Serwacki Jerzy, Samodzielność gmin w realizacji ich zadań własnych w kontekście przepisów o zamówieniach publicznych

Artykuły
Opublikowano: FK 2017/5/69-74
Autor:
Rodzaj: artykuł

Samodzielność gmin w realizacji ich zadań własnych w kontekście przepisów o zamówieniach publicznych

Prawo do samodzielnego podejmowania decyzji, w granicach obowiązującego prawa, można uznać za zasadę prawną i istotną cechę gmin. W kontekście przepisów o zamówieniach publicznych ustawowy wymóg, by gmina udzielająca zamówienia podmiotowi sektora publicznego stosowała określoną formę zawarcia umowy, można ocenić jako nadmierną ingerencję państwa, naruszającą zasadę samodzielności gmin. Implementacja do prawa polskiego dyrektywy 2014/24/UE spowodowała ustawowe określenie warunków, w których zamówienie udzielone przez podmiot prawa publicznego może być realizowane z pominięciem procedur przewidzianych dla zamówień publicznych. Dotyczy to w szczególności zamówień, w których obie strony należą do sektora publicznego. Pozwala to na przywrócenie racjonalnego wykorzystania zasobów publicznych w takich sferach jak utrzymanie porządku i czystości w gminach. Nie wyklucza to zastosowania przez gminę przetargu, ale zapewnia gminom możliwość wyboru, czy określone zadanie realizować przy wykorzystaniu zasobów własnych lub zasobów innego organu publicznego, czy realizować je w ramach otwartego doboru możliwości, opartego na rozwiązaniach wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX