Szymecka-Wesołowska Agnieszka, Wprowadzenie w błąd konsumentów przez oznakowanie środka spożywczego zawierające wizerunki lub opisy składników niewystępujących w produkcie w czystej postaci ale noszących ich smak. Glosa do wyroku TS z dnia 4 czerwca 2015 r., C-195/14
Wprowadzenie w błąd konsumentów przez oznakowanie środka spożywczego zawierające wizerunki lub opisy składników niewystępujących w produkcie w czystej postaci ale noszących ich smak. Glosa do wyroku TS z dnia 4 czerwca 2015 r., C-195/14
1.Wprowadzenie
Omawiane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: Trybunał) dotyczy oceny oznakowania środka spożywczego jako wprowadzającego konsumentów w błąd. Odnosi się do częstego w praktyce rynkowej problemu zamieszczania w oznakowaniu żywności wizerunków lub opisów składników (zwłaszcza owoców), które wprawdzie w produkcie nie występują w czystej postaci, ale noszą ich smak dzięki użytym aromatom. Powstaje więc pytanie, na ile takie oznakowanie może być odczytywane przez przeciętnego konsumenta jako sugerujące obecność w składzie przedstawionego składnika, a na ile jedynie jako deskryptor smaku. Odpowiedź na to pytanie staje się tym bardziej problematyczna, jeśli jednocześnie z zamieszczonego na etykiecie wykazu składników lub innych informacji wynika, że do wytworzenia produktu użyto tylko aromatów.
Trybunał w swoim rozstrzygnięciu musiał zatem ustalić nie tylko rolę wykazu składników w ocenie wprowadzającego w błąd oznakowania, ale także, przynajmniej w sposób...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX