Strachowska Renata, Komentarz do rozporządzenia nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego

Komentarze
Opublikowano: LEX/el. 2011
Stan prawny: 1 października 2011 r.
Autor komentarza:

Komentarz do rozporządzenia nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego

Autor fragmentu:

WSTĘP

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, s. 1, z późn. zm.) weszło w życie w dniu 11 kwietnia 2007 r.

Rozporządzenie to pełni zasadniczą rolę w zapewnieniu stosowania przez kierowców w całej Unii Europejskiej jednolitych reguł określających maksymalny dzienny, tygodniowy i przypadający w okresie każdych dwóch kolejnych tygodni czas prowadzenia pojazdu, a jednocześnie zobowiązujących kierowcę do korzystania z dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku. Celem naczelnym i jednocześnie pozytywnym skutkiem przestrzegania przepisów rozporządzenia nr 561/2006 ma być poprawa warunków socjalnych kierowców oraz zwiększenie bezpieczeństwa wykonywanych przewozów drogowych i działanie na rzecz zapewnienia uczciwej konkurencji w transporcie drogowym.

Dotychczasowe, ponad czteroletnie obowiązywanie rozporządzenia nr 561/2006 wskazuje wciąż na niejednolite podejście w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie wykładni przepisów tegoż rozporządzenia, a wyniki kontroli przewozów drogowych wskazują wciąż na wysoką liczbę jego naruszeń.

Powyższe względy uzasadniają potrzebę podjęcia próby kompleksowego objaśnienia przepisów tego aktu prawnego. Przedkładany czytelnikowi komentarz prezentuje w klasycznym układzie omówienie poszczególnych artykułów rozporządzenia nr 561/2006, poza preambułą i przepisami końcowymi, wraz z objaśnieniem najistotniejszych przepisów prawa krajowego, mających na celu zapewnienie właściwego stosowania ww. rozporządzenia. Przytaczane przykłady, objaśnienia, diagramy i tabele mają służyć obrazowemu przedstawieniu najistotniejszych kwestii regulowanych rozporządzeniem nr 561/2006.

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)

Zakres przedmiotowy rozporządzenia nr 561/2006 obejmuje czas prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i okresów odpoczynku kierowców wykonujących zarówno przewóz drogowy rzeczy, jak i osób. Dyspozycja art. 1 rozporządzenia nr 561/2006 wskazuje jedynie na ogólny zakres spraw mieszczących się w ramach jego regulacji. Szczegółowy zakres przedmiotowy tego rozporządzenia można dopiero określić na podstawie art. 2 w zestawieniu z wyłączeniami określonymi w art. 3. Normy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i okresów odpoczynku kierowców zostały co do zasady określone przy wykorzystaniu zasady podstawowej i dopuszczalnych odstępstw od tej zasady.

Tabela nr 1. Zestawienie podstawowych i opcjonalnych norm z zakresu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i okresów odpoczynków kierowców, zawartych w rozporządzeniu nr 561/2006 .

Lp.

Zakres

Norma podstawowa

Odstępstwo

1.

okres prowadzenia

maks. 4,5 h

brak odstępstwa

2.

Przerwa

min. 45 minut

przerwa złożona z dwóch części...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX