnie podziękować za pomoc w pracach redakcyjnych udzieloną mi przez mgr. Dominika Kościuka i moją córkę Magdalenę.

Dariusz R. Kijowski

Autorzy fragmentu:
du:2005:229:1954Ogólne

Uwagi wstępne

Ustawa skonstruowana jest z sześciu działów (ponumerowanych od I do V). Dział I zawiera przepisy mające zastosowanie w kwestiach uregulowanych we wszystkich działach: szczegółowo regulujących egzekucję należności pieniężnych (dział II), egzekucję obowiązków o charakterze niepieniężnym (dział III), postępowanie zabezpieczające (dział IV), rozstrzyganie spraw związanych z odpowiedzialnością za naruszenie przepisów komentowanej ustawy (dział IVa) oraz wynikających ze stosowania przepisów wprowadzających i końcowych (dział V). Przepisy działu Izostały podzielone na 7 rozdziałów. W pierwszym z nich ustanowiono zasady ogólne ustawy, w drugim określono organy prowadzące postępowanie egzekucyjne, ich właściwość oraz pozycję prawną wobec organów kontrolujących i nadzorujących stosowanie ustawy, a w trzecim zawarte są zasady prowadzenia egzekucji obu rodzajów obowiązków wykonywanych przymusowo w trybie egzekucji administracyjnej i mających - w pewnej części (zob....

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX