Dziedziczak-Foltyn Agnieszka, Lifelong learning jako niedoceniania w Polsce droga do społeczeństwa wiedzy

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Lifelong learning jako niedoceniania w Polsce droga do społeczeństwa wiedzy

Oczywistym jest obecnie, że uczenie się przez całe życie (lifelong learning - LLL) pozwala jednostkom i społeczeństwom sprostać wyzwaniom współczesności: gwałtownemu rozwojowi technologicznemu, procesom globalizacyjnym oraz przemianom społeczno-ekonomicznym i kulturowym. Do niedawna nie było w Polsce polityki rozwoju społeczno-gospodarczego z prawdziwego zdarzenia, a tym bardziej kompleksowej i spójnej polityki na rzecz uczenia się przez całe życie. Inne, niż w Unii Europejskiej, było w Polsce rozumienie kształcenia ustawicznego, które identyfikowano jedynie z formalną edukacją, głównie młodszych dorosłych. Sytuacja ta jednak zmienia się powoli, przynajmniej w wymiarze programowania strategicznego. Czy podejmowane w ostatnich latach działania w zakresie polityki LLL przyniosą przewidywane i oczekiwane przez unijnych decydentów efekty? Czy istnieje realna szansa na stworzenie w Polsce społeczeństwa wiedzy, tj. społeczeństwa, które uczyć się będzie przez całe życie? Bez uczącego się społeczeństwa niemożliwe jest bowiem budowanie gospodarki opartej na wiedzy, zasadniczego wyzwania polityki UE.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX