Filipiak Beata, Nadzór i kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby obrachunkowe w latach 1999-2006. Analiza kierunków
Nadzór i kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby obrachunkowe w latach 1999-2006. Analiza kierunków
1.Wprowadzenie
Samorząd terytorialny jest dzisiaj - obok administracji rządowej - podstawowym ogniwem administracji publicznej. Poszczególne jednostki samorządu terytorialnego (JST) zostały wyposażone w osobowość prawną, i tym samym samodzielnie, na własną odpowiedzialność i w ramach posiadanych środków wykonują zadania własne. Ponadto, realizują zadania zlecone i powierzone z zakresu administracji publicznej. Decentralizacja ta nie zwalnia państwa z odpowiedzialności za realizację wskazanych zadań. Dlatego też działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi i kontroli, w tym w zakresie spraw finansowych. Szczególnymi organami nadzoru nad gospodarką finansową JST są regionalne izby obrachunkowe (RIO). Aby osiągnąć wskazany cel, zarówno kontrola, jak i nadzór muszą być efektywne, sprawne i zapewniać prawidłowe funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego.
Celem niniejszego opracowania jest analiza działalności nadzorczej i kontrolnej nad gospodarką finansową jednostek samorządu...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX