Kossowska Małgorzata, Sołtysińska Iwona, Polityka szkoleniowa a zarządzanie wiedzą
Polityka szkoleniowa a zarządzanie wiedzą
Zarządzanie wiedzą stanowi jeden z obszarów ściśle związanych z polityką rozwojową firmy - bez niego efekty szkoleń są najczęściej zaprzepaszczane lub nie wykorzystywane. To właściwie prowadzona polityka szkoleniowa może przekształcać ukrytą wiedzę organizacji w wiedzę jawną, ogólnie dostępną. Zarządzanie wiedzą to tak naprawdę zarządzanie kompetencjami i umiejętnościami pracowników - szkolenia zaś umożliwiają rozwój tego potencjału. By zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą, firma może tworzyć tzw. wspólnoty wymiany doświadczeń lub sieci uczestnictwa - nieformalne zgromadzenia, gdzie członkowie wymieniają między sobą wiedzę i doświadczenia. Upowszechnieniu efektów wypracowanych podczas szkolenia może pomóc zamieszczenie ich w formie ustrukturyzowanej na intranecie lub w stworzonej do tych celów bazie wiedzy. Samo szkolenie zatrudnionych nie stanowi o organizacji uczącej się - by tak było, potrzebny jest sprawny system wytwarzania, gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy.
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX