Morawski Wojciech (red.), Podatek od nieruchomości w orzecznictwie sądów administracyjnych. Komentarz. Linie interpretacyjne

Komentarze
Opublikowano: LEX 2013
Stan prawny: 1 października 2012 r.
Autorzy komentarza:

Podatek od nieruchomości w orzecznictwie sądów administracyjnych. Komentarz. Linie interpretacyjne

Autorzy fragmentu:

WSTĘP

Niniejsza książka jest efektem "klęski urodzaju". Aktualnie każda osoba zajmująca się prawem podatkowym ma nieograniczony dostęp do Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych. Od czasu gruntownej zmiany regulacji podatku od nieruchomości z dniem 1 stycznia 2003 r. do 1 stycznia 2012 r. zapadło prawie 7000 dotyczących go wyroków. Wzrost liczby wyroków dostępnych w bazie utrudnia jednak efektywne i sprawne korzystanie z niej. Towarzyszy temu także zmienność orzecznictwa sądów administracyjnych oraz organów podatkowych. Trudno ocenić, w jakim zakresie jest ona naturalnym efektem tego, że w Polsce brak związania sądów oraz organów podatkowych innymi wyrokami sądów administracyjnych, a w jakim wynika z trudności ze znalezieniem w bazie wcześniejszych wyroków dotyczących analogicznych spraw. Z tymi problemami stykali się w swej codziennej praktyce także autorzy niniejszego opracowania. Publikacja ta powstała więc jako odpowiedź na potrzeby praktyki stosowania prawa. Celem autorów było stworzenie przewodnika po orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie podatku od nieruchomości.

Książka zawiera prezentację orzeczeń sądów administracyjnych odnoszących się do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2003 r. Z tym dniem doszło do na tyle gruntownej reformy tegoż podatku, że orzecznictwo dotyczące poprzedniego stanu prawnego ma ograniczoną aktualność. Odniesiono się do niego tylko wybiórczo, gdy było to uzasadnione. Przegląd orzecznictwa zakończono w dniu 31 grudnia 2011 r. Jednak w toku przygotowywania opracowania okazało się, że obraz nie byłby kompletny, gdyby nie wskazano na wybrane wyroki zapadłe także po tej dacie.

Autorami opracowania są pracownicy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (Katedry Prawa Finansów Publicznych, Katedry Prawa Administracyjnego oraz Katedry Prawa Budżetowego i Finansów Samorządu Terytorialnego) i Uniwersytetu Rzeszowskiego (Pracowni Finansów Publicznych Katedry Prawa Publicznego), zarazem praktycy wykonujący zawód radcy prawnego, doradcy podatkowego lub orzekający jako członkowie samorządowych kolegiów odwoławczych w Toruniu i Rzeszowie.

Autorzy fragmentu:
Art. 1(a)art(1(a))[Definicje legalne]

I.Dach jako warunek istnienia budynku

Orzecznictwo

Nieposiadanie przez obiekt dachu w toku sporów z organami podatkowymi podnoszone jest w dwóch kontekstach. Po pierwsze podatnicy wskazują, że brak dachu (lub ewentualnie poważne w nim ubytki) uniemożliwia prowadzenie działalności gospodarczej w obiekcie, co oznaczałoby wystąpienie tzw. "względów technicznych" w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. ► 1a.XXXII. Względy techniczne◄ . Po drugie - brak istnienia dachu bywa "wykorzystywany" do negowania faktu istnienia budynku jako przedmiotu opodatkowania. Poruszony zostanie tu tylko drugi aspekt problemu. Warto zauważyć, że argumenty te podnoszone są niekiedy łącznie (np. wyrok WSA we Wrocławiu z 18.11.2010 r., III SA/Wr 451/10; wyrok WSA w Poznaniu z 15.12.2010 r., III SA/Po 729/10).

Samo pojęcie dachu wydaje się na gruncie języka polskiego oczywiste. W wyroku WSA w Gliwicach z 10.11.2010 r. (I SA/Gl 758/10, wyrok nieprawomocny) stwierdzono, że: "Dach to nakrycie budynku, wierzchnia część...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX