Rychter Renata Alicja, Kwalifikacja wstępna i szkolenie okresowe kierowców – implementacja dyrektywy unijnej nr 2003/59/WE w prawie krajowym

Komentarze praktyczne
Opublikowano: LEX/el. 2017
Status: Nieaktualny
Autor:

Kwalifikacja wstępna i szkolenie okresowe kierowców – implementacja dyrektywy unijnej nr 2003/59/WE w prawie krajowym

Rozwój rynku transportu drogowego w Europie wymusił wprowadzenie w prawie Unii Europejskiej jednolitych wymagań, które powinni spełniać kierowcy, bez względu na to, czy prowadzą działalność gospodarczą na własny rachunek, czy pracują za wynagrodzeniem, czy też wykonują przewóz zarobkowy. Ustanowienie nowych reguł wspólnotowych w zakresie odpowiedniego przygotowania zawodowego kierowców miało na celu zapewnienie, aby kierowca, dzięki swoim kwalifikacjom, mógł bez przeszkód wykonywać działalność związaną z prowadzeniem pojazdu. Komentowana dyrektywa unijna poprzez wprowadzenie obowiązku kwalifikacji wstępnej i okresowego szkolenia kierowców zmierza do poprawy bezpieczeństwa drogowego i bezpieczeństwa kierowcy także podczas czynności wykonywanych przez kierowcę w trakcie postoju pojazdu. Natomiast analizując kwestię rynku pracy, warto wskazać, że omawiane przepisy prawa Unii Europejskiej regulują podstawowe zagadnienia związane z dostępem do zawodu kierowcy. Ukończenie kwalifikacji wstępnej i następnie szkolenia okresowego jest warunkiem koniecznym, jaki musi spełnić kierowca wykonujący przewozy drogowe w Unii Europejskiej, w zależności od rodzaju przewozu.

Komentarz koncentruje się na zasadniczych zagadnieniach związanych z obowiązkiem kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego kierowcy poprzez wskazanie katalogu kierowców objętych tym obowiązkiem, trybu przeprowadzania tego rodzaju doskonalenia zawodowego, jego minimalnych wymogów i sposobu jego potwierdzenia, a także na odpowiedzialności za niedopełnienie obowiązku uzyskania przez kierowcę wymaganej kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego. Opracowanie odnosi się również do zmian wprowadzonych do ustawy o transporcie drogowym z dniem 5 grudnia 2021 r., które miały na celu wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy 2018/645 zmieniającej dyrektywę 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz dyrektywę 2006/126/WE w sprawie praw jazdy, tj. nowelizację przepisów tej ustawy w zakresie szkolenia osób zamierzających lub wykonujących przewóz drogowy na stanowisku kierowcy, nadzoru nad ośrodkami szkolenia oraz dostosowania obiegu dokumentów i danych o prowadzonych szkoleniach.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX