Banasiuk Joanna, Sieńczyło-Chlabicz Joanna, Pojęcie i istota zjawiska autoplagiatu w twórczości naukowej
Pojęcie i istota zjawiska autoplagiatu w twórczości naukowej
1.
Problematyka autoplagiatu dotyczy zarówno działalności naukowej, jak i innych dziedzin twórczości. W szczególności w muzyce krytycy dopatrują się częstego zjawiska autopowtórzenia. Przykładowo, C.W. Gluck w operze Orfeusz i Eurydyka przejął znaczne fragmenty wcześniej stworzonego przez siebie baletu Don Juan. Główny przedstawiciel muzyki barokowej, J.S. Bach, był uważany za „króla autoplagiatu w baroku” . Dziewięć z jedenastu części muzyki żałobnej stworzonej na pogrzeb przyjaciela kompozytora, księcia Leopolda z Koethen, ma tę samą warstwę muzyczną co Pasja według świętego Mateusza. Przedmiotem licznych dyskusji jest także wcześniejsze dzieło wokalno-instrumentalne J.S. Bacha, Pasja Janowa, której premiera odbyła się w 1724 r. Z nieznanych do końca przyczyn kompozytor opracował ją na nowo i w nowej formie utwór został zaprezentowany publiczności trzy lata po prawykonaniu.
Wydaje się, że jednym z pierwszych przypadków sądowego stwierdzenia autoplagiatu była rozstrzygana przez...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX