Kruk Maciej, Proces wykładni w teorii francuskiej szkoły egzegezy

Artykuły
Opublikowano: PiP 2018/1/24-39
Autor:
Rodzaj: artykuł

Proces wykładni w teorii francuskiej szkoły egzegezy

1. Wstęp . Pojęcie „szkoła egzegezy” funkcjonuje jako oznaczenie nurtu doktrynalnego powstałego na początku XIX w. we Francji. Szkoła egzegezy jest zarazem kierunkiem teoretycznym, który wywarł największy wpływ na francuską myśl prawną w całym XIX w. Szczególnie na początkowym etapie rozwoju (do 1830 r.), jak też w szczytowej fazie rozkwitu (lata 1830–1880) pełniła wręcz dominującą rolę we francuskiej nauce prawa. W okresie tym próby sformułowania tez odbiegających od głównych założeń koncepcji egzegetycznej były jedynie sporadyczne . Dopiero ostatnie dwudziestolecie XIX w. przyniosło osłabienie pozycji szkoły egzegezy i stopniowe pojawianie się nowych koncepcji, z których najistotniejsza dla dalszego rozwoju teorii prawa we Francji okazała się szkoła wolnego prawa .

Niniejsze opracowanie skupia się wyłącznie na analizie sformułowanej przez egzegetów teorii wykładni prawa, pomija kwestie niedotyczące bezpośrednio tego aspektu.

Zanim jednak zostanie przedstawiona główna część wywodu,...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX