Kossowska Małgorzata, Co szkoleniowiec powinien wiedzieć o procesie uczenia się i nabywania kompetencji

Komentarze praktyczne
Opublikowano: ABC
Status: Aktualny
Autor:

Co szkoleniowiec powinien wiedzieć o procesie uczenia się i nabywania kompetencji

Tekst opisuje zagadnienia dotyczące uczenia się i nabywania kompetencji z punktu widzenia potrzeb szkoleniowca. Kluczową kwestią jest zrozumienie, iż uczenie się (a więc i szkolenie) jest procesem, który trwa w czasie i wymaga stałych oddziaływań (instruowania, wskazywania, wzmacniania, informowania o efektach). Szkoląc, należy respektować fazy uczenia się - trzeba coś dostrzec, przyswoić, sprawdzić, w końcu zmodyfikować swoje myślenie lub zachowanie - oraz stale kontrolować postępy uczących się. Następnie wymieniono kilka „cyklicznych” modeli uczenia się. W drugiej części materiału rozważono rodzaje uczenia się - warunkowanie instrumentalne i uczenie wykraczające poza warunkowanie. W pierwszym przypadku chodzi o umiejętne stosowanie nagród i kar, w drugim zaś o zrozumienie, iż samo ćwiczenie umiejętności, bez dostarczania odpowiedniej wiedzy i kształtowania właściwych postaw, nie przyniesie pożądanych rezultatów.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX