Sidor-Rządkowska Małgorzata, Kompetencje cyfrowe – kwestia pokoleniowa?
Kompetencje cyfrowe – kwestia pokoleniowa?
Wśród kompetencji, które powinien posiadać współczesny pracownik, chyba najczęściej wymienia się kompetencje cyfrowe. Panuje przy tym rozpowszechnione przekonanie, że pracownicy młodszych pokoleń niejako z definicji takie kompetencje posiadają, podczas gdy przedstawiciele starszych generacji są ich niemal całkowicie pozbawieni.
Warto się temu zagadnieniu przyjrzeć, wychodząc od stwierdzenia, że w skład kompetencji cyfrowych wchodzą:
kompetencje techniczne,
kompetencje informacyjne,
kompetencje funkcjonalne.
Pierwsza z tych grup to zdolności posługiwania się komputerem i innymi narzędziami elektronicznymi, biegłość w korzystaniu z internetu, znajomość wielu programów i aplikacji. Tu faktycznie młodsi pracownicy mają zwykle przewagę nad starszymi. Nie bez powodu się mówi, że jest to pokolenie urodzone z myszką w dłoni, pokolenie, w którym posługiwanie się klawiaturą komputera jest czynnością tak naturalną jak oddychanie. Drugą grupę stanowią kompetencje informacyjne – zdolność wyszukiwania...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX