Adamczyk Andrzej, Odmowa zastosowania rozporządzenia przez sąd jako forma kontroli administracji publicznej

Artykuły
Opublikowano: PPP 2009/7-8/36-57
Autor:
Rodzaj: artykuł

Odmowa zastosowania rozporządzenia przez sąd jako forma kontroli administracji publicznej

1.Uwagi wstępne

Rozporządzenie jako akt normatywny jest władczym rozstrzygnięciem konstytucyjnie upoważnionego organu władzy wykonawczej zawierającym normy postępowania skierowane do ogólnie określonego adresata w abstrakcyjnie określonej sytuacji . Jest to więc przejaw wykonywania imperium, wymagający - ze względu na konstytucyjną zasadę legalizmu z art. 7Konstytucji RP - reglamentacji prawnej. Specyfika aktów normatywnych uniemożliwia szersze włączenie przyszłych adresatów danego aktu do procesu jego przygotowania. O ile jednak tryb opracowania projektu ustawy zawiera wiele elementów kontroli fachowej i społecznej, o tyle tryb wydawania aktów normatywnych przez organy administracji publicznej jest regulowany szczątkowo, i to z reguły na potrzeby konkretnego aktu prawnego. Istniejące regulacje prawne w zakresie procedury legislacyjnej wiążącej te organy znajdują się w wielu aktach prawnych (np. w uchwale Rady Ministrów w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów oraz trybu opracowywania, uzgadniania i...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX