Sieńczyło-Chlabicz Joanna, Prawo do wizerunku a komercjalizacja dóbr osobistych

Artykuły
Opublikowano: PiP 2007/6/19-34
Autor:
Rodzaj: artykuł

Prawo do wizerunku a komercjalizacja dóbr osobistych

I.Wprowadzenie.

Wizerunek jest jednym z dóbr osobistych wymienionych w art. 23 k.c. Jako dobro osobiste pozostaje pod ochroną prawa cywilnego, przede wszystkim art. 24 i 448 k.c. Kodeks cywilny w art. 24 § 3 stanowi, iż jego przepisy nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych przepisach. Zasady rozpowszechniania i ochrony wizerunku uregulowane są w art. 81 i 83 ustawy z 4 II 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz art. 78 ust. 1, do którego odsyła art. 83 prawa autorskiego. Na podstawie orzecznictwa sądów polskich można stwierdzić, że środki ochrony określone przepisami prawa autorskiego i przepisami kodeksu cywilnego mogą być stosowane zarówno kumulatywnie, jak i alternatywnie, a decydujący powinien być wybór osoby zainteresowanej .

Wymaga rozważenia, czy nie byłoby uzasadnione przeniesienie przepisów o wizerunku z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych do kodeksu cywilnego. Takie stanowisko zajęła Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego w Zielonej Księdze do kodeksu...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX