Grajewski Jan (red.), Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Tom II (art. 425-673)

Komentarze
Opublikowano: Zakamycze 2006
Stan prawny: 1 października 2005 r.
Autorzy komentarza:

Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Tom II (art. 425-673)

Autor fragmentu:
Dział X

Uwagi wprowadzające

1.

Kodeks postępowania karnego utrzymuje postępowania szczególne, choć w znacznie zmodyfikowanej postaci. Jednocześnie ustawodawca zrezygnował ze znanych dotychczas trybów szczególnych, mianowicie postępowania w stosunku do nieobecnych (rozdział 42 k.p.k. z 1969 r.) oraz postępowania przyspieszonego (rozdział 45 k.p.k. z 1969 r.). W związku z uchwaleniem nowego, obowiązującego od 17 października 2001 r., kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, skreślony został rozdział 54 kodeksu postępowania karnego o intytulacji "Postępowanie w sprawach o wykroczenia" (por. art. 5 § 7 pkt 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, Dz. U. Nr 106, poz. 1149).

2.

Wyodrębnienie trybów szczególnych, jako postępowań różniących się odstępstwami od postępowania uznanego za typowe, jest cechą charakterystyczną współczesnych ustawodawstw karnoprocesowych. W ramach tych postępowań szczególnych znacząca jest grupa postępowań wyróżniająca się zredukowaniem formalizmu tej formy postępowania karnego, która uznana została w danym systemie procesowym za "modelową", zasadniczą dla rozstrzygnięcia kwestii odpowiedzialności karnej. Wśród założeń konstrukcyjnych tych szczególnych odmian procesu wydatne odzwierciedlenie znajdują dyrektywy zasady szybkości procesowej, które ujmowane są niekiedy w literaturze także w ramach zasady koncentracji procesu. Zwiększenie koncentracji czasowej jest postulatem szczególnie istotnym przy kreowaniu odmian postępowań, których założeniem jest uproszczenie postępowania karnego w celu szybszego i sprawniejszego ścigania drobnej przestępczości, z jednoczesnym założeniem oszczędności sił i środków niezbędnych do zwalczania groźnej przestępczości.

3.

Skoro postępowania szczególne są odstępstwem od zasadniczego trybu rozpoznawania spraw karnych, a więc w swej strukturze są wyjątkiem od zasady, w piśmiennictwie (J. Grajewski, Postępowanie nakazowe - epizod czy reguła w polskim prawie karnym procesowym, NP 1987, nr 11-12, s. 57-58) postuluje się podstawowe warunki, którym odpowiadać powinny wszystkie odmiany typowego przebiegu procesu, w tym także takie, u których podstaw leży paremia minima non curat praetor. Warunki te są następujące:

a)

założenia (powody tworzenia) trybu szczególnego są na tyle istotne, że uzasadniają wprowadzenie odstępstw od typowego przebiegu procesu,

b)

regulacja prawna określonego postępowania szczególnego umożliwia prawidłowe rozstrzygnięcie przedmiotu procesu karnego - kwestii odpowiedzialności karnej za naruszenie norm prawa karnego materialnego,

c)

ustawowe odmienności postępowania szczególnego nie naruszają w sposób znaczący gwarancyjnej funkcji prawa karnego procesowego,

d)

rodzaje kar i górne granice ich wymiaru są adekwatne do zakresu przedmiotowego i podmiotowego tego trybu.

4.

Istotną wskazówkę interpretacyjną formułuje A. Gaberle, Postępowania szczególne..., s. 15, podnosząc, że przepisy regulujące postępowanie szczególne, przebiegające w sposób odmienny od postępowania zwykłego, muszą być traktowane jako zespoły przepisów wyjątkowych. Ważną konsekwencją takiej relacji między przepisami regulującymi postępowanie zwyczajne oraz postępowania szczególne jest to, że tych ostatnich nie wolno wykładać rozszerzająco, lecz należy je wykładać ściśle. Odnosi się to również do postępowania uproszczonego, choć odsyłają do niego przepisy regulujące pozostałe postępowania. Jeżeli zatem okazałoby się przy prowadzeniu postępowania, np. w sprawach o wykroczenia, że przepisy o trybie uproszczonym nie regulują określonej kwestii, to nie wolno tej (pozornej) luki wypełniać za pomocą analogii do przepisów o postępowaniu uproszczonym, lecz należy stosować przepisy o postępowaniu zwykłym.

5.

Kolejnymi regułami interpretacyjnymi są:

-

możliwość dokonywania czynności, które w postępowaniu szczególnym wolno wykonywać w sposób "uproszczony", z zachowaniem formy przewidzianej dla postępowania zwykłego (S. Waltoś, Postępowania szczególne..., s. 29-30),

-

w postępowaniach szczególnych nie jest dopuszczalne pominięcie czynności, która nie jest przewidziana w postępowaniu zwyczajnym, np. pominięcie postępowania pojednawczego w postępowaniu prywatnoskargowym (A. Gaberle, Postępowania szczególne..., s. 17).

6.

W doktrynie podnosi się (M. Cieślak, Polska procedura..., s. 213-214; A. Gaberle, Postępowania szczególne..., s. 16), że trafne założenia trybów szczególnych nie mogą jednak prowadzić do niebezpiecznego przekonania, jakoby ekonomika i szybkość postępowania, łączące się także z rezygnacją ze stosowania niektórych przepisów statuujących gwarancje procesowe dla oskarżonego, uzyskiwały w tych trybach rangę dyrektyw mających pierwszeństwo nad innymi zasadami procesowymi, w tym nad zasadą trafnej reakcji karnej (art. 2).

7.

Kodeks postępowania karnego w odrębnym dziale X wyróżnia w rozdziałach 51-53 następujące postępowania szczególne:

1)

postępowanie uproszczone (art. 468-484),

2)

postępowanie w sprawach z oskarżenia prywatnego (art. 485-499),

3)

postępowanie nakazowe (art. 500-507).

Są to tryby szczególne o zredukowanym formalizmie w stosunku do postępowania zwyczajnego.

8.

Do pozakodeksowych postępowań szczególnych zaliczane jest postępowanie karne skarbowe uregulowane w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930 z późn. zm.), który obowiązuje od dnia 17 października 1999 r. oraz postępowanie uregulowane w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148 z późn. zm.).

Sporne w literaturze jest zaliczenie do trybów szczególnych postępowania karnego w sprawach podlegających orzecznictwu sądów wojskowych (dział XV) oraz postępowania poprawczego prowadzonego wobec nieletnich w oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 z późn. zm.).

9.

Ustawodawca w obecnej ustawie procesowej zrezygnował ze znanych kodeksowi z 1969 r. trybów szczególnych, a mianowicie: postępowania w stosunku do nieobecnych (art. 415-417) oraz postępowania przyspieszonego (art. 446-454).

Postępowanie w stosunku do nieobecnych jako tryb ustalania odpowiedzialności karnej za przestępstwa zagrożone nawet karą śmierci, a zwłaszcza praktyka jego stosowania do 1989 r., napotykało negatywną ocenę doktryny i opinii publicznej. Ten tryb szczególny był wykorzystywany jako instrument prześladowania przeciwników politycznych. Na skutek nadużywania w przeszłości tego trybu dla celów politycznych, w dyskusji nad nową ustawą postulowano zniesienie tego postępowania. W konsekwencji w obecnym kodeksie to postępowanie pominięto.

Także postępowanie przyspieszone wykorzystywane było, zwłaszcza w latach osiemdziesiątych, jako instrument walki politycznej. Tryb przyspieszony był krytykowany w literaturze przede wszystkim ze względu na niewystarczające zabezpieczenie prawa do obrony, a uzasadnienie rządowego projektu k.p.k. stwierdzało wręcz, że postępowanie to często łączyło się z naruszeniem podstawowych praw człowieka.

10.

Przepisów o postępowaniach szczególnych nie stosuje się do postępowania w sprawie odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary, uregulowanego w ustawie z dnia 28 października 2002 r. (Dz. U. Nr 197, poz. 1661 z późn. zm.). Por. art. 22 tej ustawy.

Autor fragmentu:
Dział XII Rozdział 58

Uwagi wprowadzające

Prawo cywilne, w przepisach art. 417-420 k.c., określa zasady ponoszenia przez Skarb Państwa odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez funkcjonariusza państwowego (art. 417-419 k.c.), funkcjonariusza państwowej osoby prawnej (art. 420 k.c.) i funkcjonariusza samorządu terytorialnego (art. 4201 i 4202 k.c.), stwierdzając jednocześnie w art. 421 k.c., że przepisów tych nie stosuje się, jeżeli odpowiedzialność ta uregulowana jest w przepisach szczególnych (SN II CZ 102/73, niepubl.). Takimi właśnie przepisami szczególnymi są unormowania prawnomaterialne zamieszczone w rozdziale 58 k.p.k. i w ustawie o nieważności orzeczeń sądowych. Przepisy tej ustawy i rozdziału 58 k.p.k. zawierają nie tylko normy o charakterze prawnomaterialnym, ale także o charakterze procesowym, przy czym w zakresie nieunormowanym w tej ustawie zastosowanie mają przepisy rozdziału 58 k.p.k. Uregulowania tego rodzaju znajdują oparcie i stanowią jednocześnie wykonanie art. 41 ust. 5 i art. 77 ust. 1 Konstytucji RP, zgodnej również w tym zakresie z wymogami art. 14 ust. 6 MPPOiP oraz art. 5 ust. 5 EKPC.

Zarówno rozdział 58, jak i ustawa o nieważności orzeczeń sądowych nie zawierają wszystkich unormowań prawnomaterialnych i procesowych niezbędnych do rozstrzygnięcia kwestii odszkodowania za niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie, a także niesłuszne represjonowanie, dlatego konieczne jest, w zakresie nieunormowanym omawianymi tu przepisami, sięgnięcie do przepisów kodeksu cywilnego, a jeżeli chodzi o prawo procesowe, to przede wszystkim do przepisów innych rozdziałów kodeksu postępowania karnego, i tylko w kwestiach nieuregulowanych w tym kodeksie - do przepisów kodeksu postępowania cywilnego. Takie stanowisko konsekwentnie prezentował Sąd Najwyższy na gruncie przepisów rozdziału 50 d.k.p.k., mimo braku wyraźnego unormowania (SN: I KZP 5/91, OSNKW 1991, nr 10-12, poz. 47; I KZP 27/92, OSNKW 1992, nr 11-12, poz. 92). W obecnie obowiązującym kodeksie problematyka ta dość wyraźnie została unormowana w art. 558. W tej sytuacji trzeba podzielić pogląd, że postępowanie w kwestii odszkodowania, toczące się w trybie określonym w rozdziale 58, jest rodzajem postępowania karnego, prowadzonym po uprawomocnieniu się orzeczenia co do odpowiedzialności karnej, ale ze względu na przedmiot tego postępowania i jego powiązanie z materialnym i procesowym prawem cywilnym jest to w istocie swoiste postępowanie cywilne, toczące się przed sądem karnym.

W sprawach o odszkodowanie dochodzone w trybie określonym w rozdziale 58 i w ustawie o nieważności orzeczeń sądowych wysokość opłat za daną instancję zasądzoną od Skarbu Państwa z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej z urzędu ustala się, niezależnie od rodzaju rozstrzygnięcia, według zasad przewidzianych w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu (Dz. U. Nr 163, poz. 1348 z późn. zm.), natomiast w wypadkach określonych w § 23 rozporządzenia - według poprzednio obowiązujących przepisów (SN I KZP 20/91, OSNKW 1992, nr 5-6, poz. 33).

Sądy powołane do orzekania w sprawach karnych nie są właściwe do rozstrzygania o skutkach prawnych niewykonania lub nienależytego wykonania przez Skarb Państwa zobowiązań wynikających z tytułu odszkodowań prawomocnie zasądzonych na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 58, jak i w ustawie o nieważności orzeczeń sądowych. Do rozstrzygnięcia tych kwestii właściwe są sądy powołane do orzekania w sprawach cywilnych (SN WZ 55/92, OSNKW 1992, nr 11-12, poz. 81). Także te właśnie sądy rozstrzygają kwestie szkód wynikających z niewłaściwego wykonania kary lub środka karnego orzeczonych przez sąd czy też inny uprawniony do tego przez ustawę organ, np. finansowy w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe.

Autor fragmentu:
Dział XII Rozdział 59

Uwagi wprowadzające

1.

W przeciwieństwie do amnestii, ułaskawienie jest indywidualnym aktem łaski, który zgodnie z art. 139 Konstytucji RP przysługuje Prezydentowi Rzeczypospolitej. Tenże przepis konstytucyjny wyłącza prawo łaski w stosunku do osób skazanych przez Trybunał Stanu.

2.

Akt łaski z racji swej istoty powinien być stosowany tylko wtedy, gdy wymagają tego względy humanizmu i sprawiedliwości, a nie można uczynić im zadość w drodze postępowania sądowego (por. SN II KO 5/75, OSPiKA 1976, z. 4, poz. 73; glosa aprobująca A. Murzynowskiego, tamże).

3.

Ułaskawienie nie ma za zadanie naprawienia błędów prawnych czy faktycznych prawomocnego orzeczenia sądowego. Temu celowi służą nadzwyczajne środki odwoławcze: kasacja i wznowienie postępowania. Nie oznacza to jednak, że warunkiem sine qua non ułaskawienia jest uprzednie wykorzystanie tych środków, ponieważ takiej regulacji ustawa nie przewiduje.

4.

Ustawodawstwo polskie nie określa zakresu ułaskawienia przysługującego Prezydentowi. W piśmiennictwie podnosi się, że choć w praktyce ułaskawieniowej nie zdarzały się takie wypadki, to nie da się stwierdzić prawnego zakazu stosowania ułaskawienia w formie indywidualnej abolicji (zakaz wszczynania lub kontynuowania postępowania karnego przeciwko określonej osobie); por. W. Daszkiewicz, Proces karny..., s. 186; S. Stachowiak (w:) T. Nowak, S. Stachowiak, Prawo karne procesowe. Dynamika postępowania, Bydgoszcz 1999, s. 171-172; S. Waltoś, Proces..., s. 553. Jednakże regulacje zawarte w rozdziale 59 dotyczyć mogą jedynie sytuacji, gdy nastąpiło prawomocne skazanie. Ustawa procesowa posługuje się bowiem określeniem "skazany", nie mówiąc już o tym, że z treści tych przepisów wynika, iż kodeksowe postępowanie obejmuje sytuacje po wydaniu wyroku (inaczej A. Murzynowski, Ułaskawienie..., s. 128; S. Waltoś, Proces..., s. 553; T. Grzegorczyk, Kodeks..., s. 1101). Przeciwko "poszerzonej" możliwości stosowania ułaskawienia wypowiedzieli się: J. Grajewski (w:) J. Grajewski, E. Skrętowicz, Kodeks..., Gdańsk 1996, s. 395; R.A. Stefański (w:) Kodeks..., red. Z. Gostyński, t. II, s. 808; P. Hofmański, E. Sadzik, K. Zgryzek, Kodeks..., s. 958.

5.

Zakres ułaskawienia pozostawiony jest uznaniu Prezydenta. Kara orzeczona aktem łaski może być darowana w całości, złagodzona w części, darowany może zostać środek karny, zmieniona kara na rodzajowo łagodniejszą, zawieszone wykonanie orzeczonej kary lub pozostałej do odbycia kary itp. Przyjmuje się, że zakres ułaskawienia nie jest ograniczony przepisami kodeksu karnego, które normują granice kar, ani też ograniczeniami związanymi z zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności.

6.

Prawo łaski obejmować może także likwidację skutków prawomocnego skazania przez zatarcie skazania przed terminami wymienionymi w art. 107-108 k.k.

7.

Nie jest dopuszczalne darowanie w drodze łaski zasądzonego powództwa cywilnego i odszkodowania. Żadne bowiem przepisy nie upoważniają Prezydenta do samodzielnego podejmowania aktów materialnej dyspozycji. Tylko bowiem osoba uprawniona (pokrzywdzony) może dokonywać takich czynności, które pociągają za sobą zmianę w istniejącym stosunku materialnoprawnym, np. zrzeczenia się roszczenia.

8.

Należy w pełni akceptować te uwagi, które zastrzegają, że praktyka stosowania instytucji ułaskawienia powinna być pozbawiona elementów partykularnych interesów politycznych. U podstaw instytucji ułaskawienia leżą bowiem cele humanizmu i sprawiedliwości. Temu celowi służy także podmiotowe wyłączenie prawa łaski w stosunku do osób skazanych przez Trybunał Stanu (art. 139 zd. 2 Konstytucji RP).

9.

Postępowanie ułaskawieniowe wszczynane może być na wniosek (art. 560) oraz z urzędu przez Prokuratora Generalnego (art. 567).

10.

W piśmiennictwie rozważana jest kwestia, czy Prezydent władny jest korzystać z prawa łaski bez wykorzystania trybu statuowanego w rozdziale 59, który reguluje postępowanie w przedmiocie zastosowania prawa łaski przed organami sądowymi i Prokuratorem Generalnym. Wobec braku jednoznacznych uregulowań prawnych przeważa raczej przekonanie, że Prezydent może stosować łaskę z pominięciem trybu kodeksowego (A. Murzynowski, Ułaskawienie..., s. 163; R.A. Stefański (w:) Kodeks..., red. Z. Gostyński, t. II, s. 793-794; T. Grzegorczyk, Kodeks..., s. 1102), niemniej spotkać można także odmienne stanowisko (P. Hofmański, E. Sadzik, K. Zgryzek, Kodeks..., s. 958). Wydaje się, że pożądany byłby jednolity tryb postępowania w przedmiocie prawa łaski, i z tego względu należałoby postulować odpowiednie jednoznaczne regulacje prawne. Ze względów zasadniczych należałoby także wypowiedzieć się przeciwko indywidualnej abolicji w ramach prawa łaski.

Autor fragmentu:
Dział XIII

1.

Podstawową zasadą, o której należy pamiętać w związku ze stosowaniem przepisów zawartych w dziale XIII, jest zasada pierwszeństwa umów międzynarodowych. Przewidziana została ona w art. 615 § 2. Jej istotą jest subsydiarność prawa krajowego. Oznacza to, że jeżeli pewna kwestia uregulowana jest w umowie dwustronnej lub wielostronnej, której stronami jest Polska i państwo obce, z którym ma dojść do współpracy w sprawie karnej, albo akt prawny regulujący działanie międzynarodowego trybunału karnego, stosuje się nie przepisy działu XIII, ale unormowania zawarte w tej umowie międzynarodowej lub akcie prawnym (zob. szerzej tezy 3-7 do art. 615).

2.

Drugą regułą istotną dla całego działu XIII jest zasada wzajemności (art. 615 § 3). W jej myśl przepisów działu XIII można nie stosować wobec państwa obcego, z którym nie łączą Polskę w danej kwestii stosunki traktatowe, jeżeli państwo to nie zapewnia wzajemności. Organ, do którego należy podjęcie decyzji w przedmiocie współpracy z państwem obcym na podstawie przepisów kodeksu postępowania karnego, a nie umowy międzynarodowej, w razie braku wzajemności ma zatem swobodę uznania, czy współpracę taką należy podjąć (zob. szerzej tezy 8-9 do art. 615).

3.

Kwestie techniczno-organizacyjne związane ze współpracą międzynarodową w sprawach karnych uregulowane są również w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 stycznia 2002 r. w sprawie szczegółowych czynności sądów w sprawach z zakresu międzynarodowego postępowania cywilnego oraz karnego w stosunkach międzynarodowych (Dz. U. Nr 17, poz. 164 z późn. zm.).

Autor fragmentu:
Dział XIII Rozdział 65(b)

Uwagi wprowadzające

1.

Rozdział 65b został dodany przez art. 2 pkt 8 ustawy nowelizującej z 18 marca 2004 r., która weszła w życie z dniem 1 maja 2004 r. Przepisy w nim zawarte stanowią implementację decyzji ramowej o e.u.a.

2.

Rozdział 65b zawiera przepisy dotyczące wykonania przez polski sąd e.n.a. wydanego przez organ sądowy innego państwa członkowskiego UE oraz przekazania osoby ściganej temu państwu.

3.

W rozdziale 65b e.n.a. nazywany jest "nakazem europejskim", dla odróżnienia od e.n.a. wydanego przez polski sąd, do którego odnoszą się uregulowania zawarte w rozdziale 65a, a nazywanego tam "nakazem".

4.

Przepisów rozdziału 65b nie stosuje się w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe (art. 113 § 3 pkt 2 k.k.s.). Natomiast zgodnie z art. 113 § 1 k.k.s. mają one odpowiednie zastosowanie w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe.

Autor fragmentu:
Dział XIII Rozdział 66

Uwagi wprowadzające

1.

Rozdział 66 reguluje instytucję przekazywania orzeczeń do wykonania. Obok umów międzynarodowych, których stroną jest Polska, instytucja ta została wprowadzona do polskiego procesu karnego w drodze nowelizacji kodeksu postępowania karnego z 1969 r. z dniem 1 stycznia 1996 r. Pierwotnie dotyczyła ona wyłącznie wykonania kary pozbawienia wolności. W tym zakresie instytucja ta polega na przekazaniu przez jedno państwo drugiemu osoby, wobec której wykonywana jest na terytorium tego pierwszego kara pozbawienia wolności i kontynuowaniu wykonywania tej kary w tymże państwie. Zasadniczym jej celem jest umożliwienie skazanemu odbywania kary pozbawienia wolności we własnym państwie. Stąd też przekazanie orzeczenia dotyczącego kary pozbawienia wolności uzależnione jest od zgody osoby skazanej.

Obecny kształt i treść rozdziału 66 jest wynikiem nowelizacji dokonanej ustawą nowelizującą z 9 września 2000 r., która weszła w życie 4 lutego 2001 r. Celem zmian było przede wszystkim implementowanie postanowień konwencji Rady Europy o praniu dochodów pochodzących z popełnienia przestępstwa, ich ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie, sporządzonej w Strasburgu w dniu 8 listopada 1990 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 46, poz. 394) oraz konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi, sporządzonej w Wiedniu dnia 20 grudnia 1988 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 15, poz. 69). Jak wskazano w uzasadnieniu nowelizacji, nowe brzmienie rozdziału 66 nie ogranicza się jedynie do biernej recepcji norm prawa międzynarodowego, lecz wychodzi naprzeciw potrzebom skutecznego sprawowania wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych we współczesnym świecie. Ma na celu stworzenie spójnych ram umożliwiających egzekwowanie w Polsce zagranicznych orzeczeń skazujących oraz występowanie o wykonanie za granicą orzeczeń sądów polskich. W związku z tym omawianą instytucję rozszerzono o możliwość przekazania do wykonania prawomocnych orzeczeń skazujących na kary inne niż pozbawienie wolności, a więc grzywnę i inne kary majątkowe, przepadek, zakaz wykonywania określonej działalności, wykonywania zawodu lub prowadzenia pojazdów, a także orzekające środki zabezpieczające, które nie polegają na pozbawieniu wolności.

2.

Z uwagi na zasadę pierwszeństwa umów międzynarodowych (art. 615 § 2) szczególnego znaczenia nabierają regulacje traktatowe dotyczące wykonywania zagranicznych orzeczeń karnych. Polska jest stroną dwóch konwencji wielostronnych dotyczących przekazywania skazanych oraz wielu umów bilateralnych.

3.

Zasadnicze znaczenie w odniesieniu do przekazywania skazanych między państwami europejskimi ma przygotowana i zawarta w ramach prac Rady Europy konwencja o przekazywaniu osób skazanych sporządzona w Strasburgu 21 marca 1983 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 51, poz. 279). Towarzyszy jej protokół dodatkowy sporządzony w Strasburgu 18 grudnia 1997 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 43, poz. 490). Zarówno konwencja, jak i protokół zostały podpisane i ratyfikowane przez Polskę. Konwencja weszła w życie w stosunku do Polski w dniu 1 marca 1995 r., zaś protokół dodatkowy w dniu 1 czerwca 2000 r. Stronami tej konwencji jest większość państw europejskich członków Rady Europy oraz spora grupa państw spoza Europy. Poniższa tabela przedstawia państwa-strony konwencji i protokołu dodatkowego wraz z datami ich wejścia w życie w stosunku do poszczególnych państw. Uwzględniony został stan na 1 października 2005 r. Oznaczenie "P" przy dacie wskazuje, że dane państwo jedynie podpisało konwencję lub protokół.

Państwo

Konwencja o przekazywaniu osób skazanych

Protokół dodatkowy

Albania

01.08.2000

Andora

01.11.2000

Armenia

01.09.2001

Australia

01.01.2003

Austria

01.01.1987

01.04.2001

Azerbejdżan

01.05.2001

Bahama

01.03.1992

Belgia

01.12.1990

01.09.2005

Boliwia

01.06.2004

Bośnia i Hercegowina

01.08.2005

Bułgaria

01.10.1994

01.07.2004

Chile

01.11.1998

Chorwacja

01.05.1995

Cypr

01.08.1986

01.10.2001

Czechy

01.01.1993

01.02.2003

Dania

01.05.1987

01.01.2002

Estonia

01.08.1997

01.06.2000

Ekwador

01.11.2005

Finlandia

01.05.1987

01.08.2001

Francja

01.07.1985

10.02.1998 P

Grecja

01.04.1988

01.01.2006

Gruzja

01.02.1998

01.08.2000

Hiszpania

01.07.1985

Holandia

01.01.1988

01.10.2002

Irlandia

01.11.1995

Islandia

01.12.1993

01.09.2000

Izrael

01.01.1998

Japonia

01.06.2003

Kanada

01.09.1985

Korea Płd.

01.11.2005

Kostaryka

01.08.1998

Liechtenstein

01.05.1998

01.09.2003

Litwa

01.09.1996

01.05.2001

Luksemburg

01.02.1988

01.11.2003

Łotwa

01.09.1997

01.10.2005

Macedonia

01.11.1999

01.06.2000

Malta

01.07.1991

01.03.2004

Mauritius

01.10.2004

Mołdawia

01.09.2004

01.09.2004

Niemcy

01.02.1992

18.12.1997 P

Norwegia

01.04.1993

01.01.2001

Panama

01.11.1999

Polska

01.03.1995

01.06.2000

Portugalia

01.10.1993

08.06.2000 P

Rosja

07.04.2005 P

07.04.2005 P

Rumunia

01.12.1996

01.04.2002

San Marino

01.10.2004

01.10.2004

Serbia i Czarnogóra

01.08.2002

01.01.2003

Słowacja

01.01.1993

Słowenia

01.01.1994

Stany Zjednoczone

01.07.1985

Szwajcaria

01.05.1988

01.10.2004

Szwecja

01.07.1985

01.03.2001

Tonga

01.11.2000

Trynidad i Tobago

01.07.1994

Turcja

01.01.1988

Ukraina

01.01.1996

01.11.2003

Wenezuela

01.10.2003

Węgry

01.11.1993

01.09.2001

Wielka Brytania

01.08.1985

Włochy

01.10.1989

26.05.2000 P

4.

Drugą umową wielostronną, której stroną jest Polska, choć o znacznie mniejszym znaczeniu niż EKPOS, jest konwencja o przekazywaniu osób skazanych na karę pozbawienia wolności w celu odbycia kary w państwie, którego są obywatelami, sporządzona w Berlinie dnia 19 maja 1978 r. (Dz. U. z 1980 r. Nr 8, poz. 21), zwana również konwencją berlińską. Jej stronami są obecnie również Bułgaria, Czechy, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Kuba, Mongolia, Mozambik, Rosja, Słowacja i Węgry. Niektóre spośród tych państw są stronami zarówno konwencji berlińskiej, jak i EKPOS. Są to Bułgaria, Czechy, Polska, Słowacja i Węgry, zaś Rosja jedynie podpisała EKPOS. Skoro przedmiot tych umów jest taki sam, powstaje pytanie o ich wzajemny stosunek. Ponieważ żadne z postanowień konwencyjnych zawartych w konwencji berlińskiej i EKPOS nie rozstrzyga tej kwestii, należy odwołać się do art. 30 konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów z 1969 r. (Dz. U. z 1990 r. Nr 74, poz. 439), który reguluje kwestię stosowania kolejnych traktatów dotyczących tego samego przedmiotu. Prowadzi to do wniosku, że w stosunkach między wymienionymi państwami zastosowanie powinna mieć EKPOS (zob. szerzej M. Płachta (w:) J. Grajewski, L.K. Paprzycki, M. Płachta, Kodeks..., t. 2, s. 635-636).

5.

Oprócz wskazanych traktatów wielostronnych Polska jest również stroną umów dwustronnych, zawierających postanowienia o przekazywaniu skazanych. Zgodnie z art. 22 ust. 1 i 2 EKPOS nie narusza ona praw i zobowiązań wynikających z umów o ekstradycji i innych umów o współpracy międzynarodowej w sprawach karnych, dotyczących przekazywania osób pozbawionych wolności w celu konfrontacji lub złożenia zeznań, jeżeli zaś dwie lub więcej stron zawarło lub zawrze w przyszłości umowę lub porozumienie o przekazywaniu skazanych albo w inny sposób uregulowało lub ureguluje swoje stosunki w tym zakresie, strony będą miały prawo stosowania takiej umowy, traktatu lub porozumienia zamiast postanowień EKPOS. Również art. 19 konwencji berlińskiej stanowi, że konwencja ta nie narusza postanowień innych umów międzynarodowych, których uczestnikami są państwa-strony konwencji berlińskiej. Oznacza to, że w stosunkach z państwami-stronami wskazanych konwencji wielostronnych należy mieć na względzie również możliwość istnienia postanowień dotyczących przekazywania skazanych zawartych w umowach dwustronnych między takim państwem a Polską.

6.

Według stanu na 1 października 2005 r. Polska związana jest następującymi umowami dwustronnymi dotyczącymi w całości lub części przekazywania osób skazanych, czy też szerzej - wykonywania orzeczeń sądowych w sprawach karnych:

-

Austria - umowa o wzajemnym wykonywaniu orzeczeń sądowych w sprawach karnych, Wiedeń, 19 kwietnia 1990 r., Dz. U. z 1991 r. Nr 14, poz. 58;

-

Białoruś - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych, pracowniczych i karnych, Mińsk, 26 października 1994 r., Dz. U. z 1995 r. Nr 128, poz. 619 - część trzecia, rozdział IV, art. 89-104;

-

Egipt - umowa o pomocy prawnej w sprawach karnych, przekazywaniu osób skazanych i ekstradycji, Kair, 17 maja 1992 r., Dz. U. z 1994, Nr 34, poz. 128 - część druga, art. 21-41;

-

Estonia - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, pracowniczych i karnych, Tallin, 27 listopada 1998 r., Dz. U. z 2000 r. Nr 5, poz. 49 - część trzecia, rozdział IV, art. 88-110;

-

Irak - umowa o pomocy prawnej i sądowej w sprawach cywilnych i karnych, Bagdad, 29 października 1988 r., Dz. U. z 1989 r. Nr 70, poz. 418 - rozdział VIII, art. 49-54;

-

KRLD - umowa o pomocy prawnej w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych, Phenian, 28 września 1986 r., Dz. U. z 1987 r. Nr 24, poz. 135 - art. 45;

-

Libia - umowa o pomocy prawnej w sprawach cywilnych, handlowych, rodzinnych i karnych, Trypolis, 2 grudnia 1985 r., Dz. U. z 1987 r. Nr 13, poz. 80 - rozdział V, art. 43-48;

-

Litwa - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych, pracowniczych i karnych, Warszawa, 26 stycznia 1993 r., Dz. U. z 1994 r. Nr 35, poz. 130 - część trzecia, rozdział IV, art. 88-105;

-

Łotwa - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych, pracowniczych i karnych, Ryga, 23 lutego 1994 r., Dz. U. z 1995 r. Nr 110, poz. 534 - część trzecia, rozdział IV, art. 91-114;

-

Mongolia - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych, pracowniczych i karnych, Warszawa, 23 sierpnia 2001 r., Dz. U. z 2003 r. Nr 43, poz. 370 - część trzecia, rozdział 4 (art. 64-87);

-

Rosja - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych i karnych, Warszawa, 16 września 1996 r., Dz. U. z 2002 r. Nr 83, poz. 750 - część trzecia, rozdział IV, art. 85-101;

-

Syria - umowa o pomocy prawnej w sprawach cywilnych i karnych, Damaszek, 16 lutego 1985 r., Dz. U. z 1986 r. Nr 37, poz. 181 - rozdział VII (art. 50-56);

-

Tajlandia - umowa o przekazywaniu przestępców i współpracy w wykonywaniu orzeczeń w sprawach karnych, Bangkok, 19 kwietnia 1997 r., Dz. U. z 1999 r. Nr 61, poz. 658;

-

Turcja - umowa o pomocy prawnej w sprawach karnych, o ekstradycji i o przekazywaniu osób skazanych, Ankara, 9 stycznia 1989 r., Dz. U. z 1991 r. Nr 52, poz. 224 - rozdział IV (art. 29-42);

-

Ukraina - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych i karnych, Kijów, 24 maja 1993 r., Dz. U. z 1994 r. Nr 96, poz. 465 - część trzecia, rozdział IV (art. 81-96);

-

Wietnam - umowa o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych, Warszawa, 22 marca 1993 r., Dz. U. z 1995 r. Nr 55, poz. 289 - część trzecia, rozdział IV (art. 79-85).

7.

Z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej znaczenia nabrały również regulacje prawa UE dotyczące wykonywania orzeczeń sądowych w sprawach karnych. Należy wskazać tu przede wszystkim postanowienia traktatu z Schengen, które przewidują m.in. wykonywanie zagranicznych wyroków karnych, w których orzeczono karę pozbawienia wolności. Państwa członkowskie WE zawarły również konwencję o wykonywaniu zagranicznych orzeczeń karnych sporządzoną 13 listopada 1991 r., która jednak jak dotąd nie weszła w życie z powodu niedostatecznej liczby ratyfikacji.

8.

Przepisy rozdziału 66 mają odpowiednie zastosowanie na mocy art. 113 § 1 k.k.s. również w postępowaniu karnym skarbowym, a zatem może dojść do przejęcia lub przekazania orzeczeń w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe.

Autor fragmentu:
Dział XIII Rozdział 66(a)

Uwagi wprowadzające

1.

Międzynarodowy Trybunał Karny jest stałym międzynarodowym sądem karnym powołanym do sądzenia najpoważniejszych zbrodni wagi międzynarodowej. Powstał na mocy Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego sporządzonego w Rzymie dnia 17 lipca 1998 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 78, poz. 708). Wszedł on w życie 1 lipca 2002 r. Rzeczpospolita Polska ratyfikowała Statut w dniu 12 listopada 2001 r. Na dzień 12 maja 2005 r. Statut podpisało około 140 państw, zaś ratyfikowało go 99 spośród nich. Cały czas jednak Statutu nie ratyfikowały największe państwa, w tym przede wszystkim Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, Chiny i Rosja.

2.

Trybunał ma charakter komplementarny względem krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości. Co do zasady bowiem sądy krajowe mają pierwszeństwo w wykonywaniu jurysdykcji w odniesieniu do zbrodni objętych właściwością MTK.

3.

Rozdział 66a zawiera przepisy mające umożliwić lub ułatwić realizację zawartego w art. 86 RSMTK zobowiązania państw-stron do pełnej współpracy z MTK w zakresie ścigania i osądzania zbrodni podlegających jurysdykcji MTK. Stosownie do przepisu art. 88 RSMTK państwa-strony zobowiązały się do zapewnienia istnienia w ustawodawstwie wewnętrznym takich instytucji prawnoprocesowych, które umożliwią realizowanie wszystkich form współpracy przewidzianych w części IX RSMTK. W związku z tym, że MTK ma charakter niezależny i ponadpaństwowy, współpraca z nim różni się znacznie od współpracy w sprawach karnych między państwami. Stąd też dotychczasowe przepisy zawarte w dziale XIII k.p.k. nie były wystarczające w tej materii. Rozdział 66a został dodany ustawą nowelizującą z 8 października 2004 r., która weszła w życie z dniem 23 listopada 2004 r.

4.

Zgodnie z art. 87 ust. 7 RSMTK niewykonanie przez państwo-stronę wniosku o współpracę, które uniemożliwia w ten sposób MTK wykonywanie jego funkcji i uprawnień przewidzianych w Statucie, może skutkować dokonaniem przez MTK ustalenia w tym względzie i przedstawieniem sprawy Zgromadzeniu Państw-Stron lub Radzie Bezpieczeństwa, gdy ta przedstawiła sprawę MTK.

5.

Przepisów rozdziału 66a nie stosuje się w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe (art. 113 § 3 pkt 2 k.k.s.). Natomiast zgodnie z art. 113 § 1 k.k.s. mają one odpowiednie zastosowanie w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe.

Autor fragmentu:
Dział XIII Rozdział 67

Uwagi wprowadzające

1.

W rozdziale 67 uregulowane zostały kwestie wspólne przynajmniej dla większości przepisów działu XIII. Jak już jednak wcześniej wskazywano, zasada subsydiarności prawa krajowego oraz zasada wzajemności przewidziane w art. 615, z uwagi na ich fundamentalne znaczenie dla wykładni i stosowania przepisów zawartych w dziale XIII, powinny je poprzedzać, a więc znajdować się na początku tego działu (por. M. Płachta (w:) J. Grajewski, L.K. Paprzycki, M. Płachta, Kodeks..., t. 2, s. 687).

2.

Zgodnie z art. 113 § 1 k.k.s. przepisy rozdziału 66a mają odpowiednie zastosowanie w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 113 § 3 pkt 2 k.k.s., obowiązującym od dnia 17 grudnia 2005 r., a nadanym ustawą nowelizującą z 28 lipca 2005 r., w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe nie stosuje się art. 615. W tym zakresie nasuwają się dwie uwagi. Po pierwsze, pomimo braku wyłączenia zastosowania w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe przepisu art. 612 § 1, trudno wyobrazić sobie, aby mogło to kiedykolwiek nastąpić, skoro zgodnie z art. 113 § 3 pkt 1 k.k.s. w tym postępowaniu nie stosuje się środków zapobiegawczych, a art. 612 § 1 dotyczy tymczasowego aresztowania. Po drugie, nieco zaskakujące wydaje się wyłączenie zastosowania całego przepisu art. 615. Z pewnością nie będzie to skuteczne w odniesieniu do przewidzianej w art. 615 § 2 zasady subsydiarności. Nawet bowiem pomimo braku wskazania, że w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe nie stosuje się przepisów działu XIII, których zastosowanie nie zostało wyłączone w art. 113 § 3 pkt 2 k.k.s., jeżeli umowa międzynarodowa stanowi inaczej, nie może budzić jakichkolwiek wątpliwości, że w razie istnienia postanowień konwencyjnych, które wprost lub pośrednio będą odnosiły się do postępowania w sprawach o wykroczenia skarbowe, wyprzedzają one przepisy kodeksowe. Wynika to bowiem z przepisu art. 91 ust. 2 Konstytucji RP. Z kolei wyłączenie zastosowania art. 615 § 3 przewidującego zasadę wzajemności może prowadzić do wniosku, że w razie braku umowy międzynarodowej w postępowaniu w sprawach o wykroczenia skarbowe nie jest możliwe powołanie się na brak wzajemności przy odmowie udzielenia pomocy prawnej.

Autor fragmentu:
Dział XIV Rozdział 68

Uwagi wprowadzające

Stosowanie przepisów dotyczących kosztów powstający w toku postępowania karnego od chwili jego wszczęcia do prawomocnego zakończenia, a także tych związanych z wykonaniem orzeczeń karnych, nastręcza w praktyce sporo kłopotów. Częściowo, na gruncie unormowań k.p.k. z 1969 r., spowodowane to było niewystarczającą precyzyjnością ustawowych zapisów i brakiem przejrzystej ich systematyki. Z tego punktu widzenia przepisy działu XIV obecnego kodeksu odznaczają się bez porównania większą doskonałością, choć i w tym wypadku nie udało się uniknąć błędów, które jednak, wobec ich oczywistości, nie utrudniają wykładni poszczególnych artykułów (zob. uwagi do art. 637 § 2, w którym posłużono się określeniem "koszty postępowania", gdy chodziło o koszty procesu, oraz uwagi do art. 645, gdzie powołano art. 623 zamiast art. 624 § 1).

Problematyka kosztów wiążących się z postępowaniem karnym w obecnym kodeksie została dość precyzyjnie usystematyzowana, a dla czytelności poszczególnych unormowań duże znaczenie ma ustawowe zdefiniowanie podstawowych pojęć, takich jak: "koszty procesu", "koszty sądowe" i poszczególnych rodzajów wydatków ponoszonych przez strony lub Skarb Państwa. Co równie istotne, typowe sytuacje procesowe rozstrzygania o kosztach zostały unormowane bardziej szczegółowo, a w przepisach przejętych, w istocie, z poprzednio obowiązującego kodeksu, dokonano zmian redakcyjnych i techniczno-legislacyjnych, co znacząco poprawiło czytelność poszczególnych zapisów. Nie udało się jednak, co zresztą chyba w ogóle nie było możliwe, wyeliminować wszelkich wątpliwości, jakie pojawiają się w praktyce, co stało się z kolei przedmiotem orzeczeń Sądu Najwyższego.

Autor fragmentu:
Art. 425

1.

Zgrupowane w dziale IX przepisy odnoszą się do dwóch zwyczajnych środków odwoławczych: apelacji i zażalenia. Jednakże większość pojęć odnosi się także do nadzwyczajnych środków odwoławczych: kasacji i wznowienia postępowania (por. art. 518 i 545). Zgrupowane w rozdziale 48 przepisy ogólne normują zagadnienia wspólne dla apelacji i zażalenia, natomiast rozdziały 49 i 50 kodeksu regulują problematykę specyficzną dla apelacji oraz dla zażalenia.

Środki odwoławcze charakteryzują się trzema cechami:

1)

skargowością - mogą być wnoszone tylko przez uprawnione podmioty, kontrola odwoławcza nie może więc być wszczynana z urzędu;

2)

dewolutywnością - przeniesieniem rozpoznania sprawy do instancji wyższej (ad quem) nad organem, który wydał zaskarżoną decyzję (instancja a quo);

3)

reformacyjnym skutkiem - co oznacza, że w wyniku uwzględnienia środka odwoławczego następuje uchylenie lub zmiana zaskarżonej decyzji.

Natomiast suspensywność, czyli wstrzymanie z urzędu wykonalności decyzji procesowej,...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX