Śródkowska Julita, Porozumienie bez przemocy

Artykuły
Opublikowano: PPlus.2022/11/94-95
Autor:
Rodzaj: artykuł

Porozumienie bez przemocy

Od najmłodszych lat uczymy się mówić, ale czy to znaczy, że potrafimy się poprawnie werbalnie komunikować? Język dziecka różni się od języka dorosłego człowieka. Metrykalna dojrzałość nie gwarantuje jednak wzajemnego zrozumienia. Mimo upływającego czasu wiele osób ma problem z porozumiewaniem się.

Wypowiadane słowa mają moc, mogą nas lub innych ranić albo dodawać skrzydeł. Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasz styl porozumiewania się ma charakter przemocowy, a dzieje się tak za każdym razem, gdy nie są uwzględnione potrzeby obu stron, gdy w komunikacji brakuje empatii. Przemoc werbalna na ogół kojarzy się z wulgaryzmami, ale w rzeczywistości przejawia się ona w znacznie większej ilości aspektów. Do przemocy w komunikacji dochodzi m.in. gdy:

manipulujemy faktami i rozmówcą,

obwiniamy,

zawstydzamy,

deprecjonujemy wartość rozmówcy,

traktujemy drugą stronę instrumentalnie,

używamy kwantyfikatorów typu: nigdy, zawsze, musisz itp.

oceniamy osobę, a nie jej działania,

oskarżamy.

Marshall...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX