Stefanicki Robert, Koncepcja zupełnej harmonizacji prawa ochrony konsumenta (na przykładzie dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych)

Artykuły
Opublikowano: PiP 2011/6/51-63
Autor:
Rodzaj: artykuł

Koncepcja zupełnej harmonizacji prawa ochrony konsumenta (na przykładzie dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych)

W ostatnich latach politykę legislacyjną organów Unii Europejskiej zdominowała tendencja do harmonizacji zupełnej, jako mającej optymalnie realizować cele założone przez UE. Należy do nich przede wszystkim zakończenie budowy jednolitego rynku wewnętrznego z wysokimi standardami ochrony konsumenta . Szczególne znaczenie przypisuje się tu dyrektywie o nieuczciwych praktykach handlowych z 11 V 2005 r. , ze względu na jej horyzontalny charakter oraz odejście od dotychczasowej metody opierania dyrektyw na klauzuli minimalnych standardów. Do tej pory na konstrukcji daleko idącego zbliżenia krajowych systemów oparto dyrektywę w sprawie umów o kredyt konsumencki, dyrektywę w sprawie timesharingu oraz – budzący najwięcej kontrowersji wśród państw członkowskich oraz środowisk opiniotwórczych – projekt dyrektywy z 8 X 2008 w sprawie praw konsumentów .

Dyskursowi prawniczemu nad legalnością zupełnej harmonizacji sfery prawa prywatnego nieodłącznie towarzyszy pytanie o granice uprawnień...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX