Strachowska Renata, Komentarz do rozporządzenia nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym

Komentarze
Opublikowano: LEX/el. 2011
Stan prawny: 1 listopada 2011 r.
Autor komentarza:

Komentarz do rozporządzenia nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym

Autor fragmentu:

WSTĘP

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, s. 8 z późn. zm.) obowiązuje już od dnia 29 września 1986 r. Postęp techniczny spowodował, że rozporządzenie to było już osiemnaście razy nowelizowane.

Regulacja ta pełni doniosłą rolę dla funkcjonowania w przewozach drogowych systemu rejestrowania zapisów okresów aktywności kierowcy i prędkości pojazdu, przez co ma istotne znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Rozporządzenie to pełni również niejako służebną rolę wobec rozporządzenia WE nr 561/2006 mającego na celu zapewnienie w Unii Europejskiej jednolitych reguł określających maksymalny dzienny, tygodniowy i przypadający w okresie każdych dwóch kolejnych tygodni czas prowadzenia pojazdu, a jednocześnie zobowiązujących kierowcę do korzystania z dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku.

Przepisy rozporządzenia nr 3821/85 należy niewątpliwie jednak zaliczyć do przepisów technicznych, skomplikowanych, stwarzających ryzyko niezrozumienia treści normy prawnej i tym samym stworzenia zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania systemu tachografów w przewozach drogowych. Niepokojącym zjawiskiem jest nadal wysoki odsetek naruszeń dotyczących instalowania i stosowania tachografów w pojazdach, którymi wykonywane są przewozy drogowe.

Powyższe względy uzasadniają potrzebę podjęcia próby kompleksowego objaśnienia przepisów tego aktu prawnego. Przedkładany czytelnikowi komentarz prezentuje w klasycznym układzie omówienie poszczególnych artykułów rozporządzenia nr 3821/85, poza preambułą i przepisami końcowymi, wraz z objaśnieniem najistotniejszych przepisów prawa krajowego, mających na celu zapewnienie właściwego stosowania ww. rozporządzenia. Przytaczane przykłady, objaśnienia, diagramy i tabele mają służyć obrazowemu przedstawieniu najistotniejszych kwestii regulowanych rozporządzeniem nr 3821/85.

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)

Otwierający rozdział I rozporządzenia nr 3821/85, zawierający przepisy ogólne, przepis art. 1 ma zasadnicze znaczenie dla ustalenia zakresu spraw regulowanych przepisami tegoż rozporządzenia. Treść przedmiotowej regulacji pozwala wskazać jednoznacznie, że sensu largo rozporządzenie nr 3821/85 dotyczy urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Natomiast na zakres przedmiotowy rozporządzenia nr 3821/85 sensu stricto składają się kwestie dotyczące konstrukcji (budowy) urządzeń rejestrujących, ich instalacji, użytkowania oraz kontroli. Urządzenie rejestrujące (ang. recording equipment), zwane również tachografem, zostało wprowadzone w transporcie drogowym w prawie Unii Europejskiej rozporządzeniem (EWG) nr 1463/70 z dnia 20 lipca 1970 r. w sprawie wprowadzenia urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 164 z 27.07.1970, s. 1). Należy jednak zaznaczyć, że tachograf (j. grecki – tachos – prędkość i grapho– pisze) był pierwotnie wykorzystywany w...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX