Militz Małgorzata, Premie pieniężne rabatem

Artykuły
Opublikowano: PP 2012/8/12-18
Autor:
Rodzaj: artykuł

Premie pieniężne rabatem

Wydaje się, że można ogłosić koniec trwającej prawie 8 lat wojny podatników z organami podatkowymi, a dotyczącej skutków w VAT udzielenia kontrahentowi premii pieniężnej (bonusu). Stało się tak za sprawą uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł, że wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u., zmniejszający podstawę opodatkowania. Sąd nie podzielił tym samym stanowiska prezentowanego przez niektóre składy sądów, że o kwalifikacji wynagrodzenia motywacyjnego (jako premii pieniężnej lub jako rabatu) decyduje wybrana przez przedsiębiorcę strategia gospodarcza będąca autonomiczną decyzją podatnika. Zdaniem sądu funkcje rabatu i premii pieniężnej są takie same – ich celem jest motywowanie i zachęcanie kontrahenta do współpracy. Najcenniejszą jednak dla polskich podatników (zarówno przyznających premie, jak i je otrzymujących) jest konstatacja sądu, że polskie regulacje w zakresie VAT nie zawierają instrumentów ustawowych, które w sytuacji udzielenia rabatu obligowałyby podatników do wystawiania faktur korygujących. Tym samym uchwała, która z pozoru wydaje się być groźna, jest dla podatników bardzo korzystna.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX