Ambroziewicz Maciej, Pietruszyńska Katarzyna, Stępniak Joanna, Poradnik prawny
Poradnik prawny
W razie wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek m.in. podjąć działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym oraz ustalić okoliczności i przyczyny wypadku
PYTANIE
W jaki sposób powinien postąpić pracodawca, jeśli pracownik uległ wypadkowi podczas pracy zdalnej? W momencie zgłoszenia wypadku przez pracownika do działu HR okazało się, że nie ma on podpisanej umowy o telepracy ani nie wysłał tego dnia do przełożonego mailowego potwierdzenia o pracy zdalnej.
ODPOWIEDŹ
W opisanym przypadku pracodawca powinien powołać zespół powypadkowy i przeprowadzić postępowanie powypadkowe zgodnie z procedurą określoną w przepisach bhp. Pracownik nie może też odwołać zawiadomienia pracodawcy o zaistniałym wypadku przy pracy tylko dlatego, że nie dopełniono formalności związanych z zatrudnieniem.
UZASADNIENIE
Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 ustawy z 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1242 ze zm.) – dalej u.u.w. – za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
podczas wykonywania przez...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX