Bartosiewicz Adam, Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach. Komentarz

Komentarze
Opublikowano: WK 2017
Stan prawny: 1 stycznia 2017 r.
Autor komentarza:

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach. Komentarz

Autor fragmentu:

Wprowadzenie

W ostatnich kilkunastu miesiącach jednostki samorządu terytorialnego pozostawały w stanie niepewności co do ich statusu w podatku od towarów i usług. Dotyczyło to zarówno przyszłości, jak i ewentualnych korekt wstecznych rozliczeń podatkowych.

Po wydaniu przez Trybunał Sprawiedliwości wyroku w sprawie C-276/14, Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, EU:C:2015:635, jasna stała się konieczność centralizacji VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Panowała wszakże duża niepewność co do sposobu i zakresu dokonania tej centralizacji.

Odpowiedzią na powyższe miało być wprowadzenie specjalnej ustawy w tym przedmiocie. Prace nad nią trwały dość długo, lecz w międzyczasie Ministerstwo Finansów uspokajało, iż samorządy nie muszą nic robić na gruncie podatku od towarów i usług, bądź też mogą dokonywać centralizacji, powołując się bezpośrednio na wyrok TS.

Ostatecznie ustawa mająca rozwiązać problemy związane z centralizacją VAT w jednostkach samorządu terytorialnego została uchwalona we wrześniu 2016 r. Weszła ona w życie 1.10.2016 r., z tym że do końca 2016 r. utrzymuje ona okres przejściowy. Bezwzględny obowiązek centralizacji został bowiem nałożony na jednostki samorządu terytorialnego od 1.01.2017 r.

Niniejszy komentarz poświęcony jest właśnie jej przepisom. Ma on formę klasycznego komentarza do ustawy. Omawia problematykę związaną z regulacjami zawartymi w kolejnych artykułach ustawy. Komentarz ma stanowić pomoc przede wszystkim dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego oraz dla pracowników ich jednostek organizacyjnych. Może on być przydatny także dla profesjonalnych pełnomocników tych podmiotów w zakresie, w jakim będą oni uczestniczyli w procesach centralizacji.

Końcowo zauważyć można, że komentowana ustawa zostanie zmieniona 1.02.2017 r. Nastąpi to w związku z dokonywaną wówczas reformą administracji skarbowej i wprowadzeniem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Jej konsekwencją będą zmiany w dwóch artykułach komentowanej ustawy, sprowadzające się wszakże w zasadzie wyłącznie do dopasowania tych regulacji do zmienionego przez ustawę o KAS nazewnictwa. Praktyczny wymiar tych zmian - dla materii opisywanych w komentarzu - jest żaden.

Gryfino, listopad 2016 r.

Autor fragmentu:
Art. 1art(1)

Uwagi wstępne

1.

Komentowana ustawa ma charakter epizodycznego aktu prawego. Jest to bowiem niewątpliwie jednorazowa regulacja prawna, której potrzeba wprowadzenia pojawiła się w szczególności w związku z wyrokiem TS z 29.09.2015 r., C-276/14, Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, EU:C:2015:635 (dalej jako: wyrok C-276/14). Szczegółowo o powodach uchwalenia ustawy zob. tezy następne.

2.

Pomimo tego, że orzeczenie Trybunału, o którym mowa, zapadło pod koniec września 2015 r., komentowana ustawa (jako akt prawny związany z wykonaniem tego wyroku) weszła w życie dopiero rok później, co pozwoliło jednostkom samorządu terytorialnego na praktyczne wdrożenie wniosków wynikających z tego wyroku dopiero od 1.01.2017 r.

Powyższe było związane z faktem dość długiej procedury ustawodawczej. Pierwsze projekty ustawy zostały ujawnione w połowie stycznia 2016 r. (projekt z 14.01.2016 r., dostępny na stronach Rządowego Centrum Legislacji). Później jednak - z uwagi na złożoność problematyki oraz jej...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX